صداوسیما رسانه قوه مجریه نیست

سازمان صداوسیما بی‌طرفی‌اش را در مسائل سیاسی و فرآیند اطلاع‌رسانی به مردم اثبات کرده است حتی گاهی اوقات ما که به برخی رفتارهای دولت انتقاد داریم، از رسانه ملی هم گلایه‌مند هستیم که به دولت تمایل بیشتری دارد و این درست برعکس تصوری است که دولتی‌ها از صداوسیما دارند.
کد خبر: ۸۲۹۱۳۵
صداوسیما رسانه قوه مجریه نیست

برای مثال، اعتقاد داریم سازمان در بحث توافق هسته‌ای باید شفاف‌تر به نقد برجام می‌پرداخت و کمتر مراعات دولت را می‌کرد. به گمانم دولتی‌ها روال بی‌انصافی را در قبال صداوسیما در پیش گرفته‌اند. این‌که آقایان توقع داشته باشند صداوسیما رسانه قوه مجریه باشد، منطقی نیست.

طبیعی است در دو قوه دیگر مطالبی مطرح شود که خوشایند دولت نباشد. صداوسیما موظف نیست خودش را با دولت هماهنگ کند، بلکه باید مصلحت نظام را در نظر بگیرد.

تصور می‌کنم رسانه ملی عملکرد خوبی داشته و در حد وسعش تلاش کرده تا بی‌طرفی‌اش را نسبت به جریان‌های سیاسی و نحوه اطلاع‌رسانی به مردم حفظ کند. امیدوارم دولت هم عینک بدبینی را از چشم بردارد و به خواسته‌های قانونی صداوسیما جامه عمل بپوشاند.

ما نمایندگان عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در بررسی بودجه سال 94 این ایراد را وارد می‌دانستیم که بودجه بد بسته شده و شایسته نیست دولت انتظار داشته باشد سازمان صداوسیما این حجم از بودجه‌اش را راسا و از طریق بخش خصوصی و جذب آگهی‌های بازرگانی تامین کند. لازم بود دولت بودجه صداوسیما را افزایش دهد.

در بودجه سال 93 هم به این ایراد برخوردیم، اما در آن سال تلاشی صورت گرفت و بخشی از بودجه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات را به صداوسیما تزریق کردیم. در بودجه سال 94 اما همه شاهد هستند که دولت چه سیاستی را در برخورد با صداوسیما در پیش گرفته و همان بودجه اندکی را که خودش مصوب کرده است، دریغ می‌کند.

دولت باید چنین رفتارهایی را کنار بگذارد. متاسفانه دولتی‌ها برعکس شعارهایی که در باب طرفداری از نقد و باز شدن فضا در کشور می‌دهند نسبت به نقدهایی که در صداوسیما مطرح می‌شود برافروخته می‌شوند و واکنش‌های تندی از خود بروز می‌دهند.

نظام بودجه‌نویسی در کشور ما معیوب است. تا بنا می‌شود مجلس در بودجه پیشنهادی دولت دست ببرد آه و فغان آقایان به آسمان بلند می‌شود که نظر دولت چنین نبوده است.

نمایندگان مجلس در دوره‌های فعلی و گذشته نهایتا توانسته‌اند فقط 5 درصد از بودجه را جابه‌جا کنند و دولتی‌ها بابت همین مقدار کم آسمان را به زمین دوخته‌اند. تا زمانی که نظام بودجه‌نویسی کشور به این شکل است، دست مجلس بسته خواهد ماند.

به نظر می‌رسد حتی اگر لازم باشد در قانون اساسی بازنگری‌هایی صورت گیرد که مجلس هم در نوشتن بودجه سهیم باشد. پیشنهاد ما این است که کارشناسان خبره‌ای از مجلس و دولت با هم بنشینند و بودجه بنویسند.

در غیر این صورت و تا زمانی که دولت به تنهایی بودجه می‌نویسد دست مجلس بسته می‌ماند و در نهایت به همان 5 درصد جابه‌جایی محدود خواهد شد.

سید علی طاهری - عضو کمیسیون فرهنگی مجلس

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
ر-ر
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۳
۰
۰
خود گویی و خود خندی عجب مرد هنرمندی ولی ما میدانیم كه صدا و سیما مال .... است

نیازمندی ها