استقلال جدید با پرویز مظلومی. یک ماه قبل باور این‌که کسی غیر از علیرضا منصوریان سرمربی فصل آینده استقلال شود، برای هواداران این تیم دشوار بود. تا همین چند روز پیش هم با توجه به مطرح شدن نام‌هایی چون ایگور استیماچ، سرخیور فاریاس و استوارت باکستر، انتظار این‌که هیات مدیره استقلال یک‌باره از گزینه‌های خارجی به گزینه‌های داخلی تغییر مسیر بدهد، کمی دور از ذهن به نظر می‌رسید، اما در نهایت هدایت استقلال به مظلومی سپرده شد.
کد خبر: ۸۱۰۵۵۵

خاطرات شیرین استقلالی‌ها با مظلومی کم نیست. آنها عدد چهار معروف را مدیون این مربی هستند و لقب سوبله چوبله هم پس از آن چهار برد متوالی استقلال در دربی‌های پایتخت، به اسم مظلومی سنجاق شد. چیزی نمانده بود لقب مربی محبوب آن روزهای استقلال به چوبله پوبله هم تغییر کند، اما استقلال در دربی 74 و در آن شب دراماتیک، بازی 2 بر صفر برده را در کمتر از ده دقیقه با سه گل ایمون زائد به پرسپولیس باخت تا کاخ رویاهای مظلومی یکباره خراب شود. آن شکست تلخ و البته از دست دادن قهرمانی در پایان همان فصل (با تنها یک امتیاز اختلاف نسبت به سپاهان) پایانی بود بر همه روزهای خوش مظلومی در استقلال.

مظلومی در دو لیگ دهم و یازدهم هدایت آبی‌ها را به‌عهده داشت و طی 64 بار حضور روی نیمکت این تیم، 37 برد، 20 تساوی و 11 باخت به دست آورد.

البته او در همان برهه یکی از مربیان بدشانس لیگ هم لقب گرفت، زیرا در هر دو فصلی که هدایت آبی‌ها را عهده‌دار بود تیمش فقط یک امتیاز با تیم قهرمان فاصله داشت.

پس از جدایی از استقلال، مظلومی دیگر روزهای خوشی را روی نیمکت‌ها تجربه نکرد. او به دنبال جدایی مهدی تارتار از استیل‌‌آذین در مهر 91 روی نیمکت این تیم نشست، ولی پس از یک هفته همه چیز را رها کرد و رفت. سپس بهمن همان سال پس از کنار گذاشته شدن اکبر میثاقیان مربی آلومینیوم هرمزگان شد ولی طی 9 بازی تنها دو پیروزی، چهار تساوی و سه شکست به دست آورد و پیش از پایان سال کنار گذاشته شد.

مقصد بعدی مظلومی مس کرمانی بود که در لیگ سیزدهم در خطر سقوط قرار داشت. مسی‌ها در لیگ برتر 93ـ1392با محمود یاوری طی 9 هفته فقط پنج تساوی کسب کرده بودند که مظلومی‌ هدایت این تیم را به‌عهده گرفت. اما اوضاع بهتر نشد که بدتر هم شد. مس با این مربی طی 15 هفته به هشت تساوی و یک برد و شش شکست تن داد و فقط 11 امتیاز کسب کرد بنابراین مدیران مس در هفته 25 لیگ سیزدهم مظلومی‌ را کنار گذاشتند و لوکا بوناچیچ را جایگزینش کردند.

همه اینها یعنی پرویز مظلومی‌ در کنار یک دوره خاطره‌انگیز در صف آبی‌پوش‌ها، پس از جدایی از استقلال طی 24 دیدار روی نیمکت‌های آلومینیوم هرمزگان و مس کرمان فقط سه بار طعم پیروزی را چشید. با این حال پس از نزدیک یک سال و نیم خانه‌نشینی، مظلومی بار دیگر به استقلال آمده تا برای تحقق رویاهای بزرگ‌تر تلاش کند.

مظلومی؛ انتخاب بدون ریسک

اما چه اتفاقی افتاد که هیات مدیره و مدیرعامل استقلال یکباره گزینه‌های خارجی را کنار گذاشتند و روی نام پرویز مظلومی به اتفاق نظر رسیدند. بهرام افشارزاده با اشاره به مذاکرات انجام شده با ایگور استیماچ کروات در تهران گفت: استیماچ برنامه‌های خوبی داشت و با انرژی در مذاکرات شرکت کرد، اما جمع‌بندی اعضای فنی باشگاه استقلال این بود که به دلیل عدم شناخت این مربی کروات از استقلال و فوتبال ایران، با توجه به زمانی که برای انتخاب اعضای هیات مدیره و کادر فنی جدید تیم از دست رفته است، بستر مناسبی برای همکاری با ایشان فراهم نیست.

وی با تاکید بر این‌که دلیل به توافق نرسیدن با مربی کروات، مشکلات مالی نبوده است، افزود: باز هم تاکید می‌کنم، دغدغه‌های فنی دلیل اصلی ما برای انتخاب یک مربی از خانواده استقلال بود. دوستان باتجربه ما در کمیته فنی باشگاه، با توجه به زمان باقیمانده تا آغاز لیگ پانزدهم تاکید داشتند مربی خارجی، حداقل نیاز به چند ماه زمان خواهد داشت، اما نتایج تیم در دو فصل گذشته و توقع به‌حق هواداران ما برای نتیجه‌گیری سبب شد تا باشگاه نتواند ریسک انتخاب مربی خارجی را بپذیرد.

مدیرعامل استقلال درباره دلایل انتخاب پرویز مظلومی برای مربیگری استقلال هم گفت: پرویز مظلومی از پیشکسوتان شناخته شده و محبوب باشگاه استقلال است که در مقام سرمربی تیم هم در سال‌های گذشته به موفقیت رسیده بود. بر این اساس دوستان ما در کمیته فنی و هیات مدیره باشگاه با جمع‌بندی تمام شرایط باشگاه، او را به دلیل شناخت خوبش از فضای فوتبال استقلال، مقبولیت در میان هواداران و تجربه بالای مربیگری در لیگ برتر فوتبال ایران به عنوان بهترین گزینه برای هدایت تیم در فصل پانزدهم برگزید. دیدگاه‌های مظلومی و اعضای کمیته فنی استقلال به‌قدری نزدیک بود که جلسه ما با او برای قبولی هدایت تیم کمتر از 30 دقیقه به طول انجامید.

مظلومی: نیم‌نگاهی به جام داریم

سرمربی جدید استقلال اعلام کرد امسال نیم‌نگاهی به کسب سهمیه آسیا و کسب جام دارد، اما این تیم آبی‌پوش سال آینده باید قهرمان لیگ شود. پرویز مظلومی پس از گرفتن حکم از بهرام افشارزاده ضمن بیان این مطلب افزود: برنامه‌ام برای سال سوم این است که بتوانیم در آسیا تیم مطرحی باشیم.

وی درباره این‌که آیا با حضورش در این تیم می‌تواند به بردهای استقلال مقابل پرسپولیس ادامه بدهد و لقب‌های «سوبله و چوبله» را مجددا مطرح کند، تاکید کرد: ما باید سر بازی کری بخوانیم نه اینجا. در هر صورت آمده‌ایم که در دربی نبازیم.

مظلومی درباره منتقدانش و این‌که گفته می‌شود با حضورش در استقلال، این تیم ده سال به عقب برمی‌گردد، تصریح کرد: به هر حال هم نظر مخالف وجود دارد و هم نظر موافق، شما باید نظر موافقان را هم ببینید. خیلی‌ها از حضور من در استقلال استقبال کردند. من برای مخالفان هم احترام قائلم ولی باید بگویم در این مدت بیکار هم نبودم. همین ده روز پیش در کلاس‌های حرفه‌ای مربیگری حضور داشتم، ضمن این‌که در این مدت مطالعاتی هم داشتم.

سرمربی جدید استقلال تاکید کرد: اگر نگاه کنید، استقلال زمان من هم از لحاظ تاکتیکی و هم از لحاظ فنی بازی‌های زیبایی انجام می‌داد. شک نکنید بازی استقلال بهتر از این هم خواهد شد؛ زیرا ما مجید صالح را کنار خود داریم که یکی از تئوریسین‌های فوتبال ایران است.

وی درباره این‌که چقدر اطمینان دارد تیمش در این فصل از مسابقات لیگ موفق باشد، خاطرنشان کرد: اگر یادتان باشد شرایط سال اول حضور من در استقلال بدتر از این بود زیرا ده روز مانده به آغاز مسابقات تیم را تحویل گرفتم. آن روز فقط چهار بازیکن استقلال قرارداد داشتند و 14 نفر در آستانه جدایی بودند. اما اگر بتوانیم تیم خوبی جمع کنیم، قطعا به نتایج مطلوبی هم خواهیم رسید. ما در نقل و انتقالات عقب هستیم ولی باید در زمان کم این عقب‌ماندگی را جبران کنیم.

در ادامه این گفت‌وگو یکی از خبرنگاران خطاب به مظلومی، گفت: آیا فکر نمی‌کنید برنامه شما برای قهرمانی استقلال در آسیا رؤیاپردازانه باشد؟ که وی به این پرسش این‌گونه پاسخ داد: ما دنبال این برنامه هستیم. امسال باید نیم‌نگاهی به سهمیه آسیایی و نیم‌نگاهی هم به جام قهرمانی داشته باشیم. سال دوم باید قهرمان لیگ شویم و طبق برنامه در سال سوم باید در آسیا مطرح شویم.

مظلومی درباره دستیارانش در استقلال، یادآور شد: مجید صالح، آتیلا حجازی و حسین ترابپور در کنار فرزاد مجیدی در استقلال حضور دارند. یک مربی بدنساز خارجی هم ظرف یکی دو روز آینده به استقلال می‌آید. وی درباره احتمال حضور فرهاد مجیدی در استقلال هم تصریح کرد: فرهاد در حال حاضر کلاس مربیگری را پشت‌سر می‌گذارد ولی به ما قول همه نوع همکاری را داده است.

سرمربی جدید استقلال همچنین از ارائه فهرست بازیکنان موردنظرش به مسئولان باشگاه خبر داد و گفت: در این فهرست اسامی 15 بازیکن قرار دارد که البته نمی‌توانم اسامی آنها را اعلام کنم. این بازیکنان ترکیبی از جوانان و باتجربه‌ها هستند که طبیعتا استقلالی بودن در اولویت ماست.

پرویز مظلومی همچنین از جذب بازیکن خارجی برای فصل آینده خبر داد و گفت: ما در فهرستی که ارائه کرده‌ایم نام چند بازیکن خارجی را هم قرار داده‌ایم زیرا در هر پست به بازیکنان خوب و تاثیرگذار نیاز داریم. البته جذب بازیکنان خارجی به توان مالی باشگاه استقلال بستگی دارد.

البته دیروز جدایی چهار بازیکن به نام‌های غلامرضا عنایتی، وحید طالب‌لو، میلاد سلیمان فلاح و میلاد نوری‌قطعی شده است. طبق اعلام پرویز مظلومی دور جدید تمرینات استقلال تا قبل از روز شنبه آغاز خواهد شد.

اولین اردوی استقلال بعد از تعیین پرویز مظلومی به عنوان سرمربی آبی‌پوشان در لیگ پانزدهم هم با حضور بازیکنان سال گذشته و جدید در کردان کرج برگزار خواهد شد. زمان این اردو ده روز خواهد بود، اما تاریخ دقیق برگزاری آن هنوز مشخص نیست.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها