توسط فناوران کشور صورت گرفت؛

کنترل منزل با تلفن همراه

تا 10 سال آینده خانه و خودروی خود را با ذهن کنترل می‌کنید

دردسرهای هوشمندی وسایل شخصی

پیشرفت در دنیای دیجیتال به قدری سریع است که شاید حتی پیش‌بینی دو یا سه سال دیگر هم کار ساده‌ای نباشد. با این حال، گزارشی که بتازگی از یک نظرسنجی معتبر از 3‌هزار کارشناس حوزه فناوری دیجیتال منتشر شده، نشان می‌دهد اینترنت اشیا نقش بسیار پررنگ‌تری در زندگی روزمره مردم بازی خواهد کرد.
کد خبر: ۸۰۷۵۲۸
دردسرهای هوشمندی وسایل شخصی

براساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته، تا سال 1404 خورشیدی (یعنی 10 سال دیگر) بیش از 26 میلیارد وسیله مختلف به اینترنت متصل خواهد شد. همچنین مواردی همچون هدایت وسایل با استفاده از فکر و نیز امنیت این دستگاه‌ها نیز از مهم‌ترین تحولات این حوزه خواهد بود.

کنترل همه چیز با ذهن

یکی از جالب‌ترین یافته‌های نظرسنجی این بود که 35 درصد پاسخ‌دهندگان علاقه‌مند بودند وسایل مختلف خانه خود را در آینده با استفاده از ذهن کنترل کنند. برای نمونه با فکر کردن به در اصلی خانه، آن را باز یا قفل و وسایل آشپزخانه را روشن یا خاموش کنند.

تاکنون تلاش‌های زیادی برای بهره‌گیری از نیروی ذهن برای کنترل وسایل دیجیتال صورت گرفته است. اساس همه این فناوری‌ها بر دریافت امواج مغزی به‌وسیله دستگاهی به نام EEG است. این دستگاه امواج مغزی هر فرد را به یک سری داده تبدیل می‌کند. سپس این داده‌ها را می‌توان به یک گیرنده مشخص منتقل کرد و برای نمونه آن را از تلفن همراه هوشمند به قفل در اصلی خانه فرستاد. هم‌اکنون شیوه‌های مختلفی برای دریافت امواج مغزی فرد وجود دارد. یکی از جالب‌ترین این شیوه‌ها، نوعی هدفن است که فرد آن را همانند هدفن‌های عادی روی سر می گذارد و حسگرهای این دستگاه نیز امواج مغزی او را دریافت کرده و به دستگاهی دیگر انتقال می‌دهند.

امواج مغزی من

یکی از اصلی‌ترین مزیت‌های استفاده از امواج مغزی برای کنترل تجهیزات مختلف دیجیتال این است که امواج مغزی هر فرد منحصر‌به‌فرد است‌؛ به ‌این ‌ترتیب حتی در صورت دزدیده شدن دستگاه دریافت امواج مغزی (نظیر هدفنی که در مورد آن صحبت کردیم)‌، احتمال سوء‌استفاده از آن به صفر می‌رسد.

آشپزخانه را دریاب

تاکنون تلفن‌های هوشمند و تبلت‌ها، اصلی‌ترین بازیگران در زمینه اینترنت اشیا بوده‌اند، اما براساس نظرسنجی جدید‌، یک چهارم پاسخ‌دهندگان بر این باور بودند که دستگاه‌های کنترل از راه دور اشیا با استفاده از فکر، نقش مهمی در زمینه کنترل انواع تجهیزات موجود در آشپزخانه خواهند یافت.

برای نمونه اکنون امکان روشن کردن دستگاه چای‌ساز با استفاده از تلفن هوشمند وجود دارد، اما در آینده شاید بتوانیم به محض بیدار شدن از خواب و فقط با فکر کردن به دستگاه چای‌ساز، آن را روشن کنیم.

آشپزخانه‌ام امن است؟

هر قدر بر تعداد دستگاه‌هایی که در قالب اینترنت اشیا به هم اتصال می‌یابند افزوده می‌شود، مشکلات امنیتی آنها نیز اهمیت بیشتری می‌یابد. اصلی‌ترین دلیلی که می‌تواند نگرانی‌هایی جدی در این زمینه به‌وجود آورد این است که اگر یک هکر فقط به یکی از این تجهیزات دسترسی یابد، امکان نفوذش در مجموعه این وسایل نیز بشدت بالا می‌رود، اما این نفوذ خرابکارانه فقط به کنترل این وسایل محدود نمی‌شود. از آنجا که اینترنت اشیا، اطلاعاتی نظیر عادت‌ها یا ویژگی‌های سبک زندگی کاربران خود را نیز ذخیره می‌کند، افتادن این اطلاعات به دست افراد خرابکار و نااهل می‌تواند مشکلات زیادی را به همراه آورد.

خودروهای آینده

اما شاید بتوان گفت بیشتر فناوری‌های شگفت‌انگیز در آینده حوزه دیجیتال به طراحی و ساخت خودرو مربوط باشد. بر اساس این نظرسنجی، 55 درصد پاسخ‌دهندگان بر این باور بودند که خودروهای هوشمند بدون راننده به مراتب بهتر از خودروهای فعلی و شیوه کنونی رانندگی است. با این‌که شاید هنوز با ایده‌آل‌های مدنظرمان در زمینه ساخت خودروهای بدون راننده فاصله زیادی داشته باشیم، اما فناوری‌هایی نظیر هشدار خروج از خط جاده یا ترمز خودکار را می‌توان نویدبخش آینده‌ای بهتر در زمینه خودرو و رانندگی هوشمندانه دانست.

خودرو در اینترنت اشیا

روند پیشرفت اینترنت اشیا به گونه‌ای است که شاید در آینده، خودرو به بخشی جدایی‌ناپذیر از این شبکه تبدیل شود. به ‌این ‌ترتیب برای نمونه وقتی در تابستان با خودرو به خانه نزدیک می‌شویم، پیغامی برای کولر فرستاده شده و آن را روشن می‌کند و دستگاه غذاپز نیز ناهار را گرم خواهد کرد.

اما پیوستن خودرو به جمع اینترنت اشیا خالی از دردسر هم نیست. بی‌تردید باز هم در این میان مساله امنیت وجود دارد که البته این بار به‌مراتب پیچیده‌تر خواهد بود. برای نمونه شاید یک هکر بتواند با نفوذ به این شبکه، هدایت خودروی شما را در دست گرفته، درهای آن را باز کرده و به آن دستبرد بزند.

اینترنت اشیا در دهه آینده

بی‌تردید اینترنت اشیا می‌تواند شیوه کاربرد بسیاری از تجهیزات روزمره‌ای را که با آنها سروکار داریم بکلی دگرگون کند. با این‌که این روند در نهایت به کاهش برخی پیچیدگی‌های زندگی می‌انجامد، اما امنیت، مساله‌ای است که نباید از آن غافل شد. در واقع اگر به مساله امنیت آن‌طور که باید و شاید توجه نشود، شاید دردسرهای ایجاد شده زندگی به مراتب دشوارتر شود.

صالح سپهری‌فر / کلیک (ضمیمه یکشنبه روزنامه جام جم)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها