عفو بین‌الملل در گزارش جدید خود آمریکا را مسئول جنایت‌های جنگی در یمن دانست

بمب‌های آمریکایی بر سر مردم مظلوم یمن

عربستان و هم‌پیمانانش به بهانه بازگرداندن دولت فراری منصور هادی به قدرت، محاصره همه‌جانبه و حملات هوایی به یمن را آغاز کرده و طی شش ماه گذشته جنایات فجیعی را علیه غیرنظامیان یمنی مرتکب شدند. از همان ابتدا آمریکایی‌ها از این حملات پشتیبانی کردند، اما روشن نبود دقیقا کمک‌های آمریکا به حملات تجاوزگرانه سعودی‌ها در چه سطوحی است. آمریکا همواره علیه انصارالله دست به توطئه‌چینی زده و سال‌هاست که آموزش تروریست‌ها را در منطقه به عهده دارد. با این حال گزارش جدید عفو بین‌الملل با عنوان «کشتار بشریت در جنگ عربستان علیه یمن» نشان می‌دهد بمب‌های آمریکایی تاکنون عامل قتل صدها غیرنظامی در یمن بوده است .
کد خبر: ۸۳۱۶۱۴

شریک ریاض

سازمان عفو بین‌الملل در این گزارش ضمن هشدار درباره استفاده عربستان از سلاح‌های ممنوعه آمریکایی علیه غیرنظامیان یمنی، واشنگتن را شریک ریاض در این جنایات خطاب کرده است. دوناتلا روورا، عضو ارشد این موسسه با اشاره به این‌که 80 درصد جمعیت یمن نیازمند کمک‌های فوری هستند، می‌گوید: صدها غیرنظامی در حالی که خواب یا سرگرم کارهای روزانه خود بودند، در این حملات کشته شدند و عده زیادی هم در پناهگاه‌ها هدف این حملات قرار گرفته و قتل‌عام شدند. حملات عربستان با آگاهی کامل به این‌که غیرنظامیان هدف قرار می‌گیرند، انجام می‌شود و همین مصداق جنایت جنگی است. در ادامه این گزارش آمده است: هرچند آمریکا رسما عضو ائتلاف عربستان نیست، اما با تامین سوخت بمب‌افکن‌ها و ارائه اطلاعات به این حملات هوایی کمک می‌کند. واشنگتن یکی از تامین‌کنندگان تجهیزات نظامی عربستان و دیگر اعضای این ائتلاف است. در این گزارش تاکید شده واشنگتن داده‌های اطلاعاتی را در اختیار عربستان گذاشته و جنگنده‌های سعودی را به سوخت مجهز کرده است؛ به همین دلیل آمریکا مسئول جنایت‌های جنگی در یمن است .

نویسنده این گزارش بار دیگر با اشاره به خطر بمب‌های خوشه‌ای در بلندمدت یادآور می‌شود: میراث مسموم‌کننده سلاح‌های آمریکایی تا سال‌های سال یمن را درگیر خواهد کرد. هر یک از این بمب‌ها شامل حداکثر 200 بمب کوچک است که در منطقه‌ای وسیع پخش می‌شود. بسیاری از این بمب‌ها معمولا عمل نمی‌کند و میراث مرگبار این جنگ برای سال‌های آینده می‌شود.

روزنامه آمریکایی وال‌استریت ژورنال نیز پیشتر در گزارشی با اشاره به افزایش نقش واشنگتن در کمپین حملات عربستان سعودی به یمن نوشت: دولت اوباما درباره این که حملات هوایی سبب به عقب راندن دستاوردهای الحوثی‌ها شود، تردید دارد. لس‌آنجلس تایمز نیز در گزارشی از افزایش دو برابری شمار کارکنان نظامی آمریکا در زمینه «ارائه اطلاعات، مهمات و سوختگیری هوایی» در جریان حملات هوایی عربستان به یمن پرده‌برداری کرده بود. بر این اساس ناوهای جنگی آمریکا به تقویت محاصره دریایی خلیج عدن و جنوب دریای عرب کمک کردند. گروه‌های حقوق بشر بر این باورند که این محاصره از ورود اقلام ضروری و اولیه نظیر مواد غذایی و سوخت به یمن جلوگیری کرد.

اوضاع اسفناک تعز

همزمان با انتشار گزارش جدید عفو بین‌الملل، شبکه خبری الجزیره در گزارشی نوشت استفان دوجاریک، سخنگوی سازمان ملل در بیانیه‌ای اعلام کرده است بیش از سه میلیون نفر در استان تعز به دلیل دشوار بودن ارسال کمک‌های انسانی به آنها، در معرض خطر قرار دارند. غذا و سوخت به مناطق مختلف این استان نمی‌رسد و روند امدادرسانی با مشکل مواجه است. وی افزود: از 375 هزار شهروند یمنی که قرار بود به آنها کمک‌رسانی شود تنها به 57 هزار نفر کمک رسیده و واکسیناسیون کودکان نیز به دلیل ادامه درگیری‌ها متوقف شده است. دوجاریک تاکید کرد: شبکه آبرسانی و خدمات پزشکی در شهر تعز به طور کامل تخریب شده و شرکت آب و فاضلاب از 18 آگوست میلادی عملیات پمپاژ آب را متوقف کرده است و بیش از 300 هزار شهروند از دستیابی به آب آشامیدنی محروم هستند.

توطئه عربستان برای تصرف صنعا

ائتلاف سعودی در تلاش برای محاصره صنعا از محور مأرب در شرق پایتخت، نیروهای خود را جمع کرده است. گفته می‌شود نیروهای زمینی سعودی روز دوشنبه با اجرای عملیات گسترده‌ای مقدمه محاصره صنعا را از چند محور فراهم کرده است. ائتلاف سعودی در تلاش است از زمین و هوا انصارالله و ارتش یمن را تحت فشار میدانی قرار دهد و در این خصوص تلاش‌های خود را بر راه‌های منتهی به صنعا متمرکز کرده و از دو محور جنوب (تعز) و مأرب (شرق) درصدد پیشروی است. در همین رابطه علی القحوم، عضو ارشد دفتر سیاسی انصارالله تأکید کرد، ارتش و کمیته‌های مردمی یمن ابتکار عمل را در دست دارند و از تمام جهت‌ها به این شهر مسلط هستند.

معصومه زارع

بین‌الملل

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها