خاطرات سفرهای تابستانی را ثبت کنیم

نبـردی در دوردسـت‌ها

دوربین‌های سوپرزوم جیبی به دلیل داشتن انعطاف زیاد در عکاسی و فیلمبرداری مورد توجه بسیاری از کاربران در سراسر دنیا قرار گرفته است. پیشرفت‌های اخیر علم اپتیک نیز موجب شده تا طراحان این دوربین‌ها بتوانند لنزهایی با بزرگنمایی بالا را درون بدنه آنها تعبیه کنند.
کد خبر: ۸۳۳۲۶۴
نبـردی در دوردسـت‌ها

اگر قصد خرید یکی از این دوربین‌ها را برای ثبت خاطرات سفرهای تابستانی دارید، بد نیست مدل‌های پاورشات SX710 کانن و لومیکس TZ70 پاناسونیک را در صدر فهرست خود قرار دهید؛ زیرا جزو برترین دوربین‌های این رده به شمار می‌آید و از کیفیت ساخت و تصویری عالی بهره‌مند است.

بدنه و طراحی

دوربین‌های سوپرزوم جیبی تقریبا طراحی مشابهی دارد و بدنه مستطیل شکل کشیده آنها در بر گیرنده لنزی بزرگ است.

بیشتر سازندگان در ساخت سوپرزوم‌های جیبی خود از ترکیب فلز و پلاستیک بهره می‌گیرند تا ضمن ارائه محصولی بادوام، هزینه ساخت و وزن کلی محصول نیز کاهش یابد.

ابعاد ساخته کانن 113 در 66 در 34.8 میلی‌متر است و وزن آن پس از قرار دادن باتری به 269 گرم می‌رسد؛ در حالی که دوربین پاناسونیک با داشتن ابعاد مشابه، وزنی معادل 243 گرم دارد.

طراحی دوربین SX710 در برگیرنده خطوطی نرم و روان است، اما خطوط تیز و شکسته TZ70 آن را بیشتر برای کاربران مسن‌تر مناسب می‌کند.

نمایشگری که کانن برای ساخته خود انتخاب کرده ابعاد سه اینچ، تناسب وجوه چهار به سه و رزولوشن 922 هزار پیکسل دارد و برخلاف بیشتر دوربین‌های پرچمدار جدید این سازنده، فاقد ارتباط لمسی با کاربر است.

دوربین پاناسونیک نیز از نمایشگری با قطر و رزولوشن مشابه بهره می‌برد و تناسب وجوه تصویر آن سه به دو است؛ اما آنچه این دوربین را از رقیب اصلی خود متمایز می‌کند وجود یک چشمی 1.1 میلیون پیکسلی کوچک روی بدنه است که با وجود کوچک بودن هنگام تابش نور مستقیم خورشید، بهتر از هر نمایشگری عمل کرده و کاربر را در ثبت بهتر تصاویر یاری می‌دهد.

لنز نصب شده روی دوربین‌های SX710 و TZ70 به ترتیب دارای فاصله کانونی 750ـ25 و 720ـ24 میلی‌متر است که زوم اپتیکال 30 برابر را برای آنها رقم می‌زند و در عمل اختلاف معناداری بین آنها ایجاد نمی‌کند.

در حالت واید می‌توان با ساخته کانن از فاصله یک سانتی‌متری سوژه عکاسی کرد، اما ماکروی دوربین پاناسونیک سه سانتی‌متر است که باز در عمل چندان حیاتی نیست و بیشتر کاربران بیش از سه سانتی‌متر به سوژه‌های کوچک نزدیک نمی‌شوند.

کنترل‌ها و تنظیمات

بیشتر دوربین‌های سوپرزوم جیبی دکمه‌های زیادی برای کنترل پارامترهای تصویری ندارد، اما در این میان دوربین‌های سری HX سونی با ارائه انتخابگر نوردهی و شکاف اتصال فلاش جانبی اندکی مجهزتر است و البته با قیمت بالاتری نیز عرضه می‌شود.

بخش فوقانی هر دو دوربین در بر گیرنده دکمه‌های روشن و خاموش، چرخشی زوم، شاتر و ضبط فیلم است که در هر وضعیت تصویربرداری و ذخیره‌سازی کلیپ‌های تصویری را آغاز می‌کند.

در حالی‌که کانن برای باریک نگه‌داشتن دوربینش انتخابگر حالات عکاسی را به بخش پشتی منتقل کرده، پاناسونیک این قطعه را در قسمت فوقانی نصب کرده و بیرون‌زدگی آن از پشت به همراه پوشش دندانه‌دار، چرخاندن آن را ساده می‌کند.

آرایش دکمه‌های SX710 مشابه بیشتر دوربین‌های کامپکت جدید کانن است و می‌توان دکمه‌های مرور تصاویر، ارتباط بی‌سیم، نمایش اطلاعات، منو و دکمه‌های چهار جهته را مشاهده کرد.

دکمه‌های چهار جهته ضمن داشتن قابلیت چرخش برای انتخاب گزینه‌ها، کار تنظیم فلاش، ماکرو، تایمر و نوردهی را نیز انجام می‌دهد.پاناسونیک با ارائه دکمه‌های بیشتر کار تنظیم دوربین را برای کاربر خود راحت‌تر می‌کند.

در بخش پشتی آن می‌توان دکمه‌های ارتباط بی‌سیم، مرور تصاویر، پاک کردن، نمایش اطلاعات و مجموعه چهار جهته را دید که مانند کانن می‌توان از آن به‌عنوان یک پیچ فرمان استفاده کرد و جهت‌های اصلی آن پارامترهای تصویربرداری مشابهی را فراخوانی می‌کند.

با این حال پاناسونیک دو دکمه قابل برنامه‌ریزی نیز در قسمت پشتی نصب کرده که می‌توان آنها را به تنظیماتی کلیدی‌تر مانند حساسیت یا وایت بالانس نسبت داد و دستگاه را ساده‌تر کنترل کرد.

کارت حافظه و باتری هر دو دوربین پشت دری در بخش تحتانی مخفی بوده و می‌توان از کارت‌های سریع و حجیم SDXC در هر دو دستگاه استفاده کرد که برای ضبط فیلم بدون پرش و هنگ امری حیاتی است.

باتری 1250 میلی‌آمپر ساعتی TZ70 با هربار شارژ کامل برای ثبت حدود 300 تصویر کفایت می‌کند، اما ساخته کانن توانایی همراهی کاربر به میزان 230 عکس را دارد و بعلاوه برای هر بار شارژ باید آن را از بدنه خارج کرد و داخل شارژر قرار داد.

کارایی

وجود پردازنده‌های سریع موجب می‌شود این دو دوربین از نظر سرعت عملکرد مشابهی داشته باشند و بتوانند در حالت واید به‌صورت آنی و در حالت تله ظرف کمتر از یک ثانیه روی سوژه متمرکز شوند.

فقدان وضوح‌یابی لمسی در هر دو دوربین بخصوص هنگام استفاده از زوم زیاد که کاهش عمق میدان را در پی دارد، کار با هر دو دستگاه را اندکی دشوار می‌کند؛ اما دست‌کم با دوربین TZ70 می‌توان نقطه وضوح‌یابی را در سطح کادر حرکت داد و روی بخش‌های مختلف متمرکز شد.

در عوض کانن قابلیتی به نام Framing Assist دارد که با فشردن دکمه‌ای در سمت چپ بدنه فعال می‌شود و نگه داشتن آن زوم را تا جایی عقب می‌برد که کاربر بتواند دوباره سوژه از کادر خارج شده را بیابد.

با رها کردن دکمه زوم دوباره به حالت قبلی باز می‌گردد، اما فشردن یکباره این دکمه گزینه‌هایی مانند چهره، نیم تنه و تمام تنه را در اختیار فرد قرار می‌دهد که انتخاب هر کدام، زوم را طوری تنظیم می‌کند که آن بخش از خواسته کاربر، کادر را اشغال کند.

ضبط فیلم در SX710 با کیفیت 1080/60p انجام می‌شود و برای داشتن فایل‌های سبک‌تر و فیلمبرداری در نور کم می‌توان آن را در حالت 1080/30p نیز تنظیم کرد.

با این‌که به محض زدن دکمه ضبط فیلم پارامترهای فیلمبرداری به‌صورت خودکار تنظیم می‌شود، اما می‌توان با زدن یک دکمه، نوردهی تصویر را قبل از ضبط تنظیم کرد.

دوربین TZ70 نیز با کیفیت مشابهی فیلمبرداری می‌کند و سرعت ذخیره‌سازی کلیپ‌های تصویری در آن 28 مگابیت بر ثانیه است و همین امر نیاز به تهیه یک کارت حافظه سریع برای فیلمبرداری بدون دردسر را با دوربین‌های جدید نشان می‌دهد.

دوربین TZ70 امکان انتخاب یکی از دو کدک MP4 و AVCHD را به کاربر می‌دهد که باوجود افزایش انعطاف، کاربران بسیار کمی در عمل از این قابلیت بهره خواهند برد.

با کاهش رزولوشن تصویربرداری به 720p و VGA می‌توان سرعت فیلمبرداری را به 100 و 200 فریم در ثانیه افزایش داد، اما دوربین کانن فاقد هرگونه قابلیت تصویربرداری Slow Motion است

کیفیت

قابلیت ارتباط بی‌سیم از طریق وای‌فای در بسیاری از دوربین‌های امروزی دیده می‌شود و هر دو رقیب سرسخت ساخت کانن و پاناسونیک به آن مجهزند.

ایجاد این ارتباط از طریق فناوری NFC در هر دو دوربین بسیار ساده‌تر از جستجو برای یافتن گوشی و تبلت است و این عمل را به یک تماس فیزیکی ساده خلاصه می‌کند.

برنامه کاربردی هر دو دستگاه را می‌توان رایگان دانلود کرد و امکان انتقال و اشتراک‌گذاری را بسادگی در اختیار کاربر قرار می‌دهد. از این برنامه می‌توان برای کنترل دوربین از راه دور نیز استفاده کرد و امکان تنظیم تمام پارامترهای تصویری در این حالت وجود دارد، اما پاناسونیک با ارائه قابلیت وضوح‌یابی لمسی از طریق گوشی اندکی جلوتر از کانن است.

فقدان GPS داخلی در هر دو دوربین به معنای وابستگی آنها به گوشی هوشمند برای استخراج موقعیت جغرافیایی است و حاصل کار را می‌توان از طریق سرویس‌هایی مانند Panoramio روی نقشه در اختیار کاربران سراسر دنیا قرار داد.

با این‌که مشخصات فنی دو دوربین شباهت زیادی به هم دارد و هر دو از حسگرهای کوچک 3.1 و 2 اینچی استفاده می‌کنند، اما پاناسونیک با رعایت منطق رزولوشن TZ70 را به 12 مگاپیکسل کاهش داده و همین موضوع موجب می‌شود تصاویر خروجی از آن در مقایسه با عکس‌های 20 مگاپیکسلی SX710 نویز کمتر و جزئیات بیشتری داشته باشند.

بنابراین اگر به دنبال دوربینی برای کاربرد خانگی و ثبت خاطرات سفر می‌گردید و وجود تنظیمات گسترده برایتان اهمیت چندانی ندارد SX710 با قیمتی نزدیک به 900 هزار تومان انتخاب شماست.

اگر چاپ تصویر، کراپ‌های بزرگ، فیلمبرداری منعطف و تنظیمات بهتر برایتان اولویت دارد بهتر است TZ70 پاناسونیک را با قیمتی نزدیک به یک میلیون و 300 هزار تومان برگزینید و در این میان نیازی نیست به HX90 سونی فکر کنید؛ زیرا قیمت آن تقریبا دو برابر این دو دوربین است.

محسن آرونی - کلیک

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها