صدایش بیش از هر چیز روزهای خون و آتش را در ذهن تداعی می‌کند. صادق آهنگران که الان 58 سال دارد، در دوران دفاع مقدس تولدی دوباره یافت و به تعریف جدیدی از خودش رسید. او در روزهای آغازین جنگ سلاح به دست می‌گرفت و لباس نبرد بر تن می‌کرد. اما بعدها فهمید که می‌تواند با صدایش لرزه بر اندام دشمن بیندازد.
کد خبر: ۸۰۰۲۸۳

آهنگران در تزریق شور و هیجان به رزمندگان آن‌قدر نقش داشت که رادیوی عراق به او لقب «بلبل خمینی» را داده بود.؛ لقبی که حاج‌صادق نه تنها از آن شرمش نمی‌آید، بلکه به آن افتخار می‌کند. او با نوحه‌های پراحساسی که خوانده، عمق ایمان و وطن‌دوستی سربازان ایرانی را روایت کرده‌است؛ نوحه‌های آهنگران آن‌قدر دلنشین بود که علاوه بر رزمندگان مردم کوچه و خیابان هم آن را زیر لب زمزمه می‌کردند: «با نوای کاروان، باربندید همرهان، این قافله عزم کرب وبلا دارد». با نوای کاروان یکی از نواهای ماندگار این مداح پیشکسوت است. «در باغ شهادت را نبندید» عنوان یکی دیگر از نوحه‌های خوانده شده توسط این مداح است که محتوایش اشتیاق بالای رزمندگان آن روزگار برای دفاع از مرزهای وطن را به تصویر می‌کشد. او در تمام عملیات‌های جنوب و چند عملیات غرب حضور فعال داشته است. خودش می‌گوید: «فقط 2 عملیات بود که من آن موقع مکه بودم. وقتی خواهش می‌کردیم بگذارند ما هم در عملیات باشیم می‌گفتند تا خاکریز برو و آنجا برایشان بخوان ولی جلوتر نرو. فردا صبح که پاتک‌ها شروع می‌شد و بچه‌ها منطقه را فتح می‌کردند، خسته بودند و احتیاج به روحیه داشتند من در کانال‌ها برایشان می‌خواندم.»

حاج صادق در اهواز به‌دنیا آمد و همان‌جا بزرگ شد ولی اصالتا دزفولی است. وی مداحی را از نوجوانی و باخواندن در هیات‌ها آغازکرد. در زمان انقلاب شعارگو بود و پس از انقلاب به فعالیت در کمیته پرداخت. او در جبهه به خواندن دعاهای بین نماز، دعاهای کمیل خواندن در سینه‌زنی‌ها و خواندن هنگام عملیات‌ها می‌پرداخت.

آهنگران از نیروهای رسمی سپاه پاسداران است و مسئولیت ستاد اجرای هیات رزمندگان و امور شهرستان‌ها را بر عهده دارد. این مداح قدیمی این روزها علاوه بر کار ثابتش در جهت ماندگار کردن خاطرات دفاع مقدس هم تلاش می‌کند. درباره آهنگران یک کتاب نوشته‌اند و یک فیلم مستند ساخته‌اند که خود او هم در تهیه این دو اثر مشارکت داشته است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها