پاریس امروز میزبان سران 60 کشور جهان برای بررسی راه حل بحران عراق است. در همین رابطه با اصغر زارعی عضو هیات علمی دانشگاه و کارشناس مسائل غرب آسیا گفت‌وگو کرده‌ایم که مشروح آن را می‌خوانید:
کد خبر: ۸۰۴۱۳۰

آیا این نشست می‌تواند گرهی از مشکلات عراق را باز کند؟

قاعدتا بحران عراق باید با حضور سیاسی دولت و گروه‌های عراقی حل و فصل شود. دخالت کشورهای ائتلاف ضدداعش و حمایت آشکار و پنهان آنها در این مدت شرایط را در این کشور پیچیده‌تر کرده است و قطعا اراده‌ای در ایالات متحده یا متحدان منطقه‌ای آن برای حل این بحران دیده نمی‌شود.

آنچه تمایل آمریکایی‌ها را برای حضور در صحنه سیاسی عراق ترغیب می‌کند کاهش حضور و نفوذ گروه‌های شیعی و متمایل به جمهوری اسلامی ایران و کاهش ارتباط و تماس مقامات ارشد سیاسی عراق در سطوح مختلف با مقامات ایرانی است. نادیده گرفتن شرایط سیاسی عراق به لحاظ طایفه‌ای، قومی و سیاسی می‌تواند شرایط این کشور را بحرانی‌تر و پیچیده‌تر کند. شاهد بودیم با وجود توفیقات گروه‌های مردمی و نیروهای ارتش عراق در مقابله با داعش در هفته‌های اخیر، دولت ایالات متحده و متحدان منطقه‌ای آن سعی کردند با اعمال فشار بر دولت حیدر العبادی این دولت را وادار کنند با انحلال برخی گروه‌های مبارز مردمی شرایط را برای تقویت گروه‌های اهل سنت بهبود بخشند. لذا با توجه به این فشارها دولت مرکزی عراق مجبور شد بخشی از نیروهای مردمی را از برخی مناطق درگیری با گروه‌های تروریستی فرا خواند. همین مساله باعث شد تا گروه‌های تروریستی داعش مجددا تحرکات خود را در استان‌هایی مثل الانبار و صلاح‌الدین و نینوا افزایش داده و مناطق مهمی همچون الرمادی را که مرکز استان الانبار بود تصرف کرده و زمینه‌های جدید را برای اعمال فشار بر دولت عراق فراهم کنند.

چرا با وجود تبلیغات گسترده ائتلاف به رهبری آمریکا برای مقابله با داعش، این گروه تروریستی همچنان به پیشروی خود ادامه می‌دهد؟

گروه‌های تروریستی امروز بیش از هر زمان، از طرف ایالات متحده و مثلث عربی ـ غربی ـ عبری شکل گرفته و اسناد آن این روزها در کنسولگری آمریکا در بنغازی لیبی موجود است. همینطور کتاب هیلاری کلینتون درسال 2011 و افشاگری های اسنودن دلایل و مستندات محکمی است که نشان می‌دهد داعش با همراهی سرویس های اطلاعاتی رژیم صهیونیستی، ترکیه و اعضای شورای همکاری خلیج فارس شکل گرفته است. گروه‌های تروریستی به لحاظ لجستیکی، اطلاعاتی، تسلیحاتی، آموزشی و میدانی از ناحیه این مثلث مورد حمایت قرار گرفته‌اند. امروز نیز ائتلاف ضدداعش به کمتر از تعداد انگشتان یک دست کاهش یافته است.

پترائوس گفته است حملات هوایی به تنهایی کافی نیست. آیا آمریکا قصد اعزام نیروی زمینی به عراق را دارد؟

با توجه به ناکارآمدی حملات هوایی ائتلاف ضدداعش، آمریکایی‌ها اخیرا اعلام کرده‌اند در پی استقرار بخشی از نیروهای زمینی خود در خاک عراق علاوه بر نیروهای موجود در منطقه بوده که به بهانه مبارزه با داعش انجام می‌شود. ایالات متحده در واقع به دنبال پیاده‌سازی سیاست تجزیه عراق است و همین مساله با واکنش تند مقامات عراقی و مراجع و مسئولان سیاسی و دینی عراق مواجه شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها