راهکار عبدالله گل برای حزب حاکم ترکیه

عبدالله گل، رئیس‌جمهور سابق ترکیه در سخنانی به سران حزب عدالت و توسعه هشدار داد، عدم تشکیل حکومت ائتلافی و تلاش برای برگزاری انتخابات زودهنگام، تبعات وخیمی برای حزب عدالت و توسعه در پی خواهد داشت.
کد خبر: ۸۰۷۵۶۳

به گزارش فارس، عبدالله گل، یازدهمین رئیس‌جمهور ترکیه و از اعضای موسس حزب عدالت و توسعه در اظهاراتی با اشاره به نتایج انتخابات بیست و پنجمین دوره پارلمان ترکیه عنوان کرد: پس از مشخص شدن نتایج این انتخابات با رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه و احمد داوود اوغلو، رئیس حزب عدالت و توسعه تماس برقرار کردم. وی گفت در هر دو تماس عنوان کرده ‌است: پیامی که ملت ترکیه در هفتم ژوئن به سیاسیون ترکیه داده‌اند، تشکیل حکومت ائتلافی در ترکیه است. اگر اراده‌ای را که از صندوق‌ها بیرون آمده است، نادیده بگیریم و تصمیم به برگزاری انتخابات زودهنگام گرفته شود، یک خطای بسیار بزرگ در عرصه سیاسی ترکیه خواهد بود. این خطای سیاسی در آینده ترکیه نتایج بسیار وخیمی به نام حزب عدالت و توسعه به بار خواهد آورد.

گل و اردوغان از پایه‌گذاران حزب حاکم عدالت و توسعه هستند که در انتخابات اخیر نتوانست اکثریت مجلس را مانند دوره‌های پیش به‌دست آورد. در پی این ناکامی، کشور در دوره‌های بی‌ثباتی قرار گرفته که با تشکیل دولت ائتلافی یا انتخابات زودهنگام پیگیری خواهد شد.

این اظهارات در حالی منتشر می‌شود که تحلیلگران داخلی و خارجی ترکیه معتقدند تشکیل دولت ائتلافی میان حزب عدالت و توسعه و مردم جمهوریخواه بهترین گزینه است. روز جمعه فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در تماس با رهبر حزب اصلی اپوزیسیون مردم جمهوریخواه درباره نتایج انتخابات پارلمانی هفتم ژوئن به تبادل نظر پرداخت. پیش از آن نیز موگرینی و یوهانس هان، کمیسیونر اتحادیه اروپا و بسیاری از اعضای اتحادیه اروپا با صدور بیانیه‌ای از روند انتخابات ترکیه استقبال و آمادگی خود را برای پیشبرد روابط میان بروکسل و آنکارا اعلام کردند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها