اعتراض رسمی بغداد به دولت قطر

نشست روز پنجشنبه عوامل وابسته به حزب بعث و شخصیت‌های عراقی متهم به تروریسم در قطر، روز گذشته با واکنش رسمی مقامات بغداد روبه‌رو شد.
کد خبر: ۸۳۳۰۳۴

به گزارش منابع خبری، سخنگوی وزارت خارجه عراق دیروز در بیانیه‌ای گفت که بغداد پیام اعتراض خود را به وزارت خارجه قطر درخصوص برپایی این کنفرانس ارسال کرده و منتظر پاسخ دوحه است. احمد جمال، سخنگوی وزارت خارجه عراق تصریح کرد: این کنفرانس بدون اطلاع دولت عراق برگزار شده و افراد شرکت‌کننده در آن از متهمانی هستند که تحت پیگرد قانونی دستگاه قضایی عراق هستند. وی برگزاری این کنفرانس را در دوحه، نشانه دخالت آشکار دولت قطر در امور داخلی عراق دانسته و افزود: این رفتار، سابقه‌ای بد در روابط دوگانه بین عراق و قطر خواهد داشت. شرکت‌کنندگان در نشست روز پنجشنبه در دوحه بر ساقط کردن دولت و تخریب روند سیاسی در عراق تاکید کردند. به گفته منابع رسمی و پارلمانی عراق، کنفرانس دوحه با حمایت وزارت خارجه قطر برگزار شد و افرادی مانند طارق الهاشمی، علی حاتم سلیمان، مثنی الضاری، رافع العیساوی و رافع العامری در آن حضور داشتند که همگی متهم به فعالیت‌ها و اقدامات تروریستی هستند؛ برخی از آنان نیز در قتل تعدادی از نظامیان عراقی در جریان تحصن‌های 2014 الانبار نقش مستقیم داشته‌اند.

براساس اعلام برگزارکنندگان، کنفرانس دوحه زمینه‌ساز کنفرانس گسترده‌تری است که با حضور شخصیت‌های بیشتری قرار بود، برگزار شود.

موضوع بحث‌برانگیز دیگر این است که روز پنجشنبه سلیم الجبوری، رئیس پارلمان عراق به دعوت عبدالله بن ناصر بن خلیفه آل ثانی، نخست‌وزیر قطر در قالب سفری رسمی وارد دوحه شد که این سفر با انتقاد برخی مقامات و سیاستمداران عراقی روبه‌رو شد. بر همین اساس، وی روز گذشته با بیان این‌که در جریان این سفر هشت ساعته هیچ دیداری با اعضای آن کنفرانس نداشته، افزود: سفرم به دوحه با مشورت حیدرالعبادی، نخست‌وزیر عراق و بنابر دعوت رسمی دولت قطر انجام شد و اصلا سفری شخصی یا محرمانه نبود.

در تحولات داخلی عراق نیز یک منبع آگاه امنیتی این کشور به روزنامه الشرق الاوسط گفت: وزارت دفاع عراق، وزارت پیشمرگ‌های اقلیم کردستان و ائتلاف ضدداعش در چارچوب اتاق عملیات نظامی که در اربیل ایجاد شده، گفت‌وگوهای خود را درخصوص آزادسازی موصل آغاز کرده‌اند.

بنابه گفته این منبع، نیروهای زمینی ترکیه و آمریکا همراه با نیروهای زمینی عراق در عملیات آزادسازی موصل شرکت خواهند کرد. بویژه این‌که ارتش ترکیه هفته گذشته موافقت پارلمان را برای تمدید مشارکت در عملیات نظامی در سوریه و عراق به دست آورده است.

بنا به گفته این منبع، عملیات آزادسازی موصل طی ماه نوامبر آینده آغاز خواهد شد. این در حالی است که چندی پیش منابع عراقی اعلام کردند نیروهای آمریکایی در شهر ربیعه و مناطق غرب استان نینوا مستقر شده‌اند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها