بخشی از افشاگری‌های اخیر سایت «ویکی‌لیکس» درباره عربستان سعودی، روابط این کشور را با دیگر کشورهای عرب حوزه خلیج‌فارس برملا می‌کرد. در این اسناد نشان داده می‌شود که «پادشاهی قهرآمیز سعودی» چگونه به صورت انفرادی تصمیم گرفته و برای دیگر کشورهای همسایه‌اش تعیین تکلیف می‌کند و اگر لازم بود ریاض برای رقبای خود جنگ‌های اطلاعاتی راه می‌انداخت تا هر طور شده برای مثال کشوری را که نافرمان شده بود، دوباره تحت نفوذ و سیطره خود درآورد. داستان جنگ اطلاعاتی عربستان سعودی و قطر یکی از همین ماجراهاست که به استناد ویکی‌لیکس سال‌های گذشته بین ریاض و دوحه جریان داشته است.
کد خبر: ۸۱۷۵۰۷

در این اسناد نگرانی واضح ریاض از «بزرگ شدن نقش جزیره قطر» و رسانه‌هایش و نیز حمایتی که از گروه اخوان‌المسلمین می‌کند و حتی سرمایه‌گذاری‌هایش در حوزه‌های نفت و گاز بشدت و بصراحت عنوان شده است. همین نگرانی، ریاض را برآن می‌داشت تا تمام فعالیت‌های دولت قطر را حتی در دوردست‌ها زیر نظر داشته باشد و از هر مسئول قطری یا هر کسی که به این کشور سفر می‌کند، جاسوسی کند. یکی از این اسناد نشان می‌دهد عربستان سعودی از بسام العفیفی، صاحب مجله الهدیل که یک روزنامه‌نگار لبنانی بود، بشدت جاسوسی می‌کرد، زیرا بر این باور بود که وی با مقامات قطری ارتباط دارد و فعالیت‌های عربستان را برای قطر گزارش می‌دهد. در این اسناد پیشنهاد می‌شود العفیفی دیگر به جشنواره سالانه جنادریه دعوت نشود تا نتواند با مقامات سعودی ارتباط نزدیک داشته باشد.

نگرانی دیگر عربستان شبکه تلویزیونی الجزیره بود. از اسناد ویکی‌لیکس این طور استنباط می‌شود که عربستان این شبکه را همسو با سیاست امیر قطر دانسته و معتقد است این شبکه می‌خواهد قطر را به یک بازیگر بزرگ منطقه‌ای و بین‌المللی تبدیل کند. به باور سعودی‌ها، این شبکه تلاش می‌کند همواره موضعی مستقل و جدا از اجماع کشورهای خلیج‌فارس اتخاذ کند و در مسائل منطقه دارای ابتکار عمل بوده و میانجیگری کند؛ هرچند در بیشتر این میانجیگری‌ها از جمله مساله دارفور شکست خورده است.

نفوذ منطقه‌ای قطر، یکی دیگر از نگرانی‌های اصلی ریاض طی سال‌های گذشته بوده است. همین مساله موجب می‌شد تا برای مثال عربستان در روابط بین پاکستان و قطر تجسس کند و اختلافات این دو کشور را بخصوص بر سر قیمت گاز مایع که پاکستان می‌خواست از قطر وارد کند، زیر نظر داشته باشد. همچنین عربستان از تمام جمعیت‌های خیریه‌ای که با سرمایه‌گذاری قطر در اقصی نقاط جهان ازجمله اوکراین فعالیت داشتند، تجسس می‌کرد. در یکی از این اسناد آمده است «اطلاعات ما نشان می‌دهد جمعیت خیریه صراط، اموالی را از وزارت اوقاف قطر دریافت کرده است، کما این که افرادی از قطر در این جمعیت حضور داشته‌اند.»

کشورهای مصر و سوریه جولانگاه رقابت‌های منطقه‌ای عربستان سعودی و قطر طی سال‌های گذشته بوده است. برای مثال در مورد سوریه اسناد ویکی‌لیکس نشان می‌دهد دیدار معاذ الخطیب، رئیس به اصطلاح ائتلاف ملی سوریه از قطر، سال 2013 بشدت مورد توجه مقامات سعودی بود و در یکی از این اسناد گفته شده که قطر مبلغ 20 میلیون دلار به مخالفان سوریه کمک کرده است.

در مورد مصر نیز یکی از اسناد نشان می‌دهد قطر پیوسته نقشی منفی در مصر بازی می‌کند. اطلاعات ما نشان می‌دهد قطر همین نقش را در داخل عربستان سعودی هم بازی می‌کند و برای این کار افرادی از عربستان را هم بسیج کرده است. برخی اسناد دیگر می‌گوید عربستان سعودی تحرکات اخوان‌المسلمین را در مصر بشدت زیر نظر داشته و بخصوص روابط آنها را با قطر کنترل می‌کرده است. برای مثال دیدار خیرت الشاطر از دوحه در سال 2012 و دیدارهای او با مقامات این کشور کاملا زیر نظر عربستان بوده است. در اسناد ویکی‌لیکس آمده است که مقامات قطری به الشاطر وعده‌هایی داده و به او اطمینان دادند دولت مصر در اختیار اخوانی‌ها خواهد بود، کما این که در این اسناد گفته شده است هدف از دیدار الشاطر با القرضاوی و رهبران اخوان در قطر این است که او در آینده مصر رئیس‌جمهور شود.

منبع: العهد

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها