همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد با عبور مذاکرات از زمان تعیین شده یعنی روز جمعه گذشته، امیدها برای رسیدن به یک نتیجه قطعی و حصول توافق میان ایران و کشورهای 1+5 حداقل برای مدت زمان اندکی،کمرنگ شد. با وجود این تعیین روز دوشنبه هفته جاری به عنوان زمانی دیگر برای حصول به نتیجه، همچنان نقاط روشنی را باقی گذاشته تا احتمال رسیدن به توافق نهایی همچنان درصد قابل توجهی را به خود اختصاص داده باشد.
کد خبر: ۸۱۶۰۷۵

در این میان اما حرکت بازارهای اقتصادی به نوبه خود جالب و به نوعی پندآموز است؛ چه این‌که نمی‌توان به لبخندها و اخم‌های سیاسی برای ورود یا خروج از مذاکرات سیاسی یا هرگونه فعالیت معنادار در بازارهای اقتصادی دل‌خوش کرد؛ بلکه باید خارج از هیجانات و با اتکا به تحلیل‌های بنیادی و تکنیکال اقدام به عمل اقتصادی کرد. روند طی شده هفته گذشته بورس و بازار سکه و طلا کاملا این روند هیجانی را تشریح می‌کند.

بر این اساس در دو هفته گذشته و با اوجگیری گمانه‌زنی‌ها در رابطه با تقویت امکان توافق بین ایران و 1+5، شاخص کل بورس رشد قابل توجهی داشت و از 64 هزار و 301 واحد به 66 هزار و 761 واحد در روز چهارشنبه هفته گذشته رسید، اما به محض کاسته شدن از حرارت اخبار مثبت وین، این شاخص در ابتدای روز گذشته افتی محسوس پیدا کرد. با وجود این مجددا همزمان با رسیدن اخبار مثبت از فضای مذاکرات مبنی بر بازگشت برخی وزرای خارجه به وین این شاخص روند صعودی به خود گرفت تا در پایان روز رشد توقف گونه 56 واحد را به ثبت رساند.

از دیگر سو، بازار سکه و دلار که به عنوان رقیب بازار مولد بورس و محلی برای جولان سفته بازان به حساب می‌آید، روز گذشته رونقی نسبی را تجربه کرد و توانست بخشی از کاهش روزهای گذشته خود را جبران کند. در بازار دیروز سکه طرح جدید با 14 هزار تومان افزایش 878 هزار تومان و دلار با 20 تومان رشد قیمت 3269 تومان معامله شد.

محمد رضایی

جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها