همراهی سینما و تلویزیون برای کمک به ارتقای فرهنگ

تلویزیون با مخاطبان میلیونی‌، می‌تواند بهترین فضا را برای جذب مردم به سالن‌های سینما به‌وجود آورد و از آن‌سو سینمای ایران نیز می‌تواند توانمندی بالای خود را از نظر تولید محتوا و نیز تزریق نیروی انسانی در اختیار تلویزیون قرار دهد.
کد خبر: ۸۲۱۲۸۰
همراهی سینما و تلویزیون برای کمک به ارتقای فرهنگ

آنچه در این زمینه قابل تأمل است، رابطه دوطرفه‌ای است که با جدی‌تر گرفته شدن، مدیریت صحیح و البته همدلی همه اهالی‌ سینما و تلویزیون می‌تواند آن‌قدر جریان‌ساز شود که به یک وحدت استراتژیک فرهنگی بینجامد و دستیابی به چنین فضایی، نیازمند هدف‌گذاری و ترسیم درست نقشه راه و راهکارهای رسیدن به اهداف از پیش‌تعیین ‌شده است.

واقعیت این است که عده زیادی از مخاطبان تلویزیون به فیلم و سینما علاقه‌مندند و با اطلاع‌رسانی، معرفی و نقد آثار سینمایی روی پرده، می‌توان آنها را به سالن سینما کشاند. چه بسا تهیه‌کنندگان سینما و تلویزیون نیز بر این واقعیت اذعان دارند که اطلاع‌رسانی تلویزیونی (حال چه به شکل تیزر تبلیغاتی و چه در قالب بحث و نظر و گفت‌وگو) بیشترین تأثیر را در جذب مردم به سالن‌های سینما دارد. با این حال، نسبت به این قضیه مهم نیز نباید بی‌توجه بود که نزدیک شدن معیارهای سینما و تلویزیون و افزایش نقاط اشتراک تولیدات این دو حوزه (چه از نظر رویکرد و محتوا، چه از نظر قصه‌پردازی و چه از حیث ممیزی) عاملی است که می‌تواند به مثابه کاتالیزور عمل کند و این رابطه را سریع‌تر به نتیجه برساند. به‌عنوان مثال، اگر یک سینماگر ایرانی که نسبت به فرهنگ و ارزش‌های جامعه خود دغدغه دارد، به میدان بیاید و فیلم‌ خوش‌ساختی با محوریت ترویج سبک زندگی ایرانی ـ اسلامی بسازد، بهترین فرصت را برای ارتباط برقرار کردن فیلم با انبوه مخاطبان میلیونی سیما به دست خواهد آورد. این رویکرد فراگیر، در سال‌های اخیر در بسیاری از آثار این‌دست سینماگران (از جمله رضا میرکریمی و فیلم یه حبه قند او به عنوان یک اثر شاخص‌) وجود داشته که تلویزیون به بهترین شکل قدر این اثر و نظایر آن را دانسته است.

بجز این، تلویزیون با ساخت شهرک‌های سینمایی و تقویت ابعاد فنی سینما ازسویی و تزریق نیروی متخصص فنی و هنری از سوی دیگر، بارها نقش حمایتی خود را از صنعت سینما ایفا کرده که این نقش نیز باید اصولی‌ و سازنده‌تر ادامه یابد. شاید وقت آن رسیده باشد که به جای همه اقداماتی که تاکنون و البته در بسیاری موارد ناخودآگاه به دوری دو رسانه مهم و اثرگذار سینما و تلویزیون از یکدیگر انجامیده، با ظرافت در طراحی استراتژی درست و هوشمندی و صبوری در اجرای ایده‌هایی که زاییده دغدغه‌های مشترک و بلندمدت است، سینما و تلویزیون را به یکدیگر نزدیک کنیم.

محمود گبرلو

جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها