فردا، سه شنبه، انتخابات 12 عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی برای آخرین سال کاری مجلس نهم در حالی در صحن علنی پارلمان برگزار می‌شود که به نظر می رسد میان دو طیف تشکیل دهنده اکثریت مجلس یعنی فراکسیون رهروان ولایت و فراکسیون اصولگرایان اختلاف نظرهای جدی وجود دارد.
کد خبر: ۸۰۱۵۸۰
برگزاری انتخابات هیات رییسه مجلس در سایه اختلاف فراکسیونها

طبق اخبار رسیده از فراکسیون های مختلف مجلس بجز علی لاریجانی، نماینده دیگری برای تصدی پست ریاست پارلمان اعلام کاندیداتوری نکرده است.

اما درباره انتخاب نواب رئیس هنوز حرف و حدیثهایی وجود دارد بطوری که تا پیش از این گفته می‌شد کاظم جلالی نماینده شاهرود احتمالاً برای تصدی پست نایب رئیسی مجلس کاندیدا خواهد شد اما حسین سبحانی‌نیا عضو هیأت رئیسه مجلس اعلام کرد که این نماینده نامزد حضور در انتخابات نائب رئیسی نیست. با این حال، همچنان نام الیاس نادران نماینده تهران به عنوان یک رقیب جدی برای حضور در سمت نایب رییسی مجلس دیده می شود.

براین مبنا نام علی لاریجانی به عنوان رئیس، محمد حسن ‌ابوترابی‌فرد ، محمدرضا باهنر و الیاس نادران به عنوان نواب اول و دوم هیأت رئیسه، حسین سبحانی‌نیا، محمدحسین فرهنگی، محمد دهقان، مهرداد بذرپاش، علیرضا منادی و ضرغام صادقی در جایگاه منشی هیات رئیسه و سیدشریف حسین، محمد آشوری و بهروز نعمتی به عنوان کارپردازان هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی دیده می شود.

اختلاف اصولگرایان برسر کرسی های هیات رییسه

ایرنا گزارش داد که یک روز مانده به انتخابات هیات رییس مجلس شورای اسلامی، همچنان اختلافات میان فراکسیون اصولگرایان و رهروان ولایت مجلس برای رسیدن به کرسی های هیات رییسه مجلس باقی است چون دو طرف نتوانسته اند در مورد لیست مشترکی به نتیجه برسند.

ماجرای این اختلاف از زمانی آغاز شد که زمزمه هایی از تهیه لیست مشترکی میان دو فراکسیون اصولگرایان و رهروان ولایت از سوی برخی از اعضای این فراکسیون ها مطرح شد . عده از آنها معتقد بودند که می توان هیات رییسه کنونی مجلس را حفظ کرد و برخی معتقد بودند دو فراکسیون باید در ارائه لیست مشترک به نتیجه برسند.

اسماعیل جلیلی عضو شورای مرکزی فراکسیون رهروان ولایت مجلس شورای اسلامی بر این اساس گفت: احتمال آنکه از هر فراکسیونی افرادی بخواهند در انتخابات هیات رییسه مجلس شرکت کنند، بسیار زیاد است.

وی به سه استراتژی در حال وقوع برای انتخابات هیات رییسه مجلس اشاره کرد و افزود: استراتژی نخست این است که دو فراکسیون برای ابقای هیات رییسه کنونی به نظر مشترکی برسند که این موضوع حاصل نشده و استراتژی بعدی این است که دو فراکسیون هر کدام لیست های مختلفی را برای انتخابات هیات رییسه مشخص کنند و در آخر این رای گیری نهایی در صحن مجلس است که نتیجه را مشخص می کند. استراتژی سوم هم این است که هر دو فراکسیون اجازه دهند افرادی که می خواهند، نامزد شوند که به نظر می رسد این استراتژی رخ خواهد داد.

جلیلی گفت: با توجه به این که جلسه عصر روز یکشنبه دو فراکسیون لغو شد، این امر نشان می دهد که دو فراکسیون به نتیجه نرسیده اند و این بدان معناست که اعضای فراکسیون رهروان ولایت و فراکسیون اصولگرایان می خواهند بطور مستقل در انتخابات هیات رییسه حضور یابند.

از سوی دیگر، کاظم جلالی رییس فراکسیون رهروان ولایت مجلس روز یکشنبه در جمع خبرنگاران در مورد انتخابات هیات ریسه مجلس و رایزنی های خود با حداد عادل رییس فراکسیون اصولگریان گفت: آقای حداد عادل مدتی پیش بحثی را مبنی بر اینکه ترکیب فعلی هیات رییسه حفظ شود مطرح کرد که من به وی گفتم این موضوع را باید در فراکسیون رهروان ولایت مطرح کنم چون روند فراکسیون دمکراتیک است.

وی اضافه کرد: حداد عادل همچنین گفت وگوهایی را با آقای لاریجانی در مورد حفظ وضع موجود در هیات رییسه مجلس داشت که پاسخ من و آقای لاریجانی این بود که همه نظرها باید در فراکسیون رهروان ولایت مطرح شود که اگر آنان بپذیرند ما قبول می کنیم.

جلالی افزود: پس از آن فراکسیون اصولگرایان مجلس جلسه ای داشت و در مورد صحبت های آقای حداد عادل موافقت ها و مخالفت هایی ابراز شد. آقای حدادل عادل به من گفت که ما با کلیت این موضوع که تغییری در هیات رییسه رخ ندهد، موافقیم.

جلالی گفت: ولی پس از این صحبت ها ما زمزمه هایی شنیدیم که برخی افراد در فراکسیون اصولگرایان می خواهند کاندیدا شوند. من اسم این افراد را به آقای حداد عادل گفتم و بیان کردم که نمی شود این گونه باشد و باید همگرایی که بیان شده حفظ شود ولی آقای حداد گفت من با این افراد صحبت می کنم.

رییس فراکسیون رهروان ولایت مجلس ادامه داد: من امروز با آقای حداد در این باره صحبت کردم و پرسیدم نتیجه کار چه شد که آقای حداد هنوز نتیجه را به من نگفته است.

وی ادامه داد: من به آقای حداد گفتم که برخی خبرها رسیده که عده ای می خواهند برای ریاست کاندیدا شوند که آقای حداد عادل گفت این ها از یک جبهه هستند و سلیقه ای دارند که خیلی مورد توجه قرار نمی گیرد. من به آقای حداد گفتم این ها از فراکسیون شما هستند و شما باید پیگیری کنید.

رییس فراکسیون رهروان ولایت: برخی دوستان فراکسیون اصولگرایان می گویند ما حتما می خواهیم کاندیدا شویم.

جلالی اضافه کرد: تاکنون من نتیجه ای در این راستا از آقای حدادل عادل دریافت نکرده ام ولی برخی دوستان فراکسیون اصولگرایان که افراد موثری هستند امروز می گفتند ما در جریان صحبت آقای حداد که گفته هیات رییسه فعلی حفظ شود نیستیم و برخی دیگر می گفتند ما حتما می خواهیم کاندیدا شویم.

رییس فراکسیون رهروان ولایت مجلس افزود: من روز پنجشنبه تماس تلفنی با آقای حدادل عادل داشتم و امروز نیز حضوری با وی حرف زدم و پیش از آنکه در جمع شما بیایم تلفنی با وی گفت و گو کردم ولی هنوز هیچ خبر متقنی در این زمینه نداریم.

جلالی گفت: این موضوع ایده ای است که آقای حداد پیگیری صادقانه می کند ولی انگار در فراکسیون اصولگرایان به جمع بندی نرسیده اند.

رییس فراکسیون رهروان ولایت مجلس همچنین درباره لغو نشست مشترک فراکسیون رهروان ولایت و اصولگرایان در عصر یکشنبه گفت: با توجه به عدم تماس آقای حداد عادل برای تعیین تکلیف پیشنهادات مطروحه خود، تلقی ما این است که آنها از موضع خود عقب نشینی کرده اند.

وی ادامه داد: فهرست 12 نفره پیشنهادی این فراکسیون برای شرکت در انتخابات هیأت رئیسه مجلس فردا تعیین می شود.

رقابت لاریجانی و حداد عادل در آغاز مجلس نهم

اختلاف و رقابت شدید میان فراکسیون رهروان ولایت و اصولگرایان بر سر کرسی های هیات رییسه مجلس شورای اسلامی به سال نخست مجلس نهم باز می گردد؛ زمانی که علی لاریجانی و غلامعلی حداد عادل به عنوان نامزدهای ریاست مجلس معرفی شدند.

این رقابت به آن دلیل گسترده تر می شد که حدادعادل و لاریجانی هر کدام سابقه یک دوره ریاست مجلس را در ادوار هفتم و هشتم داشتند، ولی در نهایت علی لاریجانی با کسب 177 رای در مقابل 89 رای حداد عادل توانست «رییس مجلس» شود. بر این اساس، بیشتر اعضای هیات رییسه مجلس از میان هم طیفانش در فراکسیون رهروان ولایت انتخاب شدند.

پس از آن فراکسیون اصولگرایان در اقلیت و فراکسیون رهروان ولایت در اکثریت مجلس قرار گرفتند. در نهایت در سال اول مجلس نهم، ابوترابی و باهنر به عنوان نواب اول و دوم رییس مجلس، و عبدالرضا مصری، سیدشریف حسینی، محمد آشوری، حسین سبحانی نیا، علیرضا منادی سفیدان، شاهین محمدصادقی، محمدحسین فرهنگی، جواد جهانگیرزاده و محمد دهقان نیز به عنوان اعضای هیات رییسه انتخاب شدند که اکثر آنها عضو فراکسیون رهروان ولایت بودند.

تغییرات در دومین هیات رییسه مجلس

در دور دوم انتخابات مجلس نهم، حدادعادل نامزد ریاست مجلس نشد و تنها احمد بخشایش نماینده اردستان به عنوان رقیب لاریجانی مطرح شد که وی رقیب سرسختی نبود و در نهایت لاریجانی با 213 رای توانست به عنوان رییس مجلس انتخاب شود.

در سال دوم مجلس نهم، اعضای هیات رییسه مجلس ابقا شدند و تنها ضرغام صادقی از اعضای فراکسیون اصولگرایان مجلس جایگزین جواد جهانگیرزاده شد.

سومین انتخابات هیات رییسه مجلس

در سومین سال مجلس نهم، علی لاریجانی همچنان به عنوان رییس مجلس باقی ماند و حداد عادل نیز اعلام نامزدی برای ریاست مجلس نکرد.

در انتخابات دور سوم مجلس نهم، ابوترابی و باهنر به عنوان نواب اول و دوم رییس مجلس انتخاب شدند، و سیدشریف حسینی، محمد آشوری، حسین سبحانی نیا، علیرضا منادی سفیدان،محمدحسین فرهنگی، ضرغام صادقی و محمد دهقان در سمت های خود ابقا شدند ولی در انتخابات سومین سال مجلس نهم ما شاهد دو تغییر در هیات رییسه مجلس بودیم که عبدالرضا مصری جای خود را به بهروز نعمتی داد و مهرداد بذرپاش جایگزین شاهین محمدصادقی شد.

حدادعادل به لاریجانی پیغام داد رقابت با شما را به صلاح نمی‌دانم

در چنین شرایطی، یکی از نمایندگان موثر فراکسیون اصولگرایان مجلس با تاکید بر اینکه رهروان و اصولگرایان می‌توانند تشریک مساعی داشته باشند گفت: حدادعادل به لاریجانی پیغام داده است در راستای وحدت اصولگرایی صلاح نیست من با شما رقابت کنم.

علیرضا زاکانی که سخنگوی فراکسیون اصولگرایان نیز هست ، در حاشیه میزگرد «مشق غیرت، بازرسی و بازجویی ممنوع» پیرامون اظهارات روزیکشنبه کاظم جلالی رئیس فراکسیون رهروان مجلس شورای اسلامی و تلاش فراکسیون اصولگرایان برای اتحاد دو فراکسیون برای ارائه لیست واحد در انتخابات هیات رئیسه گفت: تحلیلی در فراکسیون اصولگرایان و شخص آقای حداد وجود داشت که با عنایت به سال پایانی مجلس نهم و انتخابات پیش‌رو و ضرورت همدلی و همزبانی که به نوعی تجلی آن باید در مجلس و میان نمایندگان مشخص باشد، این پیشنهاد را به دوستان رهروان بدهیم که برای انتخابات هیات رئیسه، فهرست واحدی ارائه دهیم.

به گزارش فارس، زاکانی تاکید کرد:‌ با وجود آنکه شرایط رای آوری برای فراکسیون اصولگرایان نسبت به سالهای قبل بسیار بهتر شده، آقای حداد عادل این پیشنهاد را به آقای جلالی داد که با آقای لاریجانی صحبت کنند. البته این پیشنهاد که آقای حداد عادل از طریق آقای باهنر نیز به آقای لاریجانی گفته شده بود.

زاکانی گفت: دو هفته قبل این پیشنهاد داده شد و آقای حداد عادل با لاریجانی دیداری نیز داشت اما هنوز جواب روشنی از فراکسیون رهروان شنیده نشده است.

سخنگوی فراکسیون اصولگرایان مجلس ادامه داد: عصر روز شنبه قرار بود آقای جلالی با آقای حداد عادل جلسه داشته باشند که مسئول دفتر آقای حداد به آقای جلالی گفتند اگر امکان دارد جلسه با 30 دقیقه تاخیر شروع شود اما آقای جلالی گفتند وقت بنده محدود است. بعد مسئول دفتر آقای حداد عادل گفتند که پس جلسه راس همان ساعت شروع شود که آقای جلالی استنکاف کردند و گفتند فردا در صحن مجلس صحبت می‌کنیم.

زاکانی: خیرخواهی آقای دکتر حداد عادل قریب به دو هفته روی زمین ماند. علاوه بر این فراکسیون رهروان در مجلس اعلام می‌کردند ما خودمان گزینه داریم و گزینه هایمان را می‌خواهیم مطرح کنیم.

وی خاطرنشان کرد: خیرخواهی آقای دکتر حداد قریب به دو هفته روی زمین ماند. علاوه بر این فراکسیون رهروان در مجلس اعلام می‌کردند ما خودمان گزینه داریم و گزینه هایمان را می‌خواهیم مطرح کنیم و هیات رئیسه فعلی را نیز قبول نداریم.

زاکانی با بیان اینکه حرف آقای حدادعادل این نبود که هیات رئیسه کنونی بدون مشکل است ادامه داد: وقتی مصاحبه‌های آقای جلالی مطرح شد برخی نمایندگان تعجب کردند که چگونه از یک طرف خیرخواهی صورت می‌گیرد اما از طرف دیگر آقایان نکاتی را بیان می‌کنند که گویی دارند روی جریان اصولگرایی عملیات روانی راه می‌اندازند تا در فراکسیون تفرقه بیاندازند.

زاکانی با اشاره به مطرح شدن سه گزینه در جلسه‌ای که در شورای مرکزی فراکسیون داشتند گفت: این سه گزینه بدین صورت بود که یا لیست واحدی بدهیم، یا لیست مستقل و یا ترکیبی که در آن پیام وحدت وحود داشته باشد. اگر جایی هم که اشکال می‌دانیم با رقابتی که ایجاد می‌کنیم این اشکال را به حداقل برسانیم که این مصوبه جلسه بود اما باز شنیدم آقای جلالی مصاحبه‌ای کردند که گویی مشکلات معطوف به فراکسیون اصولگرایان است.

سخنگوی فراکسیون اصولگرایان مجلس در ادامه گفت: اصلاً این گونه نیست ما از ابتدا به دنبال وحدت بودیم. ما منادی تفاهم بودیم اما دوستان از ابتدای مجلس گفتند ما تفاهم نمی‌کنیم. ما خواهان تفاهم هستیم اما از دوستان گله می‌کنیم که در رسانه‌ها مطالبی را بیان می‌کنند که با واقعیت‌های مجلس متفاوت است.

زاکانی ادامه داد: می‌خواهند با پیشنهادات دقیق، منطقی و اصولگرایی فراکسیون اصولگرایان مجلس برخورد سیاسی کنند.

وی همچنین گفت: نرمشی که ما تا به امروز نشان دادیم این بوده است که ما بیاییم هرچه که همه اصولگرایان پذیرفتند را بپذیریم. دوستان می‌گفتند همه مجلس اصولگرا است. این درحالی بود که ما می‌گفتیم که در مجلس اصولگرایان شناسنامه‌داری نیز وجود دارند اما دوستان زیر بار این حرف نمی‌رفتند و این را موکول به رای‌گیری در صحن می‌کردند.

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: برای هیات رئیسه قصد داشتیم طبق روال مجلس گذشته در فراکسیون اصولگرایان رای‌گیری کنیم تا در صحن کسی نامزد نشود اما دوستان فراکسیون رهروان قائل به این موضوع نبودند و تلاش داشتند رقابت برای هیات رئیسه را به صحن بکشانند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها