بر اساس اعلام سازمان بهداشت جهانی، میانگین طول عمر در جهان رو به افزایش است، به‌گونه‌ای که افراد با رعایت صد توصیه جادویی می‌توانند به صد سالگی برسند. ما هر هفته یکی از این رازها را برای شما فاش می‌کنیم.
کد خبر: ۸۰۴۷۷۱

*****

احتمالا در شماره‌های قبلی این ستون اسم «ساردینیا» را خوانده‌اید؛ جزیره‌ای مدیترانه‌ای در 195 کیلومتری حاشیه ایتالیا که اهالی آن رکورد دار سن بالا هستند و بیش از 80 درصد ساکنان به‌طور میانگین 102 سال عمر می‌کنند. بد نیست بدانید شغل بیشتر مردم ساردینیا دامداری و دامپروری است ؛ به همین دلیل آنها مجبورند زمان زیادی پیاده‌روی کنند که این کار میزان کالری سوزی بدنشان را افزایش می‌دهد. همچنین در هر سن و طبقه اجتماعی که باشند صبح زود سر کار می‌روند، عصرها هیزم می‌شکنند و از چراندن گله و دامداری لذت می‌برند. البته همه این موارد تاثیر بسزایی در افزایش طول عمر ساردینیایی‌ها دارد ؛ اما یکی از اصلی‌ترین رموز صدساله شدن اهالی این منطقه، خانواده دوستی آنهاست. در واقع برای مردم ساردینیا خانواده اهمیت زیادی دارد.

خانواده علیه استرس

ساکنان ساردینیا بر این باورند که استحکام روابط خانوادگی با کاهش مشکلات و استرس‌ها نقش بسیار مهمی در حفظ سلامت روان انسان ایفا می‌کند، سیستم ایمنی بدن قوی‌تر شده و فرد کمتر دچار بیماری می‌شود. به این ترتیب راه برای صدساله شدن انسان هموار می‌شود. از طرفی شما در ساردینیا هرچه پیرتر می‌شوید، دارایی هایتان هم بیشتر می‌شود و احترام بیشتری بین اهالی کسب می‌کنید و این افزایش اعتماد به نفس مانع بروز افسردگی، کاهش اعتماد به نفس، خانه‌نشینی و مرگ زودرس می‌شود. حتی اگر به رستوران‌های شهر ساردینیا سری بزنید به جای مشاهده روزنامه یا مجله‌های ورزشی با «تقویم صد ساله‌های ماه» روبه‌رو خواهید شد که خانواده‌ها در تدارک جشن تولد آنها هستند. این کار میل به زندگی را بین اهالی افزایش می‌دهد و چهار تا شش سال بر میانگین سنی آنها اضافه می‌کند.

حل بحران بازنشستگی به کمک خانواده

شاید کار زیاد در صورت ایجاد اضطراب و استرس سلامت فرد را تحت تاثیر قرار دهد با این حال بازنشستگی زودهنگام رابطه مستقیمی با ابتلای فرد بازنشسته به افسردگی، بیماری‌های قلبی و آلزایمر دارد. در واقع آقایانی که در سنین پایین‌تر بازنشسته شوند، دچار مرگ زودرس قبل از 67سالگی می‌شوند. بنابراین به محض این که در ساردینیا شخصی به دلایل مختلف مثلا حوادث ناشی از کار دچار معلولیت و بازنشستگی زودهنگام می‌شود همه خانواده بشدت هوای او را دارند و انجام کارهای مختلف (بر حسب نوع معلولیت) مثلا حصیربافی در خانه، دوشیدن شیر گاوها، مراقبت از گله، سرگرم کردن بچه‌ها و حتی کارهای بظاهر ساده و سبک را به او واگذار می‌کنند تا از خطر مرگ زودرس دور بماند.

اهمیت مشورت‌های خانوادگی

در ساردینیا وقتی مشکلی برای یکی ار اعضای خانواده پیش می‌آید، بلافاصله همه اعضا در جریان مشکل ایجاد شده قرار می‌گیرند تا با همفکری و کمک‌های خانوادگی بهترین راه‌حل‌ها ارائه شود. به این ترتیب بحران ایجاد شده باعث بروز تنش‌های عصبی و سکته و مرگ ناگهانی نخواهد شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها