یک روز پس از آن که اعلام شد اعضای طالبان با ملا اختر منصور به عنوان رهبر جدید این گروه بیعت کردند، رسانه‌های خبری از مخالفت برخی اعضای ارشد این گروه با رهبری ملا اختر گزارش دادند. به نظر می‌رسد پس از مرگ ملاعمر، سازمان به‌جا مانده از او بسیار زود دچار اختلاف و دودستگی شده است.
کد خبر: ۸۲۲۰۸۴

به گزارش منابع خبری، ملا عبدالمنان نیازی، از اعضای ارشد گروه طالبان در مصاحبه با رسانه‌های گروهی افغانستان، با رهبری ملااخترمنصور مخالفت کرد و گفت: بزودی اعضای ارشد گروه طالبان، فرد جدیدی را به عنوان سرکرده این گروه انتخاب خواهند کرد.

وی افزود: انتخاب ملامنصور برخلاف اصول داخلی گروه طالبان صورت گرفته است. ملا نیازی همچنین گفت در انتخاب ملا منصور همه نمایندگان گروه طالبان حضور نداشتند. بنا به گفته او، از ملا منصور هم دعوت خواهد شد تا در نشست انتخاب رهبر جدید شرکت کند.

قبلا گزارش شده بود ملا قیوم ذاکر فرمانده عملیات‌های نظامی طالبان، ملاحبیب‌الله عضو شورای کویته و طیب آغا از دستیاران ملا محمد عمر از جمله مخالفان رهبری ملا منصور هستند.

ملا نیازی می‌گوید اشخاصی مثل محمد رزاق آخوند، محمد عبدالجلیل آخوند، محمد ظریف آخوند، محمد رسول آخوند، ملاباز محمد آخوند و مولوی مسلم حقانی از دیگر مخالفان ملا منصور هستند.

در این میان، ذبیح‌الله مجاهد، فردی که در سال‌های اخیر سخنگوی گروه طالبان خطاب می‌شود، گزارش دو دستگی در طالبان را تکذیب کرده است.

مجاهد در صفحه توییترش نوشت: خبرها و گزارش‌ها از دودستگی میان گروه طالبان شایعاتی است که رسانه‌های غربی به آن دامن می‌زنند. در همین حال رهبر جدید طالبان روز گذشته برای اولین بار پیام صوتی منتشر کرد. وی در این پیام با درخواست از تمام اعضا برای وحدت، آنها را به ادامه جهاد در افغانستان دعوت کرد.

در واقع احتمال بروز اختلاف میان اعضای طالبان موضوعی است که طی چند روز گذشته و پس از تائید مرگ ملا عمر، بسیاری از تحلیلگران به آن اشاره کردند. ملاعمر مشروعیت خود را از نشست علمای مذهبی در تابستان سال 1996 به دست آورده بود. پس از مرگ او نیز جانشین وی باید حکم خود را از این شورا به دست آورد؛ ولی در شرایط کنونی برگزاری نشست علما برای طالبان به منظور انتخاب سرکرده جدید امکان‌پذیر نبود. این در واقع همان موضوعی است که ملاعبدالمنان نیز در سخنان خود به آن اشاره داشت.

برخی کارشناسان نیز می‌گویند با بروز اختلاف میان اعضای طالبان، ستیزه‌جویی طالبان بر ضد نیروهای دولتی افغان تشدید خواهد شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها