رابطه کودک و حیوانات مضمونی آشنا در بسیاری از داستان‌های ادبی جهان است. در بیشتر داستان‌های کودک و نوجوان رابطه‌ای عمیق و پرمعنی میان شخصیت اصلی داستان و حیوانات شکل می‌گیرد. در بیشتر این داستان‌ها نیز شخصیت اصلی که به هر دلیلی مورد بی‌مهری جامعه انسانی قرار گرفته رابطه‌ای نزدیک و صمیمی با حیوانات برقرار می‌کند. در این داستان‌ها حیوانات پناهگاهی برای شخصیت اصلی هستند و بی‌توجهی و کمبود محبت انسانی را جبران می‌کنند.
کد خبر: ۸۱۷۰۶۳

در میان حیوانات اسب‌ها به داشتن رابطه‌ای خوب و عاطفی با انسان‌ها مشهورند و کم نیستند داستان‌هایی که با این محوریت نوشته یا فیلم‌ها و سریال‌هایی که بر این اساس ساخته شده‌اند. سریال تلویزیونی «سیاه قشنگ» که هم‌اکنون از شبکه نمایش در حال پخش است داستان دوستی دخترکی یتیم با اسبی سیاه است که زندگی هر دو را تغییر می‌دهد. داستان در استرالیا اتفاق می‌افتد. بلا در یتیم‌خانه‌ای زندگی می‌کند که بشدت از شرایط حاکم بر آن ناراضی است. او از یتیم‌خانه فرار می‌کند و سرنوشت او را با اسب سیاه همراه می‌کند. پس از مدتی این دو در مزرعه دکتر آستین ساکن می‌شوند و این آغاز ماجراهایی جدید برای بلا و اسب سیاه یا سیاه قشنگ می‌شود.

ماجراجویی‌های این اسب سیاه که سیاه قشنگ نامیده می‌شود، در این مجموعه تلویزیونی از اوایل دهه 1990 آغاز شد. در استرالیا دو شرکت تولید سریال دو سری مجموعه را با داستان‌ها، ماجراها و شخصیت‌های کاملا متفاوت تولید کردند که تنها وجه مشترک آنها اسب سیاه بود و البته اتفاقات هر دو سریال در نیوزیلند اتفاق می‌افتاد.

اقتباس از رمان پرفروش

سیاه قشنگ که تاکنون چندین فیلم سینمایی و سریال تلویزیونی از آن ساخته شده، نام یک کتاب داستانی معروف نوشته آنا سیویل نویسنده انگلیسی است که نخستین بار در سال 1877 به چاپ رسید. این کتاب در آخرین سال حیات این نویسنده به نگارش درآمد و بلافاصله پس از چاپ به رمانی پر فروش تبدیل شد. روند موفقیت این رمان به گونه‌ای بود که در سال‌های بعد در ردیف داستان‌های پرفروش جهان قرار گرفت. داستان سیاه قشنگ در اصل از زبان خود اسب سیاه بازگو می‌شود. او کره اسبی است که در مزرعه‌ای در انگلستان همراه با مادرش زندگی می‌کند. زندگی او سرشار از اتفاقات و حوادث مختلف است؛ از محبت گرفته تا بدرفتاری و شرایط سختی که به او تحمیل می‌شود.

سیویل در رمان خود که از زبان اسب سیاه بازگو می‌شود، سعی دارد تا رفتار انسان‌ها در قبال حیوانات را مورد نقد جدی قرار دهد. او حتی روابط انسانی را، البته از دیدگاه اسب مورد انتقاد قرار می‌دهد. رمان سیاه قشنگ شاید نخستین داستانی نباشد که نویسنده آن را از زبان یک اسب بیان می‌کند، اما به گونه‌ای جامعه انسان‌ها و رفتارهایشان را نقد می‌کند که بسیار تاثیرگذار است و استقبال از این کتاب موفقیت نویسنده را در نوع نوشتارش به اثبات می‌رساند.

سیاه پرطرفدار

سیاه قشنگ هم در سینما و هم در تلویزیون پرطرفدار بود. از کمپانی معروف والت‌دیسنی گرفته تا زوج هانا و باربارا همگی سعی کردند تا از جذابیت‌های این داستان استفاده کرده و آن را به تصویر بکشند. شاید مجموعه‌ها و فیلم‌های سینمایی ساخته شده وفادار به اصل کتاب نبودند، اما تمامی آثار سینمایی که از این اثر ساخته شدند با نام اصلی رمان - سیاه قشنگ - به نمایش درآمدند.

در دهه 1970 تلویزیون ITV انگلستان مجموعه‌ای 52 قسمتی با اقتباس از این داستان معروف با نام ماجراهای سیاه قشنگ تولید کرد که در هنگام پخش بسیار مورد توجه قرار گرفت. البته در این اقتباس تلویزیونی که فیلنامه‌نویس معروف تلویزیون تد ویلس سرپرستی نویسندگان را برعهده داشت، شخصیت‌های جدیدی به داستان اضافه شدند.

20 سال بعد در دهه 1990 سیاه قشنگ با سریال ماجراهای جدید سیاه قشنگ به تلویزیون برگشت. داستان در سری اول این سریال جدید به نوعی ادامه ماجراهای سریالی بود که در دهه 1970 ساخته شده بود. شخصیت‌های اصلی سریال دکتر جیمز گوردون و جنی گوردون را دو بازیگر جدید بازی می‌کردند و داستان در نیوزیلند اتفاق افتاد. پرونده سری اول در 26 قسمت بسته شد و سری دوم که ما هم اکنون شاهد پخش آن هستیم با داستان و شخصیت‌هایی کاملا متفاوت تولید و به نمایش درآمد. در سال 2009 یک شبکه تلویزیونی در آمریکا تمام قسمت‌های دو سریال ماجراهای سیاه قشنگ و ماجراهای جدید سیاه قشنگ را که جداگانه در انگلستان و استرالیا تولید شده بود، تحت عنوان سریال سیاه قشنگ به نمایش درآورد. سیاه قشنگ همچنان پس از گذشت بیش از یک قرن از تولد آن محبوب و پرطرفدار است. جدیدترین تلاش‌ها برای به تصویر کشیدن داستان‌های این اسب معروف ادبیات، اقتباسی است که در قالب نمایشنامه نوشته شد و در سال 2012 در انگلستان در صحنه تئاتر به نمایش درآمد. جالب است بدانید نسخه‌ای از اولین چاپ این کتاب که نویسنده آن را به مادرش هدیه کرده بود، در سال 2006 در حراج کریستی لندن به قیمت 33 هزار پوند به فروش رسید.

جـام‌جـــم

لادن بهبودی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها