مدیر کل حفاظت محیط‌زیست ایلام از ثبت جهانی یک گونه جدید ماهی در استان ایلام خبر داد.
کد خبر: ۸۰۴۷۶۲

مازیار سلیمان‌نژاد دراین باره گفت: با تلاش گروهی از محققان ماهی‌شناس کشور به سرپرستی دکتر صابر وطن دوست، عضو هیات علمی گروه شیلات دانشگاه آزاد اسلامی واحد بابل و همکاری نزدیک کارشناسان اداره کل حفاظت محیط زیست استان ایلام، یک‌گونه جدید ماهی در شهرستان آبدانان در استان ایلام کشف، توصیف و ثبت جهانی شده است.

وی با بیان این‌که این‌گونه با نام فارسی ماهی جویباری ـ ایلامی نامگذاری شده است و با توجه به مطالعات صورت گرفته به نظر می‌رسد استان ایلام تنها زیستگاه این‌گونه است، یادآور شد: این گونه ماهی به‌واسطه داشتن خصوصیاتی نظیر بدن کشیده، محکم و قطور، دو باله‌دمی کوچک، ۷-۱۰ خط قهوه‌ای کمرنگ افقی منقطع نامنظم روی پهلوها، دو نقطه سیاه برجسته روی قسمت بالا و پایین دم و همچنین یک برآمدگی متحرک در ناحیه شکمی و پشتی گوشه چشم در جنس نر از دیگر گونه‌ها در ایران متمایز می‌شود./ مهر

تعیین بخش ارم بوشهر به‌عنوان منطقه حامی پلنگ ایرانی

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان بوشهر گفت: با اجرای طرح‌های اجتماع‌محور برای حفاظت از محیط‌زیست بخش ارم شهرستان دشتستان این استان به عنوان منطقه حامی پلنگ ایرانی تعیین و معرفی می‌شود. حسین دلشب افزود: در این ارتباط باید در مرحله نخست جوامع محلی آموزش لازم برای حفاظت از زیست‌بوم‌های پیرامون خود را فرا گیرند.

وی با اشاره به این‌که طبیعت این بخش به‌واسطه مردم طبیعت‌دوست و ویژگی‌های خاص این منطقه بکر مانده است و اگر این زیستگاه امن شود، شاهد احیای گونه‌های حیات‌وحش در آن خواهیم بود، افزود: از آنجا که جوامع محلی در امن‌شدن زیستگاه‌های حیات‌وحش نقش مهمی دارند، در مرحله بعد به کمک و همراهی این جوامع مباحث حفاظت از محیط‌زیست را نهادینه و عملی خواهیم کرد.

به گفته وی راهکاری مورد نظر است تا در صورت واردشدن خسارت به دامداران بر اثر حمله وحوش به دام‌های اهلی، آنان بتوانند براحتی غرامت خود را از شرکت‌های بیمه دریافت کنند. همچنین دامداران باید آموزش‌های لازم را برای حضور در زیستگاه‌های حیات‌وحش فرا گیرند تا بزودی طرح حفاظت مشارکتی از پلنگ ایرانی را با مشارکت جوامع محلی در این بخش اجرایی کنیم./ ایرنا

تولید فرش در گیلان ۲ برابر می‌شود

استاندار گیلان با تاکید بر حمایت از هنرمندان فرش دستباف گفت: با برنامه‌ریزی‌های لازم تولید فرش دستباف گیلان دو برابر می‌شود.

محمدعلی نجفی در مراسم افتتاح نمایشگاه دائم فرش دستباف و خانه فرش گیلان افزود: بافندگان فرش دستباف گیلان باوجود تولید خوب و باکیفیتی که داشتند از مکانی برای عرضه محصولات خود برخوردار نبودند و بازارچه کنونی می‌تواند عرصه مناسبی برای عرضه این دستباف‌ها باشد.

به گفته وی حمایت‌های بیمه‌ای و بانکی و رفع مشکلات بیمه هنرمندان قالیباف از دیگر رویکردهای حمایت از هنر صنعت فرش دستباف و معرفی برند فرش دستباف گیلان است که مورد توجه قرار خواهد گرفت./ مهر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها