شکل‌گیری و رواج پدیده خواستگاران قلابی و شیاد به کمبود اعتماد به نفس در بین برخی از دختران و زنان، شرایط نامناسب اقتصادی و اجتماعی برخی از خانواده ها، احساس ناامنی، تنهایی، دسترسی نداشتن به کانال‌های درست و منطقی دوست‌یابی و انتخاب همسر، برخی محدودیت‌های خانوادگی و موارد مشابه مربوط است. از این رو دختران و زنان ساده‌دل با ابراز کوچک‌ترین صمیمیت و محبت از سوی برخی مردان شیاد و تبهکار منطق و عقل خود را فدای احساسات می‌کنند.
کد خبر: ۷۹۹۷۴۲

از سوی دیگر به دلیل برخی نقایص حقوقی و قانونی و ترس از آبروریزی، اغلب دختران فریب خورده از اعلام شکایت علیه خواستگاران قلابی امتناع می‌کنند. به همین خاطر هم فضا و زمینه برای شیادان برای ادامه فعالیت‌های مجرمانه‌شان فراهم می‌ماند. در ماه‌های اخیر شاهد دستگیری تعدادی خواستگار قلابی در شهرهای مختلف بودیم که با وعده‌های دروغین دختران دم بخت را فریب داده و از آنها کلاهبرداری می‌کردند. چرا دختران به‌راحتی به خواستگاران اعتماد می‌کنند؟ چرا بدون تحقیق حرف‌ها و وعده‌های آنها را باور می‌کنند؟ چرا این کلاهبرداران سراغ دختران دم‌بخت می‌روند؟ برای رسیدن به پاسخی برای این پرسش‌ها، گفت‌وگویی با دکتر مصطفی اقلیما، رئیس انجمن علمی مددکاران اجتماعی ایران انجام دادیم که در ادامه می‌خوانید.

چرا در سال‌های اخیر با افزایش اقدامات مجرمانه خواستگاران قلابی رو به رو بوده‌ایم؟

متاسفانه در سال‌های اخیر شاهد آن هستیم که دختران جوان براحتی به مردانی که در پوشش خواستگار وارد زندگی‌شان می‌شوند، اعتماد کرده و گفته‌هایشان را باور می‌کنند. این قربانیان گمان می‌کنند، فرد مورد نظر قصد زندگی مشترک دارد بنابراین به راحتی به آنها اعتماد می‌کنند و پول و طلا و حتی اموالی که دارند در اختیار خواستگاران قرار می‌دهند به امید آن که بزودی با یکدیگر پیوند زناشویی خواهند داشت، غافل از این که در پس نقاب خواستگار چه دامی نهفته است و هدف آن مرد فقط کلاهبرداری و سرقت اموال وی بوده نه علاقه‌مندی به وی و تشکیل یک زندگی. متاسفانه دختران جوان به راحتی به افراد غریبه اعتماد کرده و فریب حرف‌های خام و پوچ آنها را می‌خورند. بنابراین حاضر می‌شوند برای این که مرد مورد علاقه‌شان را از دست ندهند و دچار بحران‌های عاطفی نشوند، خواسته‌های وی را قبول کنند.

دلیل این اعتماد زودهنگام چیست؟

دختران بیش از پسران احساسی هستند. مردان کمتر اتفاق می‌افتد که به خواستگاری فردی بروند که با او ارتباط دوستی دارند. اما دختران برعکس زمانی که با فردی دوست شده و ارتباط عاطفی میان آنها شکل گرفت تمام آینده خود را برروی این فرض بنا می‌کنند که بزودی با فرد مورد علاقه‌شان ازدواج خواهند کرد و همین موضوع باعث می‌شود که براحتی فریب مردان خواستگارنما را بخورند. ازطرفی پسران جوان چون کار و درآمدی مناسب و پشتوانه لازم برای تشکیل یک زندگی را ندارند، ترجیح می‌دهند با فریب دختران جوان هزینه‌های زندگی را تامین کنند. بنابراین یا به طور حضوری یا در شبکه‌های مجازی از جمله فیس بوک، وایبر و واتس‌آپ با هویت‌های غیرواقعی با دختران جوان ارتباط دوستی برقرار کرده و وعده ازدواج می‌دهند و زمانی که فرد را وابسته عاطفی خود کردند، سعی می‌کنند از او برای رسیدن به اهداف خود سوءاستفاده کنند.

برای گرفتار نشدن در دام این کلاهبرداران چه باید کرد ؟

نباید فقط به حرف‌هایی که جوان خواستگار از کار، خانواده و حتی وضع مالی خود بیان می‌کند اعتماد کنند. اگر در فضای مجازی با فردی آشنا می‌شوند فقط به تصویر وی و گفته‌هایی که او از زندگی خودش می‌گوید اکتفا نکنند و تحقیقات لازم را انجام دهند. اگر واقعا به کسی علاقه‌مند هستند از او بخواهند همراه خانواده برای خواستگاری گامی بردارد و هردو خانواده از نزدیک با رفتار و شرایط یکدیگر آشنایی پیداکنند. اگر پسری مدام از آشنا شدن خانواده‌ها طفره رفت و حاضر نشد با خانواده‌اش برای خواستگاری گامی بردارد دختر جوان باید متوجه شود پسر مورد علاقه‌اش در نقش خواستگار ظاهر شده و قصد ازدواج ندارد و به دنبال اخاذی و کلاهبرداری است.

دختران جوان باید آگاه باشند اطلاعات و تصاویر شخصی یا خانوادگی خود را نباید در اختیار فردی که به قصد ازدواج با او دوست شده‌است، قرار دهند چون ممکن است روزی این ارتباط از بین برود و منجر به آن شود که جوان خواستگار از طریق اطلاعات و تصاویری که در اختیار دارد دست به سوءاستفاده زده و از وی اخاذی کند. دختران جوان اگر ناخواسته گرفتار مجرمانی همچون خواستگاران قلابی شدند باید موضوع را ابتدا با خانواده هایشان در میان بگذارند و ماجرا را به پلیس و مراجع قضایی اطلاع دهند تا فرد خاطی دستگیر و مجازات شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها