همزمان با آغاز دور جدید مذاکرات هسته‌ای در وین، عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان با بیان این‌که بخش قابل توجهی از نگارش متن توافق به پایان رسیده است، گفت: امیدواریم زودتر از دهم تیر ماه بتوانیم جمع‌بندی نهایی داشته باشیم.
کد خبر: ۷۹۷۴۹۳

سیدعباس عراقچی که دیروز در فرودگاه وین با خبرگزاری صدا وسیما صحبت می‌کرد درباره این دور از مذاکرات گفت: این مذاکرات پیشتر در وین و نیویورک برگزار شده بود و این سومین دوری است که ما کار روی نگارش پیش‌نویس تفاهم یا توافق نهایی را ادامه می‌دهیم.

وی با اشاره به این‌که ما در نیویورک موفق شدیم به نخستین پیش‌نویس متن برسیم و الان کار روی این پیش‌نویس ادامه دارد، افزود: این پیش‌نویس بر اساس مفاهیم و راه‌حل‌هایی است که در لوزان به دست آمده و ما باید به این راه‌حل‌ها و مفاهیم وفادار باشیم. تنها در همان چارچوب مذاکره خواهیم کرد و سعی می‌کنیم به یک متن مکتوب برسیم.

مذاکره‌کننده ارشد تیم هسته‌ای کشورمان در پاسخ به این پرسش که چند درصد از کار انجام شده است، گفت: خیلی نمی‌توان درصدی اعلام کرد، به هرحال ما اکنون متنی داریم که در بخش نسبتا قابل توجهی، حتی درباره همه عبارات، توافق شده ولی یک بخش از آن هنوز مورد اختلاف است.

وی ادامه داد: در برخی از پاراگراف‌ها یک عبارت مورد اختلاف است و در برخی از پاراگراف‌ها یک جمله و در بعضی از جاها کل عبارت مورد اختلاف است، ولی بخش قابل توجهی الان به اتمام رسیده است.

وی افزود: عوامل مختلفی در داخل اتاق مذاکرات و خارج از آن هست که می‌تواند مانع شود، ما با همه این عوامل همزمان در حال مقابله هستیم و مذاکرات را پیگیری می‌کنیم. بسیار امیدوار هستیم حتی قبل از موعد مقرر هم به توافق برسیم.

عراقچی در پاسخ به این پرسش که آیا تدوین پیش‌نویس با حضور همه طرفین یا بخشی از مذاکره‌کنندگان انجام می‌شود، گفت: از طرف مقابل خانم هلگا اشمید، معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به نمایندگی از دیگر کشورها مذاکره می‌کنند و در تماس دائم با بقیه هستند.

وی افزود: کارشناسان بقیه کشورها هم در جلسات حضور دارند و ایشان نیز در مشورت مرتب با بقیه کشورها هستند. روز جمعه معاونان وزرای خارجه بقیه کشورها هم به این مذاکرات ملحق خواهند شد و پس از آن یک جلسه جمعی خواهیم داشت.

عراقچی گفت: روز پنجشنبه ملاقات دوجانبه‌ای با آمریکایی‌ها خواهیم داشت و یک قرار ملاقات هم با هیات چینی در همان روز خواهیم داشت.

معاون وزیر خارجه ایران با بیان این‌که با هیات روسیه هم حتما دیدار خواهیم داشت، گفت: با کشورهای اروپایی هم به صورت یکجا یا جداگانه دیدار می‌کنیم.

وی افزود: این فرصت خوبی است که با حضور معاونان وزرای خارجه و مدیران سیاسی کشورهای 1+5 به صورت دوجانبه و چندجانبه گفت‌وگوها را پیش ببریم و بتوانیم اختلافاتی را که در خصوص متن وجود دارد و داخل پرانتز است هرچه کمتر کنیم و زودتر به یک متن واحد برسیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها