jamejamonline
اقتصادی عمومی کد خبر: ۸۱۵۵۴۷ ۱۹ تير ۱۳۹۴  |  ۱۳:۳۵

هنوز سفرهای تابستانی آغاز نشده است که مصرف بنزین در کشور روند فزاینده‌ای به خود گرفته است به همین دلیل نیز برخی کارشناسان انرژی پیشنهاد وضع مالیات بر استفاده از کارت سوخت جایگاه‌داران را مطرح کرده‌اند تا مصرف بنزین در کشور کنترل شود.

پیشنهاد مالیات بر کارت سوخت جایگاه‌داران

بیش از یک ماه است که با تصمیم دولت یازدهم بنزین به صورت تک نرخی و به قیمت 1000 تومان در کشور عرضه می شود، اما براساس اعلام مسئولان شرکت ملی پالایش و پخش فراورده‌های نفتی دارندگان سهمیه 700 تومانی می توانند تا آخرین روز از شهریور ماه این بنزین را استفاده و از ساعت 24 اولین روز از مهرماه دیگر بنزین 700 تومانی در کارتهای سوخت وجود نخواهد داشت.

پیگیری ها حاکی از آن است علی‌رغم اینکه در ماه رمضان به سر می بریم اما میزان مصرف بنزین 700 تومانی کارت‌های سوخت روند افزایشی داشته است و از 2 میلیارد و 100 میلیون لیتر به حدود یک میلیاردو 600 میلیون لیتر رسیده است، در عین حال انتظار می‌رودبا اتمام ماه مبارک رمضان و آغاز سفرهای تابستانی علاوه بر افزایش مصرف بنزین در کشور حجم ذخیره شده بنزین 700 تومانی نیز رو به کاهش بیشتر رود.

در حال حاضر به دلیل شرایط تعمیرات اساسی که در پالایشگاه های کشور وجود دارد دولت اقدام به واردات قابل توجهی بنزین کرده است، به گونه‌ای که حجم واردات بنزین در طول 10 سال اخیر بی سابقه بوده و به منظور تامین نیاز خودروها در سفرهای تابستانی است تا جایگاه‌ها با کمبود بنزین مواجه نشوند.

نکته بسیار مهمی که پس از تک نرخی کردن قیمت بنزین به چشم می خورد، این است که مصرف کنندگان بدون استفاده از کارت سوخت اقدام به سوخت‌گیری می کنند که این موضوع مشکلات عدیده ای را در برای مسئولان ذی ربط ایجاد می کند.

از جمله مهمترین این مشکلات عدم کنترل مصرف بنزین است زیرا با توجه به اینکه هم اکنون قیمت هر لیتر بنزین در کشور 1000 تومان است اما هنوز اختلافات فاحشی با کشورهای همسایه در قیمت این حامل انرژی پرطرفدار داریم و امکان قاچاق بنزین را افزایش می دهد.

با گذشت حدود 9 سال از آغاز اجرای طرح سهمیه بندی و عرضه بنزین با کارت هوشمند سوخت، سئوالی که این روزها مطرح می شود ، این است که آیا با تداوم شرایط فعلی عرضه بنزین و آزادسازی قیمت‌ها، کارت‌های بنزین کماکان مورد استفاده قرار می گیرند و از کارآیی لازم برخوردار هستند؟

به استناد گزارش‌های رسمی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران، از آغاز سهمیه بندی بنزین تاکنون بیش از 32 میلیون قطعه کارت هوشمند بنزین و گازوئیل صادر شده که هم اکنون تعداد کل کارت‌های فعال هوشمند سوخت حدود 20 میلیون قطعه کارت است.

در همین حال، منصور ریاحی معاون شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با بیان اینکه عرضه بنزین با کارت سوخت با وجود آزادسازی قیمت‌ها تا اطلاع ثانوی ادامه دارد، می گوید: نگاه به سامانه هوشمند سوخت (پس از تک نرخی شدن قیمت بنزین) به صورت جزیره ای و قشری به هیچ وجه درست نیست.

این مقام مسئول با اعلام اینکه سامانه هوشمند سوخت، بزرگترین طرح آی تی منطقه خاورمیانه به شمار می رود که همسو با اهداف دولت الکترونیک شکل گرفته است، تصریح می کند: این سامانه مزیت‌های متعددی برای رسیدن به اهدف دولت الکترونیک به ارمغان آورده که کنترل قیمت بنزین تنها یکی از وظایف آن است.

وی با اشاره به اینکه مدیریت مصرف سوخت یکی دیگر از ویژگی‌های مهم سامانه هوشمند سوخت به شمار می رود، یادآور می‌شود: علاوه بر این، مدیریت جامع اطلاعات، داده کاوی و تجزیه و تحلیل داده ها را از دیگر مزیت های این سامانه هوشمند سوخت است.

ریاحی با بیان اینکه شفافیت اطلاعات، جلوگیری از قاچاق سوخت، کنترل مصرف و برنامه ریزی برای آینده مصرف سوخت، نیز از دیگر قابلیت‌های سامانه هوشمند سوخت است، تاکید می‌کند باید به دنبال راهکارهایی باشیم که مصرف کنندگان بنزین حتما از کارتهای سوخت به منظور سوخت گیری استفاده کنند.

در این رابطه برخی از کارشناسان انرژی معتقدند یکی از راهکارهایی که موجب می شود مصرف کنندگان حتما به سمت اسفاده از کارت سوخت شخصی بروند تعیین مالیات بر سوخت در صورت استفاده از کارت‌ سوخت جایگاه‌داران است به طوری که استفاده کنندگان از کارت‌های سوخت جایگاه داران رقم بیشتری را بابت قیمت سوخت پرداخت کنند تا از این طریق بتوان نظم را به استفاده از کارتهای سوخت شخصی بازگرداند.

به هر حال دولت باید پیش از آغاز سفرهای تابستانی فکری به حال کارت های سوخت کند زیرا کارتهای سوخت با تدابیر ویژه ای می تواند مانع از افزایش مصرف بنزین در کشور شود. (فارس)

ارسال نظر
* نظر:
نام:
ایمیل:

یادداشت

بیشتر
سیاست اقتصادی روحانی همان روش احمدی نژاد است

سیاست اقتصادی روحانی همان روش احمدی نژاد است

یک کارشناس اقتصادی در یادداشتی در جام جم آنلاین نوشت: دولت آقای روحانی از لحاظ تفکر دو دولت کاملا متفاوت بودند ولی ما در حوزه اقتصاد شاهد سیاست هایی کاملا یکسان با آثار مشابه بودیم.

اعزام نفتکش به ونزوئلا، تابوشکنی بود

اعزام نفتکش به ونزوئلا، تابوشکنی بود

محمدعلی خطیبی، نماینده پیشین ایران در اوپک در یادداشتی برای جام جم آنلاین درباره نفتکش های سوخت‌رسان ایران در حال ورود به آب‌های ونزوئلا، نوشت: در صورت مزاحمت برای نفتکش های ایران، هم در خلیج فارس هم در خارج از این حوزه توان پاسخگویی وجود دارد.

كرونا، نرخ ارز و آینده بورس

كرونا، نرخ ارز و آینده بورس

نقدینگی لجام‌گسیخته، قیمت سوخت (بنزین و گازوئیل) و نرخ ارز را شاید بتوان سه متغیر راهبردی در اقتصاد ایران دانست كه تغییر و تلاطم در هركدام به‌تنهایی می‌تواند سایر بخش‌های اقتصاد ایران را به‌شدت متأثر کند.

گفتگو

بیشتر
پیشنهاد سردبیر بیشتر