jamejamonline
فرهنگی صدا و سیما کد خبر: ۸۰۶۲۲۱   ۱۹ خرداد ۱۳۹۴  |  ۱۳:۱۹

محمد احسانی، مدیر شبکه یک در مراسم قدردانی ستاد اقامه نماز کشور و ستاد اقامه نماز رسانه ملی ازعوامل و بازیگران مجموعه تلویزیونی «میکائیل» گفته است که گنجاندن امور معنوی مانند نماز در سریال‌ها و فیلم‌ها به صورت سفارشی، چندان مطلوب نیست و معمولا به شکل یک وصله ناهمگون به چشم مخاطب می‌آید و تاثیرگذاری لازم را هم ندارد اما اگر همین سکانس‌ها از دل کارگردان برآمده باشد بر دل مخاطب هم خواهد نشست.

زیبایی‌های معنوی پنهان در هنر

در تائید گفته‌های این مدیر رسانه ملی باید گفت سال‌هاست خبرگان و کارشناسان علوم تربیتی بر آموزش غیرمستقیم و غیردستوری آموزه ‌های دینی و اخلاقی به مخاطبان تاکید کرده و هشدار می‌دهند که نحوه انتقال مفاهیم بخصوص مذهبی اگر بر طریق صواب و منطق نباشد ممکن است حتی باعث پس‌زدگی جامعه مخاطب شده و نتیجه‌ای معکوس را همراه داشته باشد. این آموزش مستتر اگر به لحنی زیبا و بلیغ هم مزین شود که دیگر همه چیز تمام و تاثیرش مضاعف خواهد بود.

سیروس مقدم، کارگردان کاربلدی است، او حالا این قدر حرفه‌ای شده و چم و خم کار دستش است که تمام مجموعه‌های یک دهه اخیرش از استانداردهای سریال‌سازی برخوردار باشند. نکته مهم قابل تامل در چند سریال آخر او از جمله میکائیل، مدینه و پایتخت چینش مناسب و جاگذاری هنرمندانه و به دور از هر گونه شعارزدگی ادای فرائض و واجبات دینی و بخصوص نماز در دل قصه و داستان اثر است. به طور مثال مقدم تیزهوشانه در اثر اخیرش، میکائیل یکی از قهرمانان اصلی زن سریال را با دستان بسته در موقعیت و زمانی مناسب و زیبا از لحاظ بصری یعنی طلوع آفتاب ساحل قرار می‌دهد تا تیمم کند و به صورت نشسته نماز بخواند. تماشاگر هم که استیصال و بی پناهی این زن را می‌بیند نمازخواندن او و مددخواهی‌اش از خداوند را کاملا می‌پذیرد و با آن ارتباط برقرار می‌کند. این تاثیرپذیری بی‌گمان به هوش و ذکاوت کارگردان و درک درستش از داستان و موقعیت شخصیت‌ها بازمی‌گردد.

در مثالی دیگر، نقی معمولی سریال پایتخت در هر حالت و تحت هر شرایطی نمازش را می‌خواند، بدون آن که کمترین شعارزدگی و ریاکاری در عمل او قابل رویت و احساس باشد. نقی در عین حال یک انسان معمولی است با نقاط قوت و ضعف مخصوص به خودش. او دروغ زیاد می‌گوید، لاف می‌زند، زرنگ بازی هم درمی آورد اما در نهایت یک اعتقاد و ایمانی را با خود به همراه دارد که در نهایت او را نه مجبور که مشتاق می‌کند به ادای فریضه نماز. این قاعده شامل پدرش، پنجعلی و پسرخاله اش ارسطو عامل هم می‌شود. همه نماز می‌خوانند، چه در رستوران میانه راه و چه در سالن کشتی و قبل از رفتن به روی تشک. چه آن زمان که حالشان خوب است و کیفشان کوک؛ چه در مواقعی که ناراحتند و دلخور و بی دل و دماغ.

در باب اهمیت نماز و چگونگی به‌جا آوردن و ترتیب و کیفیتش برنامه‌های آموزشی زیادی در رسانه ملی ساخته شده و می‌شود؛ تاثیرگذاری مجموعه‌های نمایشی در این باره اما اگر از آنها بیشتر نباشد کمتر هم نیست. آموزه‌ای که غیردستوری باشد و عاری از تحکم و شعار، بی تردید زودتر و بهتر بر دل مخاطب می‌نشیند. این را کارشناسان علوم تربیتی هم می‌گویند.

محسن محمدی / گروه رادیو و تلویزیون

ارسال نظر
* نظر:
نام:
ایمیل:

یادداشت

بیشتر
رشته ‌کوه‌هایی به نام پدر

رشته ‌کوه‌هایی به نام پدر

از یک سنی به بعد، دیگر شخص و انسان نیستند. تبدیل می‌شوند به یک مفهوم. یک مکتب، یک تفکر. بعضی وقت‌ها با یک من عسل نمی‌شود خوردشان.

مسافران خواب بی‌آرتی

مسافران خواب بی‌آرتی

اتوبوس‌های بی‌آرتی از وسط بزرگراه امام علی(ع) می‌گذرند. اگر اهل تهران باشید یا دست کم گذرتان به این شهر افتاده باشد لابد دیده‌اید.

جلوه‌های ولایت در شعر عرب

جلوه‌های ولایت در شعر عرب

میراث شعر علوی در ادبیات عرب میراث عظیمی است، زیرا این ادبیات وسیله تمایز شعر شاعران شیعی از صدر اسلام تاکنون است.

گفتگو

بیشتر
عــامــه پسند

جمع‌بندی جشنواره فیلم فجر در گفت‌و‌گو با ایزدمهرآفرین، منتقد فیلم و فعال رسانه

عــامــه پسند

پیشنهاد سردبیر

بیشتر

آشنایی با ضرب المثل ها

حکایتی از کلیله و دمنه

پیشخوان بیشتر