فینال‌های پر هیجان با عطش حدادی

بازی تیم‌هایی که یک طرف آن مصطفی هاشمی و سمت دیگرش مهران شاهین طبع است، برای اهالی بسکتبال خاطرات دوران خوب بسکتبال باشگاهی ایران در آغاز دهه 80 را به یاد می‌آورد؛ همان سال‌هایی که صنام و صباباتری یا پیکان و ایران نارا به همراه ذوب‌آهن، رقابت‌های بسکتبال باشگاهی را اعتبار بخشیدند و نفرات سرحال و قبراق به تیم ملی دادند.
کد خبر: ۸۰۰۸۳۵
فینال‌های پر هیجان با عطش حدادی

آخرین رویارویی این دو مربی بعد از 5 دوره تا سال 1386 به سال 1390 بازمی‌گردد. در تمامی 6 دوره‌ای که فینال‌های بسکتبال با این دو مربی برگزار شد، دوستداران بسکتبال از تماشای دیدارهای هیجانی سیراب شدند از این رو تقابل هاشمی – شاهین طبع بعد از 4 سال در فینال لیگ حرفه‌ای بسکتبال تماشایی است. حتی بازی‌های فینال از این جهت که حامد حدادی می‌خواهد نخستین قهرمانی اش را در لیگ‌های ایران با مهرام جشن بگیرد، قابل توجه است. او پس از سال‌ها بازی کردن در لیگ برتر، رفتن به سوی NBA و بازی در چین، در کنار همه افتخاراتش، عطش قهرمانی دارد؛ قهرمانی در لیگ ایران.

بهترین 4 از 7 مسابقه

2 تیم مهرام و دانشگاه آزاد از دل لیگ 9 تیمی بیرون آمده‌اند که تعدادی از آنها بر خلاف نام لیگ حرفه‌ای، در اندازه‌های آن قرار نداشتند، با وجود این مهرام و دانشگاه آزاد به همراه پتروشیمی بندرامام را باید تیم‌های حرفه‌ای معرفی کرد که دیدارهای رودرروی آنها، اعتبار لیگی به این نام را بالا برد.

تیم مهرام در نیمه‌نهایی توانست بر تیم پتروشیمی بندرامام غلبه کند و تیم دانشگاه آزاد با عبور از شهرداری گرگان به فینال رسید . دیدارهای فینال بین مهرام و دانشگاه آزاد به صورت بهترین 4 از 7 برگزار می‌شود و تیمی که در مجموع 4 بار حریف خود را شکست دهد، قهرمان لیگ حرفه‌ای لقب می‌گیرد. با در نظر گرفتن تعداد بردهای تیم‌ها در دور مقدماتی، هرکدام از تیم‌های مهرام و دانشگاه آزاد یک برد و یک باخت دارند و با تساوی یک بر یک، سری بازی‌های فینال را از امروز (یکشنبه) آغاز می‌کنند. فردا نیز چهارمین دیدار 2 تیم برگزار می‌شود.

انگیزه‌های 2 مربی

مصطفی هاشمی، سرمربی مهرام از تلاش بازیکنانش در دیدارهای پلی‌آف با پتروشیمی بندرامام راضی است. آنها در مجموع 4 بر یک تیم جنوبی را شکست دادند و خود را به فینال رساندند. هر چند هاشمی می‌گوید بازی‌های سختی بود اما رسیدن به فینال خستگی را از تن بازیکنانش دور می‌کند. هاشمی ادامه می‌دهد: بازی‌های با پتروشیمی بندرامام همان روز که به فینال آمدیم برای ما تمام شد. سعی کردیم از آن روز به بعد فقط روی بازی با دانشگاه آزاد تمرکز کنیم.

مهرام که پس از قهرمانی در لیگ ملی، با یارگیری مناسب نشان داد در لیگ حرفه‌ای هم به دنبال قهرمانی است، در دور برگشت شیوه متفاوت خود را به نمایش گذاشت. آنها در بسیاری از پست‌ها بازیکنان خوبی داشتند و با افزودن حامد حدادی و تاکوان دین، دست پر خود را به رخ حریفان کشیدند.

هاشمی درباره تفاوت‌های تیمش در لیگ ملی و لیگ حرفه‌ای می‌گوید: بعد از قهرمانی در لیگ ملی باید انگیزه‌های بازیکنان را برای لیگ حرفه‌ای حفظ می‌کردم. مهم‌ترین وظیفه من ایجاد انگیزه‌هایی بود که تا قبل از آمدن حدادی یا بازیکن خارجی درون تیم تقویت شود زیرا در آن هنگام تعدادی از تیم‌ها بازیکن خارجی آورده بودند و این موضوع می‌توانست به تیم ما لطمه بزند. خوشبختانه بازیکنان مهرام بدون حدادی و «دین» در بسیاری از بازی‌ها خوش درخشیدند تا حقانیت و جاه‌طلبی خود را در بسکتبال ثابت کنند. با آمدن این دو بازیکن از جایی که در جدول قرار داشتیم، خودمان را ارتقا دادیم به ویژه شکست دادن دانشگاه آزاد و پتروشیمی بندرامام در دور برگشت روحیه تیمی‌مان را دگرگون کرد.

مهرام در بازی‌های سخت با پتروشیمی بندرامام برای رویارویی با دانشگاه آزاد آماده شده است در حالی که تیم حریف با شهرداری گرگان به میدان رفت و کار دشواری برابر این تیم نداشت . مهرام و دانشگاه آزاد یک بار با تمام قوا در دور برگشت با هم بازی کردند که مهرام ابتدا با اختلاف زیاد پیش افتاد و در نهایت بازی را از رقیب برد.

هاشمی می‌گوید: من به گذشته تیم‌ها کاری ندارم. این‌که آنها با چه تیمی بازی کردند و چگونه به برتری رسیدند، ربطی به بازی رو در رو ندارد. در بازی‌های مستقیم شرایط متفاوت است بویژه از این منظر که دو تیم در فینال حضور دارند و فینال به تنهایی یک انگیزه به شمار می‌رود. بنابراین همه دیدارهایی که تاکنون برگزار کرده‌ایم جای خود؛ فینال شرایط دیگری دارد.

بعد از عبور قاطعانه دانشگاه آزاد از مرحله نیمه‌‌نهایی با مهران شاهین‌طبع، سرمربی این تیم امیدوار است فینال‌های لیگ حرفه‌ای بسکتبال تماشایی و فنی دنبال شود. شاهین‌طبع تیمش را به خوبی سازماندهی کرده است به طوری که با وجود قدرت مهرام باز هم نمی‌توان به‌طور قاطعانه از پیروزی مهرام برابر دانشگاه آزاد صحبت کرد.

دانشگاه آزاد، آرن داوودی، گاردراس ملی‌پوش خود را در لیگ ملی به دلیل مصدومیت به طور کامل در اختیار نداشت اما این بازیکن در لیگ حرفه‌ای به همراه جواد داوری و حامد حسین زاده ترکیب خوبی از بازیکنان بیرونی را تشکیل داده‌اند.

سرمربی دانشگاه آزاد می‌گوید: داوودی اوایل فصل دچار مصدومیت بود اما هر چه جلوتر رفتیم خیلی توانست به ما کمک کند و واقعا زحمت کشید. تا این مقطع هم بچه‌های تیم کار فوق‌العاده‌ای انجام دادند و شاید 80 درصد زمان هر دو لیگ را صدرنشین بودند.

دانشگاه آزاد در نیمه نهایی لیگ ملی بسکتبال دیدارهای نزدیکی را با پتروشیمی بندرامام برگزار کرد و سرانجام مغلوب تیم جنوبی شد و فینال را از دست داد. بازی‌هایی که خیلی‌ها تصور می‌کردند دانشگاه آزاد به دلیل صدرنشینی در هفته‌های متمادی فصل، یک پای فینال است. این در حالی بود که تعدادی از جوانان مانند رسول مظفری و محمد شهریان به اتفاق حسین رحمتی و مهدی مرادی نسب در این تیم جا افتادند.

شاهین طبع روند تیمش را در لیگ حرفه‌ای باز هم با صدرنشینی ادامه داد. در دور رفت مهرام را شکست داد اما در دور برگشت نتوانست حریف این تیم شود که شاهین‌طبع درباره آن بازی می‌گوید: در بازی برگشت برابر مهرام بازیکنان خارجی ما خوب بازی نکردند. در تیم مهرام بازیکن آمریکایی‌شان یک تنه تیم را جلو می‌برد و حضور حدادی در لیگ حرفه‌ای با مهرام، قدرت این تیم را بیشتر کرده است. اسکلت اصلی تیم ملی در تیم مهرام حضور دارد و این تیم بازیکن بیشتری دارد و بازیکن خارجی‌اش هم جزو بهترین‌های لیگ حرفه‌ای است.

منطقه آقای حدادی

تیم بسکتبال دانشگاه آزاد با یک یار خارجی و بازیکنانی مانند محمد حسن‌زاده و روزبه ارغوان به جدال زیر سبدها با مهرامی می‌رود که در این منطقه غنی از بازیکنان بلندقامت و تکنیکی است.اوشین ساهاکیان و آرمان زنگنه به همراه حامد حدادی به نوعی بازی زیر سبدها را برای مهرام بیمه کرده‌اند و کار دانشگاه آزاد در بازی زیر سبدها سخت است. حدادی تمامی بازیکنان خارجی پتروشیمی بندرامام را در نیمه‌نهایی تسلیم خود کرد بنابراین در دیدار با دانشگاه آزاد، بازیکنان داخلی به همراه برایان ریچاردز انگلیسی را به مبارزه‌ای دیگر دعوت می‌کند. بر این اساس احتمال این‌که مهران شاهین طبع در دفاع بازیکنان پیرامونی مهرام، تدابیر سفت و سخت‌تری داشته باشد زیاد است زیرا ابزار کافی برای حالت‌های دفاع تهاجمی دارد.

سعید داورپناه بازیکن جنجالی مهرام در بازی پایانی با پتروشیمی بندرامام که سه شنبه به کمیته انضباطی رفته بود درباره شرایط مهرام برای دیدار با دانشگاه آزاد می‌گوید: پس از بازی با پتروشیمی بندرامام، دو روز استراحت داشتیم و تمرینات خوبی را برای دیدار با دانشگاه آزاد انجام دادیم. قطعا بازی سختی پیش رو داریم که تمرکز حرف اول را می‌زند. تمرکز همه چیز را حل می‌کند. او درباره برگزاری بازی در حکیمیه، تالار اختصاصی دانشگاه آزاد نظری ندارد و می‌گوید که برایش فرقی نمی‌کند بازی در آزادی باشد یا حکیمیه.

در طرف مقابل وقتی نگاه‌ها به زیر سبد است همین طور کنترل حامد حدادی، آرن داوودی بازیکن دانشگاه آزاد می‌گوید: تمرینات ما توسط کادر فنی به‌گونه‌ای پیش رفت که بتوانیم با داشته‌های‌مان حامد را کنترل کنیم. او بازیکن بزرگی است و دفاع کردن از حدادی کار راحتی نیست اما راه‌حل‌های کادر فنی در روز بازی با مهرام به کمک‌مان می‌آید.

محمد رضاپور / گروه ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها