نواز شریف، نخست‌وزیر پاکستان روز گذشته به همراه رهبران ارشد نظامی و غیرنظامی این کشور وارد کابل، پایتخت افغانستان شد. بنا به گزارش تلویزیون پاکستان، انجام مذاکرات کلیدی درباره راه‌های تقویت همکاری میان دو همسایه از جمله محورهای مهم این سفر بود. ژنرال راحیل شریف، رئیس ارتش و ژنرال رضوان اختر رئیس آژانس اطلاعات پاکستان، نخست‌وزیر را در این سفر همراهی می‌کنند. این نخستین سفر نواز شریف به کابل از زمان روی کار آمدن دولت وحدت ملی در افغانستان محسوب می‌شود. این سفر نواز شریف در واقع در پاسخ به سفر آبان سال گذشته اشرف غنی به اسلام‌آباد است.
کد خبر: ۷۹۷۴۵۶

حضور ژنرال راحیل شریف فرمانده ارتش پاکستان در جمع افراد همراه واز شریف، حاکی از اهمیت فوق العاده این سفر است. فرمانده ارتش پاکستان که در ماه گذشته نیز به کابل سفر کرده بود، در واقع مرد شماره یک تصمیم‌گیری‌های کلان پاکستان در زمینه‌های مختلف از جمله مسائل امنیتی و سیاست خارجی این کشور محسوب می‌شود.

رفت و آمدهای مقامات عالی دو کشور از زمان آغاز ریاست جمهوری اشرف غنی در کمتر از یک سال گذشته، حکایت از پایان دوران سرد و بی‌اعتمادی حاکم بر روابط دو کشور همسایه در زمان ریاست جمهوری حامد کرزای دارد. حامد کرزای به مدت 13 سال در افغانستان حکومت کرد اما در تمام این سال‌ها، هرگز نتوانست به چشم یک دوست قابل اعتماد به پاکستان نگاه کند.

اما دولت جدید افغانستان با رویکردی جدید کار خود را آغاز کرد. اشرف غنی بخوبی از نقش‌های مثبت و منفی که پاکستان می‌تواند به عنوان یک کشور همسایه ایفا کند، واقف است. رئیس دولت وحدت ملی افغانستان برای این‌که از همسایگی با پاکستان سود ببرد، از در دوستی با اسلام‌آباد و به فراموشی سپردن دوران سرد روابط دو کشور در 13 سال گذشته وارد شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها