رئیس سازمان غذا و دارو با بیان این که همه داروهای اصلی بیماران مبتلا به ام‌اس تولید داخل است، گفت:‌ شش داروی ام‌اس در داخل کشور مصرف می‌شود که پنج نوع آن تولید داخل است و یک دارو که میزان مصرفش کم است و بیماران معدودی به آن احتیاج دارند، وارد می‌شود.
کد خبر: ۸۰۳۰۴۳

رسول دیناروند در گفت‌وگو با فارس افزود: روند تولید داخلی داروهای مبتلایان به ام‌اس در سال ۹۴ ادامه پیدا می‌کند و وابستگی‌مان در حوزه دارویی به واردات کمتر می‌شود.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا وزارت بهداشت برنامه‌ای برای قطع واردات داروهای مبتلایان به ام‌اس دارد، اظهار کرد: برنامه ما حمایت از تولید داخل است، به همین دلیل وابستگی‌مان سال 93 در زمینه دارو کاهش پیدا کرد. سال گذشته نسبت به سال 92، به میزان 350 میلیون دلار کاهش واردات دارو داشتیم، که علتش سهم بیشتری بود که تولیدات داخلی توانستند بگیرند.

دیناروند یادآور شد: به عنوان مثال در مورد بیماران ام‌اس در سال گذشته، 29 هزار بیمار، داروی ام‌اس را دریافت کرده‌اند که از این تعداد کمتر از 5000 نفر داروی خارجی استفاده کرده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: سال 92 تعداد بیماران مبتلا به ام‌اس که داروی ایرانی دریافت می‌کردند، حدود 19 هزار نفر بود.

رئیس سازمان غذا و دارو تاکید کرد:‌ این روند در سال 94 نیز ادامه خواهد داشت و وابستگی‌مان به واردات کمتر می‌شود.

دیناروند ادامه داد: مشکلات اصلی که در زمینه دارویی داشتیم برطرف شده و به طور کلی تامین و تدارک دارو و در دسترس بودن برای بیماران در شرایط خوبی است. هرچند این وضعیت به صفر نرسیده است، ولی اقلام دارویی وارداتی معدودی وجود دارد که قابل مدیریت و جایگزینی است.

وی خاطرنشان کرد: درمان بیماران در کشور به دلیل بحران دارویی چند سال گذشته با مشکلاتی مواجه بود که با روی کار آمدن دولت جدید برطرف شده و خوشبختانه شرایط مطلوبی داریم. در مورد بیماران مبتلا به ام‌اس، این روند قابل تائید است و آنها و مسئولان این حوزه از وضعیت دارویی راضی هستند.

این مقام مسئول تصریح کرد: داروهای خوراکی ام‌اس نیز در داخل کشور تولید می‌شود و در اختیار بیماران قرار می‌گیرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها