رئیس‌جمهور ترکیه احمد داوود‌اوغلو را مامور تشکیل دولت موقت ائتلافی کرد

اردوغان درمنگنه فشارهای داخلی و خارجی بیشتر

رجب‌ طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه این روزها از جهات مختلفی تحت فشار است؛ مراسم تشییع جنازه نظامیان کشته‌شده در خشونت‌های این کشور به صحنه اعتراض به سیاست‌های حزب حاکم عدالت و توسعه تبدیل شده است. شبکه‌های خبری ترکیه بارها تصویر افسر جوانی را نشان می‌دهند که در کنار تابوت یکی از نظامیان کشته شده در درگیری‌های اخیر، از سیاست‌های دولت انتقاد می‌کند.
کد خبر: ۸۲۹۳۴۲

این افسر، سرهنگ دوم مهمت الکان است که در تشییع برادرش، سروان علی الکان در استان جنوبی عثمانیه در جنوب ترکیه شرکت کرده بود. سروان الکان، افسر ۳۲ساله ارتش ترکیه در حمله شبه‌نظامیان مسلح به یک قرارگاه ارتش در استان شرناق در جنوب شرقی ترکیه کشته شد. سرهنگ دوم مهمت الکان با لباس نظامی در کنار تابوت برادرش به خبرنگاران گفت:‌ چرا کسانی که تا دیروز درباره راه‌حل صحبت می‌کردند،‌ حالا از جنگ صحبت می‌کنند؟آنها که می‌گویند می‌خواهند شهید شوند، با 30 محافظ و خودروهای زرهی در کاخ‌ها مستقر هستند. اگر در پی شهادت هستید، باید به میدان بروید و آستین‌ها را بالا بزنید.

ادامه سرکوب و بازداشت‌ها

درگیری‌ها میان دولت ترکیه و شبه‌نظامیان پ‌ک‌ک در یک ماه گذشته باعث کشته شدن نزدیک به ۶۰ نفر از نظامیان و ماموران امنیتی شده است. دولت ترکیه در حالی عملیات مقابله با تروریسم را به اسم مقابله با داعش آغاز کرده که بیشتر مواضع شبه‌نظامیان کرد پ‌ک‌ک را هدف قرار می‌دهد و این در شرایطی است که دولت ترکیه از‌سوی جامعه جهانی به‌دلیل همکاری با تروریست‌های داعشی برای رسیدن به اهدافش در سوریه و عراق بشدت مورد انتقاد قرار دارد. همزمان با آغاز عملیات آنکارا علیه پ ک ک، دادگاه ترکیه حکم بازداشت سه شهردار مناطق کرد نشین را به اتهام تلاش برای تخریب وحدت ملی و تأئید دولت خودگردان صادر کرد.در میان بازداشت شدگان نام معاون شهردار منطقه سور در دیاربکر دیده می‌شود. همچنین دادگاه حکم بازداشت «یوکل بوداکشی» شهردار منطقه سلوان در دیاربکر و دو مسئول دیگر در سور را تمدید کرد.

در این میان مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه از توافق با آمریکا برسر اقدامات علیه گروه تروریستی داعش سخن می‌گوید؛ اظهاراتی که با واکنش سخنگوی کاخ سفید مواجه شده و آن را تکذیب می‌کنند. جاش ارنست در کنفرانس خبری با رد این مساله اعلام کرد اگرچه مذاکرات با آنکارا ادامه دارد اما تاکنون توافقی حاصل نشده است. تحلیلگران بر این باورند که حملات اخیر ترکیه علیه داعش بیشتر جنبه نمایشی داشته و هدف اصلی حملات کردها هستند. بر این اساس رهبران حزب عدالت و توسعه از طریق این اقدامات به‌دنبال تحریک احساسات ملی شهروندان به منظور شرکت در انتخابات زودهنگام پارلمانی به نفع حزب خود هستند. مهدی فتحی کارشناس مسائل ترکیه در این باره به جام‌جم می‌گوید «به نظر می‌رسد گفت‌وگوهایی بین ترکیه و آمریکا به صورت محرمانه درباره تحولات سوریه و مبارزه با داعش وجود داشته اما هنوز نتایج دقیق این گفت‌وگوها روشن نیست. به نظر می‌رسد که آمریکا تمایل دارد دولت ترکیه را با خود همراه کرده و در جهت روند مبارزه با داعش حرکت کند. ترک‌ها نیز با دادن اختیار پایگاه اینجرلیک به آمریکا زمینه تغییر سیاست واشنگتن را برای دخالت بیشتر در سوریه فراهم کرده‌اند. اما دلیل این‌که این مذاکرات هنوز به نتیجه نرسیده به خاطر آن است که آمریکایی‌ها مصمم به مداخله زمینی در سوریه نیستند و مبارزه آنها با داعش بیشتر جنبه تبلیغاتی دارد که تاکنون کارآمدی نداشته است. در حقیقت واشنگتن بیشتر منتظر است تا ببیند روند مذاکرات در منطقه خاورمیانه به کدام سمت پیش می‌رود.»

ماموریت داوود اوغلو

روزگذشته رئیس‌جمهور ترکیه یک بار دیگر «احمد داوود اوغلو» را مامور تشکیل یک دولت موقت ائتلافی کرد. بر اساس قوانین ترکیه، به دنبال تصمیم رئیس‌جمهوری برای برگزاری انتخابات و انتشار آن در روزنامه رسمی، رئیس‌جمهوری نماینده‌ای از مجلس را مامور تشکیل دولت انتخاباتی می‌کند. او نیز باید ظرف پنج روز اعضای هیات دولت را از میان نمایندگان و یا از افراد مستقل خارج از مجلس انتخاب کرده و فهرست کابینه را برای تائید تقدیم رئیس‌جمهوری کند. داووداوغلو که مامور تشکیل دولت انتخاباتی شده است، می‌گوید شخصا اعضای هیات دولت را از میان نمایندگان احزاب و یا از افراد مستقل در خارج مجلس انتخاب خواهد کرد. اما حزب دموکراتیک خلق‌ها اصرار دارد نمایندگان خود در چنین دولتی را بایستی رهبری حزب تعیین کند. «کمال قلیچدار اوغلو» رهبر این حزب گفته است: ما با یک کودتای غیرنظامی روبه‌رو هستیم.

همچنین صلاح‌الدین دمیرتاتش، رهبر حزب حامی کردها موسوم به دموکراتیک خلق‌ها نیز در واکنش به این اظهارات گفت: تمامی نمایندگان حزبش برای جایگاه‌ها و مناصب در کابینه دولت واجد شرایط هستند. رهبر حزب دموکراتیک خلق ترکیه گفته که این حزب آماده است در دولت موقت مشارکت کند اما از این مساله شگفت‌زده نخواهد شد اگر نخست‌وزیر تلاش کند کابینه را بدون این حزب شکل دهد زیرا این احتمال می‌رود که حزب حاکم در نهایت بیشترین وزارتخانه‌ها را داشته باشد.

با این اوصاف می‌توان پیش‌بینی کرد که اعضای دولت انتخاباتی با حضور نمایندگان حزب حاکم عدالت و توسعه و شخصیت‌های مستقل خارج از مجلس تشکیل خواهد شد. البته چنین دولتی با توجه به ادعاهای مشروعیت احزاب مخالف، روزهای دشواری را تا اول نوامبر آینده پیش رو خواهد داشت. اردوغان با برگزاری انتخابات زودهنگام در دهم آبان ماه آینده موافقت کرده است .

مهدی فتحی، کارشناس مسائل ترکیه در خصوص ارتباط میان سرکوب‌های داخلی و نارضایتی احزاب و ارتباط آنها با انتخابات آینده ترکیه به خبرنگار جام‌جم می‌گوید: «برخی بر این باورند اردوغان با این هدف در حال سرکوب پ‌ک‌ک بوده و می‌خواهد روحیه ملی‌گرایی را در کشور تقویت کند. حزب حاکم اگر بتواند حزب دموکراتیک را به بهانه ارتباط با گروه‌های تروریستی از صحنه سیاسی کشور حذف کند، می‌تواند قدرت را به صورت انحصاری در دست بگیرد. اما این اقدامات در عین حال تاثیر منفی را بر اقتصاد ترکیه داشته و ارزش لیر 18 درصد کاهش یافته، ناامنی در کشور افزایش یافته و چشم‌انداز روشنی برای آینده این کشور دیده نمی‌شود. نکته مهم این است که نتیجه قطعی بازی ترکیه را نمی‌توان پیش‌بینی کرد و اگر حزب عدالت و توسعه با این اهرم‌ها در انتخابات پیروز شود، چهره‌ای مطلوب در کشور نخواهد داشت، چرا که روشنفکران دیدگاه‌های انحصار طلبانه این حزب را بر نمی‌تابند.»

بستن دهان رسانه‌ها

شکست حزب عدالت و توسعه برای تشکیل یک دولت ائتلافی، اردوغان را در مسیر انتخابات زودهنگام قرار داده است. البته رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه و دستیارانش تصمیم گرفته‌اند رسانه‌های مهم و مستقل را تحت فشار قرار دهند. این تصمیم واکنش‌های متفاوتی را به همراه داشته و شماری از اعضای حزب عدالت و توسعه نیز مخالفت خود را با این طرح اعلام کرده‌اند. در همین رابطه احمد داوود اوغلو گفته است سانسور رسانه‌ها به وجهه این حزب بیشتر آسیب می‌زند. «انگین آلتای» رئیس گروه پارلمانی حزب مخالف «جمهوریخواه خلق» نیز به روزنامه زمان چاپ ترکیه گفته است حزب عدالت و توسعه بیم آن دارد که عموم جامعه در جریان اقدامات این حزب قرار گیرند زیرا عدالت و توسعه اشتباهات بسیار بزرگی را مرتکب شده و این روزها با چالش‌های زیادی دست و پنجه نرم می‌کند.

معصومه زارع

بین‌الملل

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها