این گروه با گشت‌زنی در سطح شهر با شناسایی صاحبان مصارف غیر ضروری آب برای آنان اخطار کتبی صادر می کنند

مروجین مصرف بهینه آب در کرج هشدار می‌دهند

گرچه به گفته کارشناسان میزان مصرف آب در بخش خانگی بسیار کم و حدود 7درصد است، اما همین مقدار نیز با هدررفت و اسراف زیادی همراه است که فرهنگسازی و آموزش شهروندان برای مصرف بهینه می‌تواند نقش بسزایی در صرفه‌جویی در این بخش داشته باشد؛ اقدامی که برخی از استان‌ها از جمله البرز به طرق مختلف آن را در پیش گرفته‌اند.
کد خبر: ۸۰۹۲۵۴

باوجود اینکه گفته میشود بیش از 500 شهر کشور دچار تنش شدید آبی شده و کاهش نزولات آسمانی طی سالهای اخیر و کاهش شدید سطح روان آبها و سدهای کشور گواه این امر است، اما هنوز بخوبی این شرایط فوق بحرانی توسط آحاد مردم درک و ملموس نشده، زیرا مسئولان مربوط با هر روش ممکن سعی بر تامین آب شرب مناطق شهری و جلوگیری از قطع و جیرهبندی آب دارند. این امر در کنار نبود فرهنگسازی و آموزش درباره مصرف درست آب و تبلیغات و اطلاعرسانی اندک و گذرا در این زمینه باعث شده مصرف بیرویه و نامناسب آب همچنان ادامه یابد، بهطوری که هنوز شاهد شستوشوی محوطه حیاط، جلوی در منازل و پیادهروها و ماشینها با فشار شدید آب شرب شهری هستیم و هنوز هنگام شستوشوی دست و صورت و یا گرفتن وضو، با بازماندن شیر آب به مدت طولانی مواجهیم. این درحالی است که میتوان با ساخت و پخش برنامههایی از صدا و سیما درباره نحوه مصرف صحیح آب در بخشهای گفتهشده، آموزش دانشآموزان در مدارس و حتی دانشگاهها و حضور مروجین مصرف صحیح آب در سطح شهر برای آموزش زبانی و از نزدیک به مردم، گامهای مثبتی در این زمینه برداشت.

در همین زمینه مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب البرز از تشکیل گروههای مروجین مصرف بهینه آب در این استان خبر داده و با اشاره به برنامههای این شرکت درخصوص آموزش روشهای صرفهجویی آب به همه اقشار میگوید: تشکیل و راهاندازی گروههای مروجین مصرف بهینه آب در تابستان که در چهار گروه دونفره فعال میشوند و با گشتزنی در سطح شهر با مشاهده مصارف غیرضروری مثل شستن خودرو، کوچه، خیابان و... تذکر و اخطار کتبی میدهند، یکی از اقدامات شرکت است.

غلامرضا رضاییفر در گفتوگو با مهر میافزاید: گروههای مروجین مصرف بهینه آب به همه ادارات استان مراجعه و تاسیسات آب آنها را بررسی و راهنمایی لازم را ارائه میکنند. همچنین به مشترکان پرمصرف که بیش از الگوی مصرف تعیین شده، آب مصرف کنند مراجعه و با ارشاد و راهنمایی و ارائه اقلام آموزشی، شیوههای کاهش مصرف را آموزش میدهند.

وی همچنین با اشاره به تشکیل و راهاندازی گروههای دانشآموزی «حامیان آب» در مدارس شهرستان کرج که از آغاز سال تحصیلی ۹۳ مقدمات تشکیل آن انجام شده است، یادآور میشود: این اقدام طی تفاهمنامهای با ناحیه ۴ آموزش و پرورش صورت گرفته است و از میان ۱۰۰ مدرسه مقطع ابتدایی، ۱۷۰ نفر بهعنوان «حامیان آب» انتخاب شدهاند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب البرز با بیان اینکه این گروهها طی امسال و سالهای آینده در امر فرهنگسازی و کنترل جمعیت دانشآموزی برای مصرف درست آب تلاش خواهند کرد، میگوید: با کمک این گروه انواع برنامهها و فعالیتهای فرهنگی مثل مقاله نویسی، نقاشی و کاریکاتور، عکس و فیلم، روزنامهدیواری، ابداعات و نوآوری (کاردستی) در حوزه روشهای ابتکاری مصرف درست آب و همچنین همایشهای کاربردی در حال اجراست.به گفته رضاییفر، برگزاری همایشهای توجیهی و آگاهیرسانی به مادران و آموزگاران دانشآموزان نیز در دست اقدام است.

این مسئول اجرای مجموعه برنامههای فرهنگی ـ آموزشی در تکتک مدارس استان برای فراگیری شیوههای کاربردی مصرف درست آب و همچنین اجرای همین برنامهها در مراکز فرهنگی (فرهنگسراها، کانونهای فرهنگی) و نیز اجرای برنامههای ویژه تابستانی در پارکها از ساعت ۱۸ تا ۲۳ برای خانوادهها را از اقدامات آموزشی این شرکت عنوان و تصریح میکند: تولید و توزیع محصولات فرهنگی نظیر بازیهای فکری ـ آموزشی و سرگرمی، انیمیشن، تیزر و مولتی مدیا (چندرسانهای) و توزیع میان دانشآموزان و خانوادهها نیز انجام شده و ادامه خواهد یافت. ضمن اینکه ساخت انیمیشن و تیزرهای مربوط در این زمینه برای پخش از سیمای البرز هم در حال اجراست.

آغاز آموزش از مدارس

نظیر این اقدامات البته در ابعادی کوچکتر و موردی، پیش از این در برخی دیگر از استانها نیز اجرا شده است. بهطور مثال برخی استانها نظیر اردبیل پس از طرح پرسش مهر رئیسجمهور از دانشآموزان در سال 93 مبنی بر «کمبود شدید آب در کشور و راهکارهای نگهداری و استفاده درست از این آب»، به اقداماتی همچون اجرای مانور صرفهجویی آب در مدارس خود اقدام کردند. یکی از این مانورها در اردیبهشت امسال در مدرسه دوره اول متوسطه آیتالله مروج برگزار شد که شامل برنامههایی همچون نواخته شدن زنگ نمادین قطعی آب، سخنرانی در تبیین نقش و جایگاه آب در دین مبین اسلام و ضرورت مصرف بهینه آن با توجه به کاهش منابع آبی و آموزش روشهای عملی مصرف بهینه آب به منظور آموزش خانوادهها توسط دانشآموزان بود. نظیر این برنامه و مانور در سطح تعدادی از مدارس دیگر استانهای کشور نیز اجرا شده است.

از جمله برنامههایی که میتواند تاثیر مستقیم و بسزایی در آموزش همگانی مصرف بهینه آب داشته باشد، آموزش از طریق صدا و سیماست که در این زمینه بیرانوندی، رئیس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب ایلام از همکاری اصحاب رسانههای گروهی استان با این شرکت در زمینه ترغیب و ترویج مصرف بهینه آب و ارائه گزارشهایی در این زمینه خبر میدهد. هرچند استاندار این استان معتقد است هنوز جای کار زیادی در این زمینه وجود دارد که تلاش بیشتر صدا و سیما را میطلبد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری کهگیلویه و بویراحمد نیز معتقد است ترویج فرهنگ مصرف بهینه آب و تبیین آثار منفی استفاده از انشعابات غیرمجاز در این استان مستلزم مشارکت تمام قشرهای مردم است.

به گزارش ایرنا، سیدعلی لدنینژاد خواستار ورود امامان جمعه به این حوزه شده و میگوید: امامان جمعه شهرهای مختلف این استان به دلیل نفوذ چشمگیر بین مردم میتوانند نقش تعیینکنندهای در این زمینه داشته باشند و از تریبونهای نماز جمعه به ترویج فرهنگ مصرف بهینه آب و راهنمایی مردم بپردازند. وی سرقت آب از طریق انشعابات غیرمجاز در شهرهای مختلف استان از جمله یاسوج و مادوان و شکستگی خطوط انتقال آب آشامیدنی را دو عامل دیگر هدررفت آب عنوان کرده و میافزاید: هر انشعاب غیرمجاز تا هفت برابر انشعاب مجاز مصرف دارد و بنابراین این روش نهتنها غیرقانونی بوده و مشکل شرعی دارد، بلکه در روند آبرسانی به دیگران نیز اختلال ایجاد میکند. رفع شکستگی خطوط انتقال آب آشامیدنی هم به زمان و اعتبارات کلان نیاز دارد که تاکنون پیگیریها و رایزنیهای متعددی در سطح ملی در راستای جذب اعتبارات مورد نیاز برای رفع این مشکل صورت گرفته است.

شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان نیز از سال گذشته تصمیم به قطع آب شرب مشترکان پرمصرف گرفت. البته به گفته مسئولان این شرکت، قطعی آب این مشترکان پس از اخطار اولیه صورت خواهد گرفت؛ به این ترتیب که مروجین مصرف آب با گشتزنی در سطح شهر ابتدا اقشار مختلف را به مصرف بهینه آب ترغیب میکنند و در صورتی که مشترکین تذکرها و آموزشهای مروجین را جدی نگیرند، آب شرب واحدهای آنها قطع خواهد شد.

به هر روی برنامه صرفهجویی و مصرف بهینه آب شرب درصورتی مثمرثمر خواهد بود که این اقدامات که اکنون به صورت پراکنده و حتی نمادین در برخی مناطق کشور انجام میشود، تحت مدیریتی واحد و جامع و در سطح ملی و هماهنگ به اجرا درآید .

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها