اراده جدی برای مقابله با برداشت‌های غیرمجاز آب وجود ندارد

مرگ خاموش دشت‌ها و دریاچه‌های کشور

مدیرکل دفتر مدیریت به هم پیوسته حوضه‌های آبریز دریای خزر و دریاچه ارومیه با تاکید بر این‌که اراده جدی برای مقابله با برداشت‌های غیرمجاز آب در جامعه وجود ندارد، گفت: هرچقدر جامعه در مسائل سیاسی حساسیت به خرج می‌دهد، در موضوع آب و خطر بزرگی که کشورمان را تهدید می‌کند، شاهد نوعی بی‌تفاوتی هستیم.
کد خبر: ۸۳۰۳۷۴

مرتضی موسوی، مدیر‌کل دفتر مدیریت به‌هم پیوسته حوضه‌های آبریز دریای خزر و دریاچه ارومیه در گفت‌وگو با جام‌جم، اظهار کرد: معتقدم هنوز هم احیای دریاچه ارومیه به یک مطالبه عمومی از طرف مردم سه استان مذکور تبدیل نشده است، وگرنه شاهد همکاری گسترده و تنظیم مصرف بودیم، حال آن‌که شاهد اتفاقی معکوس هستیم.

وی ادامه داد: استان آذربایجان شرقی 400 میلیون مترمکعب و استان آذربایجان غربی حدود یک میلیارد مترمکعب بیش از سهم خود آب از این حوضه آبریز مصرف می‌کنند و حقابه دریاچه نادیده گرفته شده است.‌ موسوی با اشاره به این‌که هم‌اکنون بیش از 4 میلیارد و 800 میلیون مترمکعب آب در حوضه آبریز دریاچه ارومیه مصرف می‌شود، اظهار کرد: حدود 534 میلیون مترمکعب صرف حوزه شرب و صنعت و بقیه در بخش کشاورزی مصرف می‌شود.‌ مدیرکل دفتر مدیریت به‌هم پیوسته حوضه‌های آبریز دریای خزر و دریاچه ارومیه با اعلام این‌که نباید همه مشکلات را به گردن کشاورز انداخت، بلکه زنجیره تامین و توزیع آب و سیستم‌های آبیاری باید اصلاح شود، خاطر نشان کرد: زیرساخت‌های بخش کشاورزی و ارتقای سیستم‌های آبیاری باعث تکمیل این زنجیره و در نتیجه کنترل و کاهش مصرف آب می‌شود که اگر تمام این حلقه‌ها اصلاح نشود، وضع به همین منوال است.

وی ادامه داد: هرچند دولت در سال 94 اعتباراتی را به منظور اصلاح و بهبود روش‌های آبیاری تخصیص داد، ولی همچنان کشت‌هایی که نیاز به آب فراوان دارند در این حوضه رایج است.‌ موسوی حساسیت جامعه در مورد کمبود آب را مناسب ندانست و در همین ارتباط اظهار کرد: هرچقدر جامعه در مسائل سیاسی حساسیت به خرج می‌دهد، در موضوع آب و خطر بزرگی که کشورمان را تهدید می‌کند، شاهد نوعی بی‌تفاوتی در جامعه هستیم. قاطعانه می‌گویم اراده جدی برای مقابله با برداشت‌های غیرمجاز آب وجود ندارد، چراکه یک مطالبه اجتماعی نیست.

این مسئول حوزه آب با تاکید بر این‌که باید تعارف را کنار گذاشت و بپذیریم برداشت غیرمجاز آب، دزدی است، تصریح کرد: چطور اجازه می‌دهیم افرادی از آبی که متعلق به همه و حقوق عامه نسل فعلی و نسل‌های آینده است بدون داشتن پروانه بهره‌برداری و مجوز سوءاستفاده کنند؟! و آیا در ارتکاب این تخلف، فقط وزارت نیرو و جهاد کشاورزی مقصر است؟ ‌ وی با بیان این‌که متاسفانه هنوز به این باور نرسیده‌ایم که آب یک مقوله فرابخشی است و همه مردم و دستگاه‌ها باید برای حل بحران آن بسیج شوند، ادامه داد: مردم بومی و محلی، خود باید پیشقراول بوده به میدان بیایند و در چارچوب قانون اجازه تخلف در محدوده خویش را به کسی ندهند. سرزمین ما به خطر افتاده و مرگ خاموش، دشت‌ها، تالاب‌ها و دریاچه‌های کشور را فراگرفته است اما هیچ نوع دلمشغولی و دغدغه وجود ندارد. ‌ مدیرکل دفتر مدیریت بهم پیوسته حوضه‌های آبریز دریای خزر و دریاچه ارومیه با اعلام این‌که« اگر منابع طبیعی ازجمله آب را یک گنجینه بین نسلی بدانیم، همگان وظیفه داریم برای نسل‌های بعدی هم این ثروت حفظ شود»، تصریح کرد: احیای دریاچه ارومیه با افزایش جریان‌های ورودی حاصل می‌شود و مستلزم جلوگیری از برداشت‌های غیرمجاز از منابع آب اعم از سطحی و زیرزمینی و کاهش مصارف آب با همکاری تمام ذی‌نفعان و ذی‌مدخلان اعم از دستگاه‌های دولتی، مقامات و مسئولان منطقه و به خصوص کشاورزان است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها