مدیرکل محیط‌زیست ایلام گفت: امکان انتقال شماری از گوزن‌های سایت تکثیری ایلام به دیگر سایت‌های کشور فراهم است.
کد خبر: ۸۰۹۲۵۵

مازیار سلیماننژاد در گفتوگو با ایسنا درباره وضع سایت تکثیری گوزن زرد ایران در استان یادآور شد: این سایت سال 1386 با آوردن شش رأس گوزن زرد از جزیره اشک دریاچه ارومیه فعالیت خود را آغاز کرد که با توجه به موقعیت مناسب زیستی برای این گونه جانوری، با گذشت این مدت هماکنون به 42 رأس افزایش یافتهاند.

وی بابیان اینکه پیشبینی میشود تا پایان امسال شمار گوزنهای این سایت به بیش از 50 رأس برسد، افزود: مساحت این سایت تکثیری بیش از 80 هکتار بوده و بهصورت شبانهروزی تحت مراقبت شدید است.

به گفته سلیماننژاد این سایت از سایتهای موفق کشور بوده و قابلیت دارد این گونه جانوری را برای افزایش نسل به دیگر سایتهای کشور منتقل کند. این پیشنهاد از طرف سازمان مرکزی محیطزیست ارائه شده و امکان دارد شماری از گوزنها به سایتهای دیگر کشور انتقال یابد.

مدیرکل محیطزیست استان ایلام با اشاره به اینکه در فصول کم مرتع بهصورت مصنوعی کاه و کلش به این گونه جانوری داده میشود، خاطرنشان کرد: آبشخور کافی در سطح مساحت تحت مراقبت برای این گوزن ایجاد شده است.

سلیماننژاد با بیان اینکه با قاطعیت کامل با متخلفان این حوزه برخورد میکنیم، خاطرنشان کرد: از شهروندان میخواهیم کوچکترین تخلف در این زمینه را به محیطزیست و نیروهای محیطبانی اطلاع دهند.

تولد گوزن زرد پس از 150 سال

یک راس گوزن زرد ایرانی پس از 150 سال در لرستان متولد شد.

مدیر کل حفاظت محیطزیست لرستان به ایرنا گفت: نسل گوزن زرد ایرانی حدود 150 سال پیش بهدلایل مختلف نظیر تخریب زیستگاه و شکار بیرویه در لرستان بشدت رو به کاهش نهاد و متاسفانه از این حیوان در استان فقط نام محلش به یادگار ماند.

مهرداد فتحی بیرانوند افزود: گوزن زرد ایرانی گونهای است که زمانی در سراسر جنگلهای متراکم زاگرس و بیشهزارهای لرستان و خوزستان ازجمله منطقه جنوبی خرمآباد به نام تنگ گازرده (گوزن زرد) و (گاو شمار در جنوب غرب خرمآباد) میزیسته است.

فتحی بیرانوند گفت: در راستای احیای این گونه ارزشمند، از سال 1314 تاکنون اقدامهای موثری در دستور کار سازمان حفاظت محیطزیست قرار گرفت تا به این وسیله از انقراض گونهای که در گذشته پراکندگی وسیعی از شمال آفریقا تا عراق و ترکیه داشته و امروز فقط در ایران وجود دارد،
جلوگیری شود.

وی اظهار کرد: در سالهای گذشته سه راس گوزن زرد ایرانی از زیستگاه دشت ناز ساری به خرمآباد منتقل شد تا با همکاری دامپزشکی لرستان، نسل این گونه ارزشمند در استان احیا شود.

مدیرکل حفاظت محیطزیست لرستان گفت: متاسفانه دو راس از این گونه ارزشمند به دلیل جدال شدید با هم تلف شدند و فقط یکی از گوزنهای نر زنده ماند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها