عضو هیات رئیسه شورای شهر تهران در واکنش به تخریب سازه‌های حریم رودخانه:

هیچ تبعیضی بین متخلفان قائل نشویم

روز گذشته تعدادی از ساخت و سازهای غیرمجاز استان تهران در حریم رودخانه کن تخریب شد. این سازه‌ها که در بستر رودخانه واقع شده بود، هم به محیط‌زیست منطقه آسیب می‌رساند و هم جان ساکنان این سازه‌های ناایمن را تهدید می‌کرد.
کد خبر: ۸۳۲۷۶۲

این‌که چطور می‌شود این اقدامات موثر فقط به صورت موردی اتفاق نیفتد و این‌که برخورد با قانون شکنان، ضمانت اجرایی بیشتری داشته باشد، سوالاتی است که با ابوالفضل قناعتی، عضو هیات رئیسه شورای شهر تهران در میان گذاشتیم.

تخریب بخشی از بناهای غیرمجاز در حریم رودخانه کن اتفاق خوبی بود، اما اگر نگاه خوشبینانه را کنار بگذاریم، بعید است که ساخت و ساز در حریم رودخانه‌ها متوقف شود.

مشکل ما این است که در زمینه برخورد با این قانون شکنان، موضع واحدی نداریم. مثلا گاهی بخشداری و دهداری یک نظر می‌دهد، اما فرمانداری نظر دیگری دارد. در حالی که باید ساخت و ساز در حریم رودخانه، خط قرمز همه مسئولان باشد. اتفاقا همین مشکل را برای حفظ آسمان پایتخت هم داریم، طوری که گاهی فردی نمی‌تواند از یک نهاد خاص، مجوز بلندمرتبه‌سازی بگیرد، اما شانسش را در نهاد دیگری امتحان می‌کند.

آیا مجلس نمی‌تواند با تصویب قانونی کارآمد، حجت را بر همه تمام کند؟

این موضوع خواسته ما هم هست. حتی معتقدیم اگر برخورد با ساخت و سازهای حریم رودخانه به صورت لایحه وارد مجلس شود، اثرات بهتری دارد، اما بررسی و تصویب این موضوع به صورت طرح در مجلس هم می‌تواند برخورد با این قانون شکنان را یکدست کند. تصویب این طرح یا لایحه باعث می‌شود که همه مسئولان درخصوص برخورد با این قانون شکنان، صدای واحدی داشته باشند.

خیلی‌ها می‌گویند این برخوردها، موردی است و تخریب این سازه‌های غیرمجاز، فقط در محدوده کن متوقف می‌شود؟

موج تخریب سازه‌های غیرمجاز در بستر رودخانه‌ها شروع شده و من به گسترش شعاع این برخوردها امید دارم، اما بنده هم تاکید دارم که این برخوردها باید بدون تبعیض با همه متخلفان اعمال شود. یعنی این‌طور نباشد که یک سازه غیرمجاز تخریب شود اما سازه غیرمجاز دیگری به‌دلیل رابطه و رانت صاحبش از تخریب در امان باشد. باید همه مراقبت کنیم تا این اتفاق نیفتد، زیرا در آن صورت به این متهم خواهیم شد که فقط برای آرام کردن فشار افکار عمومی، بخشی از سازه‌های غیرمجاز در بستر رودخانه کن تخریب شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها