شکست آتش‌بس فراگیر در «ادلب» و «زبدانی»

منابع خبری بامداد چهارشنبه گذشته از حصول توافق برای برقراری 48 ساعته آتش‌بس در منطقه الزبدانی سوریه خبر داده و اعلام کرده بودند این آتش‌بس همچنین در دو شهرک شیعه‌نشین «الفوعه» و «کفریا» در ریف استان ادلب که در محاصره افراد مسلح است، برقرارخواهد بود، اما با وجود این تمدید آتش‌بس ۴۸ ساعته، شبکه الجزیره در گزارشی گفت مذاکرات آتش‌بس فراگیر میان طرف سوری و مقاومت لبنان با گروه‌های موسوم به «معارض» شکست خورده است. خبرنگار شبکه خبری الجزیره در گزارشی که در این رابطه داشت، ایران و سوریه را متهم به شکست این مذاکرات کرد.
کد خبر: ۸۲۶۰۵۳

الجزیره درباره محتوای این توافق نیز گزارش داد که پیش‌نویس این توافق بر آزادسازی 40 هزار زندانی در بند دولت سوریه تأکید داشت که قرار بود به موازات خروج افراد نظامی و غیرنظامی از فوعه آنان نیز آزاد شوند. به ادعای این شبکه، از دیگر بندهای این توافق، آتش‌بس در شماری از مناطق جنوبی از جمله زبدانی، «مضایا»، «فوعه» و کفریا» و انتقال کامل افراد زخمی در جبهه جنوب به ادلب بود.

همچنین در رویدادی دیگر آمده است که در جریان حملات اخیر جنگنده‌های ائتلاف ضدداعش به استان ادلب سوریه، هشت غیرنظامی از جمله پنج کودک کشته شدند.

در تحول دیگر منابع خبری گزارش دادند آتش اختلاف بین تروریست‌های مورد حمایت ترکیه در سوریه بالا گرفته است. برای مثال گفته می‌شود درگیری بین گروه‌های تروریستی در شمال حلب با منفجر شدن دو خودروی بمبگذاری شده از سوی «داعش» در دو مقر وابسته به ائتلاف تروریستی «جبهه الشامیه» در شمال سوریه همچنان ادامه دارد. این انفجارها در شهر «مارع» واقع در ریف شمالی حلب رخ داد که بزرگ‌ترین و مهم ترین پایگاه ائتلاف تروریستی «جبهه الشامیه» به شمار می‌آید.

جبهه الشامیه، ائتلاف یا اتاق عملیات نظامی مشترکی متشکل از گروه‌های تروریستی مسلح فعال در شهر و استان حلب با گرایش‌های مختلف اعتقادی است و گروه‌های تروریستی مانند جبهه اسلامی، ارتش مجاهدین و جنبش نورالدین الزنکی را در برمی‌گیرد و در مواردی با جبهه النصره نیز همکاری داشته است. طی درگیری‌های رخ داده بین داعش و جبهه الشامیه در روزهای اخیر، داعش روستای «تلالین» را که تنها چند کیلومتر با شهر مارع فاصله دارد، تصرف کرد.

در این زمینه منابع محلی در شهر مارع اعلام کردند: عناصر داعش با هدف تصرف این شهر آن را محاصره کرده که در صورت تصرف هدف بعدی داعش شهر مرزی «اعزاز» خواهد بود که گروه‌های تروریستی وابسته به آنکارا از آن تحت عنوان پایتخت دولت موقت مورد ادعای خود در شمال سوریه یاد می‌کنند. این درحالی است که نیروی هوایی ارتش سوریه نیز می‌گوید مواضع و مقرهای گروه‌های مسلح در ریف حلب را که به طور عام مورد حمایت آنکاراست و از مرزهای ترکیه وارد خاک سوریه می‌شوند بمباران کرده است .

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها