عملیات اجرایی آزادراه حرم تا حرم با ساخت قطعه 223 کیلومتری سبزوار ـ نیشابور ـ مشهد دیروز با حضور وزیر راه و شهرسازی آغاز شد.
کد خبر: ۸۰۶۰۲۰

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان رضوی در این مراسم گفت: آزادراه حرم تا حرم در کریدورهای شرق و غرب و شبکه بزرگراهی آسیایی واقع است.

محمدرضا اخوان عبداللهیان افزود: اتصال این آزادراه به شبکه آزادراهی داخل کشور، باعث ایجاد کریدور آزادراهی غرب به شرق، اتصال آن به ترکیه و راه‌های بین‌المللی از طریق مرز بازرگان می‌شود.وی تکمیل شبکه آزادراهی کشور، کاهش مصرف سوخت، کاهش زمان سفر، افزایش ایمنی و کاهش گازهای گلخانه‌ای را از اهداف اجرای طرح آزادراه حرم تا حرم برشمرد.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان رضوی درباره مشخصات فنی این طرح نیز گفت: طول کلی آزادراه 493 کیلومتر شامل 152 کیلومتر در دست بهره‌برداری (قطعه قم ـ گرمسار)، 120 کیلومتر در دست مطالعه (قطعه گرمسار ـ سمنان) و 223 کیلومتر آماده ساخت (قطعه سبزوار ـ نیشابور ـ مشهد) است.وی افزود: عرض این آزادراه شامل 35 متر در 123 کیلومتر، 27 متر در 100 کیلومتر و تعداد خطوط عبوری آن شامل شش خطه در 123 کیلومتر، دو خطه در 100 کیلومتر و سرعت طراحی 130 کیلومتر در ساعت است.

اخوان ادامه داد: کارفرمای طرح،شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور و سرمایه‌گذار آن قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء است. منابع مالی طرح نیز به صورت مشارکتی با سهم 30 درصد از سوی دولت و سهم 70 درصد از سوی قرارگاه خاتم‌الانبیاء تعیین شده است.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان رضوی پیش‌بینی کرد این آزادراه در سال 1398 به بهره برداری برسد.

وی افزود: آزادراه حرم تا حرم به عنوان بزرگ ترین پروژه کشور به طول هزار کیلومتر استان‌های قم و تهران، سمنان و خراسان رضوی را به یکدیگر پیوند می‌زند و کلانشهر مذهبی مشهد و قم نقاط شروع و پایان این آزادراه هستند.

اخوان ادامه داد: با احداث این آزاد راه شاهد کاهش 30 کیلومتری مسیر، 60 دقیقه‌ای زمان سفر، صرفه جویی سالانه 550 میلیون لیتر در مصرف بنزین و گازوئیل و در مجموع صرفه جویی اقتصادی معادل 18 هزار و 520 میلیارد ریال خواهیم بود.وی گفت: مرحله ابتدایی آزادراه حرم تا حرم که از گرمسار تا قم به طول 150 کیلومتر انجام شده بود حدود دو ماه پیش افتتاح شد.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان رضوی نیز اظهار کرد: این استان با وجود شهر مشهد در مرکزیت آن و ورود سالانه افزون بر 25 میلیون مسافر، 28 میلیون تن کالای ورودی به پایانه‌ها و عبور بیش از 91 میلیون تن کیلومتر بار عبوری دارای اهمیت فراوانی در شبکه حمل و نقل کشور است که همین امر احداث آزادراه را توجیه می‌کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها