علی لاریجانی امروز با رای اکثریت نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای هشتمین سال پیاپی به ریاست خانه ملت انتخاب شد اما هیات رییسه مجلس در سایه اختلاف میان دو فراکسیون اصلی آن، شاهد دو تغییر در ترکیب خود بود؛ تغییراتی که نشان می دهد این فراکسیونهای اصولگرا همچنان وزن و جایگاه قبلی خود را حفظ کرده اند.
کد خبر: ۸۰۱۸۵۳
حاشیه های انتخابات امروز هیات رییسه مجلس

به گزارش خبرنگار جام جم آنلاین علی لاریجانی با اکثریت 205 رأی از مجموع 263 رأی مأخوذه در آخرین سال مجلس نهم در حالی بر کرسی ریاست تکیه زد که رقیب نه چندان جدی وی یعنی روح الله حسینیان از طیف جبهه پایداری تنها با 36 رأی موافق نمایندگان نتوانست کرسی ریاست را به خود اختصاص دهد.

علی لاریجانی به عنوان تنها کاندیدای طیف اکثریت هر چند بعد از پیروزی با لبخندی رضایت آمیز با قدردانی از نمایندگان، اظهار امیدواری کرد که در سال آخر مجلس بتواند در انجام وظایف محوله در حوزه کلان و امور مربوط به مردم گام‌های خوبی بردارد اما می داند که در سال آخر این دوره کار سختی را در اداره مجلس بر عهده دارد.

علی لایجانی که همیشه تلاش می کرد فضای مجلس را بصورت جدی اداره کند امروز به دلیل پیروزی، کمی چاشنی طنز را نیز به فضای مجلس اضافه کرد بطوری که هنگام مراسم تحلیف هیات رئیسه جدید با اشاره به ناهماهنگی اعضا در قرائت متن سوگند نامه با خنده اعلام کرد که اعضای هیأت رئیسه امتحان خوبی برای تواشیح ندادند.

انتخابات امروز هیأت رییسه مجلس شورای اسلامی در حالی برگزار شد که فراکسیون های رهروان ولایت و اصولگرایان مجلس در ارائه لیست مشترک به نتیجه نرسیده بودند و هر کدام لیست جداگانه ارائه کردند.

ابوترابی و باهنر به عنوان نواب مجلس انتخاب شدند

محمدحسن ابوترابی فرد و محمدرضا باهنربه عنوان تنها کاندیداهای نواب رئیس با رأی مجلس برای چهارمین سال پیاپی در دوره نهم مجلس به عنوان نایب اول و دوم انتخاب شدند.

از میان 264 رأی اخذ شده، ‌با 11 رأی سفید، ‌محمد حسن ابوترابی فرد 231 رأی و محمد رضا باهنر با 192 رأی به عنوان نواب انتخاب شدند.

یکی از نکات جالب توجه جلسه امروز این بود که «محمد حسن ابوترابی فرد»در مقام نائب رئیس توانست بیشتر از علی لاریجانی در مقام ریاست رأی بیاورد،چرا که ابوترابی فرد با 231 رأی نایب رییس اول مجلس شد ولی علی لاریجانی با 205 رأی به عنوان رییس مجلس انتخاب شد.

مصری، ‌شریف حسینی و عاشوری ناظرین مجلس شدند

در ادامه انتخابات اعضای هیأت رئیسه مجلس برای دوره نهم یک تغییر در انتخاب ناظرین دیده شد بطوری که عبدالرضا مصری جایگزین بهروز نعمتی شد.

بر این اساس، از میان 265 رأی اخذ شده، عبدالرضا مصری 161 رأی، سید شریف حسینی 160 رأی و محمد عاشوری با 153 رأی به عنوان ناظرین مجلس برای چهارمین سال مجلس نهم انتخاب شدند.

دبیران مجلس مشخص شدند

انتخاب دبیران هیات رئیسه هم با یک تغییر در ترکیب این اعضا روبه رو شد و حسین سبحانی نیا نماینده نیشابور جای خود را به احمد رضا دستغیب نماینده شیراز داد.

ازمیان نمایندگان کاندیدا شده برای پست دبیری محمدحسین فرهنگی با 207 رأی، ضرغام صادقی با 153 رأی، ‌مهرداد بذرپاش با 150 رأی، علیرضا منادی 145 رأی، احمدرضا دستغیب 149 رأی و محمد دهقان با 136 به عنوان دبیران مجلس از میان یازده کاندیدا در سال چهارم انتخاب شدند.

حاشیه های انتخابات هیات رییسه مجلس

انتخاب امروز هیات رئیسه مانند همه انتخابات خالی از حاشیه نبود چرا که امروز جلسه علنی با270 نماینده کار خود را آغاز کرد در حالی که در جلسات مجلس آغاز صحن علنی با 194 نماینده رسمیت می یافت.

علی لاریجانی پس از انتخاب مجدد به سمت ریاست مجلس بعد از تشکرهای فراوان نمایندگان، در قدر دانی از آنان گفت: حقیر سر و پا تقصیر با 205 رأی مجددا به عنوان رییس مجلس انتخاب شدم که از این اعتماد نمایندگان تشکر می کنم.

به دلیل رایزنی های نمایندگان و رفت و آمدهای زیاد مجلس، لاریجانی هنگام رای گیری ها بارها به نمایندگان تذکر داد تا در صندلی خود بنشینند و در رأی گیری مشارکت داشته باشند.

هنگام بررسی طرح نحوه فعالیت احزاب و گروه های سیاسی که در میان شمارش آراء دبیران هیأت رئیسه صورت می‌گرفت، نمایندگانی که به عنوان موافق و مخالف جزییات این طرح سخنرانی می کردند انتخاب مجدد لاریجانی به عنوان رییس مجلس و ابوترابی فرد و محمدرضا باهنر را به عنوان نایب رییس مجلس تبریک می گفتند و زمانی که «نادر قاضی پور» نماینده ارومیه پیشنهادی را درباره یکی از مواد طرح نحوه فعالیت احزاب و گروه های سیاسی ارائه کرد، علی لاریجانی به وی گفت که نمی خواهد پیشنهاد بدهد و بگذارید دستور جلو برود وگرنه هر روز باید در مجلس حضور یابند تا این طرح بررسی شود که نادر قاضی پور در پاسخ به این تذکر گفت: شما تازه رییس شده اید، بگذارید جوهر حکمتان خشک شود بعد زور بگویید که این سخن باعث شد علی لاریجانی با لبخند بگوید من فقط از شما تشکر کردم.

بعد از انتخابات هیأت رئیسه نمایندگان به صورت دسته جمعی یا انفرادی به کنار صندلی های ابوترابی فرد و باهنر رفته و به آنان تبریک می گفتند و از همکارانشان می خواستند که از آنان عکس یادگاری در آخرین سال مجلس بگیرند.

نمایندگان خبرنگار و عکاس

یکی از حاشیه های جذاب این دوره از انتخابات اطلاع رسانی نمایندگان حاضر در جایگاه هیات رئیسه به خبرنگاران بود.

این نمایندگان با علامت های دست به خبرنگاران اخبار انتخابات را اعلام می کردند.

جمعی از نمایندگان نیز به عنوان نماینده با دوربین های موبایل خود به ثبت وقایع می پرداختند.

درحالی که هیات رئیسه در تریبون مجلس مراسم تحلیف را به جا می آورد بالغ بر 50 نماینده به گرفتن عکس از هیات رئیسه جدید مشغول بودند.

فاطمه امیری - خبرنگار جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها