داستان کسب‌وکار

نوآوری دشوار در صنعت جواهر

صنعت جواهرسازی سنتی هنوز به اندازه‌ای جذابیت و ارزش خود را حفظ کرده که به نظر می‌آید نفوذ و تاثیرگذاری فردی جدید و بی‌تجربه در آن کار دشوار و شاید حتی غیرممکنی باشد. غیرممکنی که مت لازون با راه‌اندازی وبسایت ویژه‌ای توانست آن را به ممکن تبدیل کند.
کد خبر: ۸۲۸۳۸۹
نوآوری دشوار در صنعت جواهر

در این وبسایت افراد می‌توانند با در دست داشتن گزینه‌های مختلفی از قبیل فلزات و سنگ‌های قیمتی و طرح‌های متنوع و ترکیب این گزینه‌ها با یکدیگر، طرحی مورد پسند خود را خلق کرده و آن را سفارش دهند.

وی با ایجاد شرکت و وبسایت Gemvara، صنعت بشدت سنتی جواهرسازی و فروش جواهرات را به واسطه افزودن قابلیت طراحی جواهرات توسط مشتریان به وبسایتش متحول ساخت. مشتریان در این وب سایت می‌توانند از میان بیش از یک میلیارد فلز، سنگ و طرح، زیورآلات مورد نظر خود را ترکیب کرده و آن را سفارش دهند.

شرکت Gemvara که با سرمایه‌ای 25 میلیون دلاری تاسیس شده است، اگر با همین روند به راه خود ادامه دهد روزی با غول‌های صنعت جواهرسازی رقابت خواهد ‌کرد. گرچه از تاسیس این شرکت چند سالی بیشتر نمی‌گذرد، اما سود 10 میلیون دلاری آن در پایان سال 2010، یعنی یکسال پس از تاسیس، نشان از موفقیت احتمالی شرکت در آینده‌ای نه‌چندان دور دارد.

لازون در تجارت خود در واقع هیچ ابداع جدیدی به کار نبرده است، او سنگ‌های قیمتی و الماس‌های مورد نیازش را از شرکت‌های آمریکایی تامین کرده و سپس با کمک چند تولیدکننده محلی زیورآلات قیمتی را به شکلی که مشتری آن را طراحی کرده،
می‌سازد.

لازون زمانی شرکت‌اش را تاسیس کرد، در کالج بابزون مشغول تحصیل بود و در ابتدا آن را پاراگون لیک نامید.

وی در ابتدا شرکت خود را مبتنی بر مدل تجارت به تجارت پایه‌گذاری کرده و با خرده‌فروشان بازار جواهرات همکاری کرد تا آنها بتوانند از طریق نرم‌افزاری که لازون طراحی کرده بود و از طریق رایانه فروشگاه‌ها قابل دسترسی بود، فرصت طراحی جواهراتی باب سلیقه مشتریان را به آنها بدهند.

ایده وی 500 هزار دلار پشتیبانی مالی را از سوی شرکت هایلند به خود جذب کرد. رکود اقتصادی برای اولین بار به نفع کسی تمام شد زیرا تولید‌کنندگان و خرده‌فروشان در این دوران برای جلوگیری از ورشکستگی در برابر هر نوع استراتژی انعطاف‌پذیر بودند و به دنبال راهی برای خروج از بحران بودند.

در نهایت لازون تصمیم گرفت بر خدمات پس از فروش و قیمت‌ها کنترل بیشتری داشته باشد از این رو مدل تجارت‌اش را به مدل تعامل مستقیم با خریدار تغییر داد. وی با دریافت 8/5 میلیون دلار از هایلند و کانان، وبسایت Gemvara را در فوریه 2010 راه‌اندازی کرد.

وی همچنین مدیرانی از شرکت‌های تیفانی و سواروفسکی استخدام کرد، افرادی مشهور که معمولا از آنها به اشتباه به عنوان بنیانگذار Gemvara یاد می‌شد. سه ماه پس از تاسیس وبسایت سود فروش شرکت افزایش یافت و میانگین فروش ماهانه به هزار دلار رسید.

شرکای لازون پنج میلیون دلار دیگر به سرمایه شرکت افزودند و از سویی دیگر در ماه مارس 2010 شرکت بالدرتون نیز 15 میلیون دلار روی این شرکت سرمایه‌گذاری کرد. به واسطه این افزایش سرمایه، شرکتGemvara مسیر پیشرفت را با سرعت بیشتری طی کرد و از شرکتی با 40 کارمند به شرکتی 100 کارمندی تبدیل شد. لازون می‌گوید بخش بزرگی از درآمد شرکت هزینه نگهداری و افزودن کارایی‌های جدید به وبسایت می‌شود.

این شرکت امروز بیش از همیشه به سودزایی نزدیک شده است، درآمد سالانه آن به 20 میلیون دلار رسیده است، وبسایت شرکت بیش از میلیون‌ها بازدید‌کننده داشته و بیش از 50 هزار مشتری دارد. با راه‌اندازی خط محصولات مقرون‌به‌صرفه و ارزان‌تر از 200 دلار، انتظار می‌رود میانگین فروش روزانه شرکت افزایش پیدا کند. همچنین قابلیت سازگاری نرم‌افزار با موبایل باعث شده که درحال حاضر 60 درصد از بازدید‌کنندگان وبسایت و 30 درصد از خریداران شرکت را کاربران موبایل تشکیل می‌دهند.

سمیرا مصطفی نژاد - چمدان (ضمیمه پنجشنبه - روزنامه جام جم)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها