مذاکرات هسته‌ای در وین که قرار بود نهم تیر با دستیابی به توافق جامع، پایان یابد همچنان ادامه دارد و اصرار غرب به ادامه استفاده از تحریم، باعث شده تا باز کردن آخرین گره‌ها از مساله هسته‌ای کشورمان کمی دشوارتر از آن چیزی باشد که قبلا پیش‌بینی شده بود.
کد خبر: ۸۱۵۴۰۷

ظاهرا قطعنامه 1929 سازمان ملل که بخشی از آن مربوط به تحریم تسلیحاتی جمهوری اسلامی ایران‌است یکی از مهم ترین اختلافات باقیمانده است و در حالی که جمهوری اسلامی ایران تاکید دارد نظام تحریم علیه کشورمان باید پس از پایان این گفت‌وگوها برداشته شود غرب و آمریکا حاضر نیستند از این بخش از تحریم‌ها دل بکنند و همین مساله باعث شد تا ضرب‌الاجل مذاکرات ایران و 1+5 که پیش از این یک بار و تا سه شنبه شب تمدید شده بود، بار دیگر و این بار به مدت سه روز (تا فردا شب) تمدید شود.

در همین راستا وزارت خزانه داری آمریکا و اتحادیه اروپا نیز بار دیگر به‌صورت موقت، تعلیق تحریم‌های کشورمان را تمدید کردند تا همه چیز همچون روزهای قبل ادامه یابد و اکنون باید منتظر ماند و دید آیا طرفین می‌توانند در ساعات آینده در باره موارد اختلافی به نتیجه‌ای که مورد قبول هر دو طرف باشد برسند. آن‌طور که وزیر خارجه روسیه گفته حدود 10 مورد اختلافی باقی مانده است که باید در مورد آنها تصمیم‌گیری شود. از سوی دیگر با توجه به این‌که وزیران خارجه کشورهای عضو 1+5 بجز جان کری، سه‌شنبه شب وین را ترک کردند به نظر می‌رسد تصمیم‌گیری اصلی در مورد اختلافات باقیمانده به عهده وزیران خارجه ایران و آمریکا و البته فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ست.

البته پیش از این‌که وزیران خارجه 1+5، وین را ترک کنند دو جلسه مهم میان ایران و 1+5 در سطح وزیران برگزار و جلسات زیادی هم به‌صورت دوجانبه بین ایران و تک تک کشورهای 1+5 انجام شد و احتمال دارد با بازگشت دوباره وزیران خارجه به وین که از امروز صورت می‌گیرد بار دیگر این گفت‌وگوها ادامه یابد.

همچنین تیم کارشناسی سازمان بین‌المللی انرژی اتمی که در سفری یکروزه به تهران آمده بود، پس از بازگشت به وین با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد: مسئولان بلند پایه آژانس در دیدارهای خود در تهران "«پیشرفت‌های زیادی»‌ به دست آوردند ولی حل مسائل با تهران به کار بیشتری نیاز دارد.

همه این مسائل تائیدکننده مواضع وزیران خارجه ایران و آمریکا و دیگر مقامات حاضر در وین مبنی بر این است که طرفین هیچ‌گاه تا این اندازه به توافق نزدیک نبوده‌اند و اکنون همه نگاه‌ها به وین است تا مشخص شود آیا این مذاکرات طولانی به نتیجه خواهد رسید.

سیدعباس عراقچی، عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران درباره موارد اختلافی باقیمانده میان ایران و 1+5 گفته است: اختلافات اساسی و کلان شاید دو سه مورد بیشتر نباشد و در مرحله بعدی اختلافات دیگری است که از اهمیت کمتری برخورداراست که شاید تعداد آنها هفت، هشت یا ده مورد باشد.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، وی افزود: موضوعاتی هست که برای همه طرف‌ها از اهمیت زیادی برخوردار است و این‌که چگونه بشود در خصوص آنها به یک راه حل بینابینی رسید هنوز بحث‌ها ادامه د ارد.

وی درباره برخی اخبار که اصرار غرب مبنی بر ادامه دادن به تحریم تسلیحاتی ایران در قالب قطعنامه 1929 سازمان ملل، یکی از عوامل تمدید دوباره مذاکرات است، گفت: براساس قعطنامه‌های شورای امنیت، تحریم تسلیحاتی علیه ایران وجود دارد و خواسته ما این است که در پی این توافق باید موضوع تحریم‌ها به‌طور کلی کنار گذاشته شود و طرف‌های غربی و طرف‌های مقابل ما آمادگی داشته باشند، از تحریم‌ها دل بکنند.

وی افزود: نمی‌شود توافقی داشت و در کنارش تحریم و نظام تحریم و ساختار تحریم وجود داشته باشد و این رویکرد باید عوض شود.

عراقچی با اشاره به این‌که درخصوص مسائل اصلی و تحریم‌ها که شامل تحریم‌های اقتصادی و مالی است به یک توافق و جمع‌بندی رسیده‌ایم گفت: همه این تحریم‌ها در روز اول اجرایی شدن توافق، برداشته خواهد شد.

عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران افزود: درخصوص برخی از تحریم‌ها مانند تحریم‌های تسلیحاتی اختلافات ادامه دارد. وی گفت: می‌توانم بگویم اگر تحریمی باشد که ما بیشترین استفاده را از آن کرده باشیم و بیشترین برکت را برای ما داشته باشد، تحریم‌های تسلیحاتی است که موجب شد صنعت دفاعی ما و صعنت ساخت تسلیحات ما به رشد و شکوفایی فو ق العاده‌ای برسد و بنابراین موضوع تحریم‌های تسلیحاتی برای ما فی نفسه موضوع مهمی نیست، ولی این‌که چارچوب و ساختار تحریم باقی بماند غیرقابل قبول است. عراقچی گفت: اگر کشورهای 1+5 توافق می‌خواهند باید رویکرد و نوع نگاهشان به تحریم را عوض کنند و باید دلبستگی به تحریم را کنار بگذارند؛ در این صورت است که می‌توانیم به توافق برسیم.

عراقچی درباره این‌که این مذاکرات تا چه زمانی ادامه خواهد یافت هم گفت: ما مقید به هیچ تاریخ زمانی نیستیم و هیچ ضرب‌الاجلی را قائل نیستیم، برای ما ملاک این است که به توافقی خوب که مد نظر ماست، برسیم.وی گفت: از نظر ما بحث تمدید مانند دفعات گذشته که چند ماه تمدید کنیم و برویم و برگردیم منتفی است و ماآمادگی داریم در اینجا بمانیم تا مذاکرات به سرانجام برسد.

گفت‌وگوی ویژه خبری همگام با مذاکرات

صداوسیما همگام با مذاکرات هسته‌ای که در وین ادامه دارد، در بخش‌های مختلف و با حضور کارشناسان مختلف به بررسی آخرین وضع مذاکرات و تحلیل زوایای مختلف این بحث حقوقی ـ سیاسی پرداخته و گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دو سیما تنها گوشه‌ای از برنامه‌های رسانه ملی است که در این شب‌ها به بحث مذاکرات هسته‌ای اختصاص داشته است.

بر همین اساس در شب‌های گذشته گفت‌وگوی ویژه خبری در گفت‌وگو با چهره‌هایی چون صادق خرازی، محمد سعیدی، بهروز کمالوندی و علاءالدین بروجردی به تحلیل مهم‌ترین ابعاد مذاکرات هسته‌ای پرداخته است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، علاءالدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگوی ویژه خبری سه‌شنبه شب با اشاره به نیاز طرف مقابل به توافق گفت: آمریکایی‌ها با استفاده از تمام ظرفیت خود درصددند حداکثر امتیاز را بگیرند و حداقل امتیاز را بدهند.

وی ادامه داد: زیاده‌خواهی همیشگی آمریکا یکی از دلایلی است که باعث شده مذاکرات تاکنون به نتیجه نرسد.

محمد سعیدی، عضو اسبق تیم مذاکره‌کننده کشورمان هم در گفت‌وگوی زنده تلفنی در پاسخ به این پرسش که چرا رسیدن به تصمیم سیاسی برای طرف مقابل سخت است، گفت: طرف مقابل درصدد است با استفاده از فرصت و زمان، نظرات خود را تحمیل کند؛ اما تیم مذاکره‌کننده از عقلانیت درستی برخوردار است.

بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی هم در گفت‌وگوی زنده تلفنی گفت: با آمانو و معاونانش جلساتی را به صورت منظم برگزار کردیم و توانستیم به توافق کلی خوبی دست یابیم.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی با اشاره به این‌که این مذاکرات قرار است ادامه یابد، افزود: این مذاکرات همزمان با مذاکرات 1+5 شروع شده است.

وی با اشاره به این‌که پرداختن به موضوعات گذشته همواره مورد اعتراض ما به آژانس بوده است، خاطرنشان کرد: در گزارش مدیرکل بین‌المللی آژانس آمده که این جریان نمی‌تواند جریانی بی‌پایان باشد.

بهروز کمالوندی با اشاره به این‌که در مذاکراتمان به چارچوب زمانی اشاره شده است، افزود: آمانو آماده است کمتر از شش ماه بتواند موضوعات را به سرانجام برساند.

سیدصادق خرازی، سفیر پیشین ایران در فرانسه هم که در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری دوشنبه شب حضور یافته بود، با اشاره به این‌که مسیر دانش هسته‌ای ایران منفعل نمی‌شود، گفت: وجود تحقیق و توسعه یکی از مهم‌ترین دستاوردهای امروز جمهوری اسلامی ایران به حساب می‌آید.

وی با اشاره به این‌که طرف مقابل با واژه‌ها می‌خواهد مسائل را پیچیده کند، خاطرنشان کرد: طرفین به فرمول متناظری از توافق رسیده‌اند.

خرازی با اشاره به بحث تحقیق و توسعه گفت: لزوم وجود تحقیق و توسعه، از خطوط قرمز مورد تأکید رهبر معظم انقلاب است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها