وزیر بهداشت در دیدار منتخبان جامعه پزشکی با رئیس قوه قضاییه تاکید کرد:

تامین حقوق مردم در حوزه سلامت با حمایت دستگاه قضا

در آستانه روز پزشک، روز گذشته وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، ضمن دیدار با رئیس قوه قضاییه، در آیین رونمایی از مجسمه شیخ‌الرئیس ابوعلی‌سینا شرکت و همچنین پیامی نیز به مناسبت تبریک روز پزشک منتشر کرد.
کد خبر: ۸۲۸۳۴۵

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت (وبدا)، دکتر سیدحسن هاشمی در دیدار منتخبان جامعه پزشکی با رئیس قوه قضاییه افزود: طبق آیات قرآن، شفا در دست خداوند است، ولی جامعه پزشکی وسیله‌ای بین خداوند متعال و بیماران است و درواقع کار پزشکان به نوعی در راستای تقدیری است که خداوند برای انسان‌ها رقم زده است.

وزیر بهداشت عنوان کرد: صیانت از حقوق مردم در امر قضا و رعایت بهداشت و عوامل و اقداماتی که برای سلامت مردم زیان‌آور است، منوط به حمایت قوه قضاییه است و بدون حمایت این قوه نمی‌توانیم حقوق مردم در حوزه سلامت را تامین کنیم.

وی با تاکید بر این که حرفه پزشکی خدمت به مردم و نیازمندان است، تاکید کرد: پزشکان، پرستاران و پیراپزشکان رضایت و لبخند را بر لب بیماران می‌نشانند و افتخاری بالاتر از این نیست.

وزیر بهداشت با بیان این که جامعه پزشکی در دوره‌های مختلف از جمله دوران انقلاب و دفاع مقدس کارنامه درخشانی از خود به یادگار گذاشته است، یادآور شد: جامعه پزشکی همواره در خدمت مردم بوده و همه شاهد جانفشانی‌های آنها در صحنه‌های مختلف تاریخ بوده‌ایم که همواره برای خدمت به مردم و تحقق آرمان‌های امام راحل و شهدای انقلاب تلاش کرده‌اند.

وزیر بهداشت با بیان این که دولت با اولویت قرار دادن حوزه سلامت اقدامات موثری را برای ارائه خدمات به مردم و ارتقای سلامت جامعه انجام داده است، خاطرنشان کرد: البته معتقدیم این اقدامات کافی نیست و باید برای پایداری و استمرار آن تدبیر کرد.

تلاش برای پایداری دستاوردهای طرح تحول

دکتر هاشمی تصریح کرد: امیدواریم سیاستمداران و سیاستگذاران اعم از مجلس و دولت تلاش کنند دستاوردهای طرح تحول سلامت پایدار بماند و عقب‌ماندگی کشور در حوزه سلامت بویژه در نقاط محروم با سرعت بیشتری جبران شود.

وزیر بهداشت ضمن قدردانی از حمایت‌ها و کمک قوه قضاییه در دو سال گذشته از حوزه سلامت ابراز امیدواری کرد سران قوا در رسیدگی به مشکلات درماندگان و گسترش خدمات سلامت به اقصی‌نقاط کشور حوزه سلامت را یاری دهند.

وزیر بهداشت تاکید کرد: اجرای برخی احکام دستگاه قضا منوط به نظر پزشک است، همان طور که در شرع مقدس نیز اجرای برخی احکام مانند خواندن نماز و گرفتن روزه با نظر پزشک و طبیب است.

وی یادآور شد: در دستگاه قضا صدور رأی قاضی منوط به نظر پزشکان و کارشناسان است و به نظر می‌رسد پزشکی قانونی نیز برای رعایت حقوق مردم همین نقش را ایفا می‌کند.

وزیر بهداشت تصریح کرد: صیانت از حقوق مردم در امر قضا و رعایت بهداشت و عوامل اقداماتی که برای سلامت مردم زیان‌آور است، منوط به حمایت قوه قضاییه است و بدون حمایت قوه قضاییه نمی‌توانیم حقوق مردم در حوزه سلامت را تامین کنیم.

حرمت جامعه پزشکی باید حفظ شود

همچنین وزیر بهداشت با بیان این که صیانت از حقوق صنف پزشکی نیز منوط به حمایت دستگاه قضایی است، تاکید کرد: حرمت جامعه پزشکی باید حفظ شود.

وی ابراز امیدواری کرد که در آینده بیش از پیش شاهد حمایت‌های پدرانه و مشفقانه ریاست قوه قضاییه از حوزه سلامت باشیم.

وزیر بهداشت افزود: امیدواریم در دوره باقیمانده دولت در بخش غذا، هوا، آب آشامیدنی و موارد بیماری‌زا با تعامل با دستگاه قضا در ارتقای سلامت جامعه گام برداریم.

وی خاطرنشان کرد: بسیاری از بیماری‌های غیرواگیر ناشی از فرهنگ نادرست تغذیه و سودجویی بوده که بخشی از آن به دلیل مسائل اقتصادی است. این موضوع ایجاب می‌کند با رابطه تنگاتنگ با دستگاه قضایی بتوانیم در این زمینه موثر عمل کنیم.

طب سنتی ایرانی بدرستی معرفی نشده است

همچنین دکتر هاشمی در آیین رونمایی از مجسمه شیخ‌الرئیس ابوعلی‌سینا در موزه مشاهیر برج میلاد تهران اظهار کرد: از کسانی که روز تولد ابوعلی‌سینا را که بسیار با مسماست به عنوان روز پزشک انتخاب کردند، قدردانی می‌کنم. اگر همه امکانات مهیا شود، نمی‌توان کسی مثل ابوعلی‌سینا را در حال حاضر با این شرایط تربیت کرد.

دکتر هاشمی اقدامات انجام شده در طب سنتی را مثبت ارزیابی کرد و گفت: با وجود چنین اقداماتی هنوز اندر خم یک کوچه‌ایم و فاصله ما با کشورهایی که در طب پیشینه‌ای ندارند زیاد شده است.

وزیر بهداشت اظهار کرد: علاوه بر این که طب سنتی و طب ملی ما در سطح بین‌المللی بدرستی معرفی نشده، در سطح ملی نیز نتوانسته‌ایم توفیقات مناسبی را به دست بیاوریم و اقدامات موثری در گذشته صورت نگرفته است؛ زیرا با ورود طب هند و چین به کشور همواره از طب ملی خود مغفول مانده‌ایم.

دغدغه پزشکان خدمت به مردم و بیماران است

وزیر بهداشت طی پیامی نیز فرارسیدن روز پزشک را به سپیدپوشان کشور تبریک گفت.

دکتر هاشمی در این پیام، همکاری با پزشکان سختکوش و فداکار را مایه افتخار خود دانست و عنوان کرد: در یک سال گذشته جامعه پزشکی کشور با تأسی به بزرگان و استادان علم و اخلاق، از خودگذشتگی و تلاشی مثال‌زدنی، مراحل مختلف «طرح تحول نظام سلامت» را چنان به مرحله اجرا درآوردند که شاهد رضایت ملت شریفمان در سراسر این سرزمین بزرگ بوده و هستیم.

وزیر بهداشت در این پیام تصریح کرد: همت والای پزشکان با همراهی دیگر همکاران، سبب شد طی سالی که گذشت، در مسیر محرومیت‌زدایی و تامین عدالت در حوزه سلامت، گام‌های بلندی برداشته شود و بار سنگین بهداشت، درمان، آموزش و پژوهش به سر منزل مقصود نزدیک‌تر شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها