انتشار خبر کسب رتبه پنجم و ششم کنکور سراسری امسال از سوی دو برادر دو‌قلوی شیرازی، شگفتی بسیاری از افراد را برانگیخت‌. این اتفاق نشان می‌دهد، همسان بودن ساختار ژنتیک دوقلوها می‌تواند از مرز مشابهت ظاهری و رفتاری بگذرد و به محدوده توانمندی هوشی و ادراکی نیز دست‌اندازی کند.
کد خبر: ۸۱۸۷۸۸

اما دکترآناهیتا محسنی، متخصص ژنتیک در پاسخ پرسش ما مبنی بر این که طبیعت ژنتیک برعملکرد و موفقیت علمی و اجتماعی دوقلوهای همسان مؤثرتراست یا سبک زندگی و محیط پرورشی آنها، نظر متفاوتی دارد و می‌گوید‌: در دوقلوهای همسان که از ساختار ژنتیک مشابهی برخوردارند، می‌توان سطح هوش و استعداد ذاتی یکسانی را انتظار داشت، اما تاثیر عوامل محیطی و پرورشی برای بهره‌گیری از استعداد و بارورشدن هوش ذاتی بسیار ضروری و موثرتر تلقی می‌شود.

این عضو هیات علمی پژوهشکده رویان می‌افزاید: بی‌شک برادران دو‌قلویی که رتبه پنجم و ششم کنکور امسال را کسب کرده‌اند، هردو در محیطی پرورش یافته‌اند که به طور مساوی از امکانات و زمینه‌های مساعد برای رشد و پرورش هوش ذاتی و استعداد‌شان برخوردار بوده‌اند‌. چه‌بسا اگر تحت شرایطی، این دو برادر از هم جدا می‌شدند و در محیط‌های کاملا متفاوتی پرورش پیدا می‌کردند، امکان بروز هوش ذاتی در یکی از آنها هرگز ایجاد نمی‌شد. این متخصص تاکید می‌کند: آی‌کیو یا هوش بالای یک فرد کمک می‌کند تا روند یادگیری هر مبحثی برای وی سریع‌تر از کسانی اتفاق بیفتد که ضریب هوشی پایین‌تری دارند، اما در میزان موفقیت وی به‌تنهایی، نقش چندانی ایفا نمی‌کند‌. به بیان دیگر محیط پرورشی، بسترسازی مناسب برای کشف استعدادها و کمک به بروز آنها نقش بسیار مهم‌تری در بروز توانمندی ذاتی افراد دارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها