جام جم کلیک: اگر پنج سال پیش را به یاد بیاورید خواهید دید که امروز نسبت به آن زمان، تقریبا همه افراد به یک تلفن همراه هوشمند مجهز شدهاند در حالی که در آن دوره شاهد چنین امری نبودیم، این امر کاملا طبیعی است و به نظر میرسد که منطق پشت این اتفاق نیز برای همه ما قابل درک باشد: ارتباطات به سوی ارتباطات هوشمند رفتهاند و تلفنهای همراه هوشمند نیز ابزارهای اصلی این نوع از ارتباطات هستند.
این امر موجب شده است تا شرکتهای بسیاری در سراسر جهان به موفقیت چشمگیر مالی در رده فروش تلفنهای همراه هوشمند و یا تبلتها دست پیدا کنند ولی این فرایند تا چه زمانی ادامه خواهد داشت؟ به صورت طبیعی سرانجام زمانی خواهد رسید که تمامی کاربرانی که قصد استفاده از تلفنهای همراه را دارند، برای خود یک دستگاه تهیه کرده باشند و پس از آن تنها چند سال یکبار برای ارتقای دستگاه خود به سراغ خرید مدل جدیدتر خواهند رفت و این امر یعنی اشباع بازار مصرف. با نگاهی اجمالی به این ماجرا میتوان دریافت که این اتفاق درحال رخ دادن است.
برای نمونه میتوان به بازار چین اشاره کرد، این بازار که گویی دو سال پیش کشف شده است! عملا به مرحله اشباع رسیده است و تقریبا اکثر مردم چین در دستان خود یک تلفن همراه هوشمند میبینند و این امر موجب خواهد شد که شرکتهای بزرگی در طول یک یا دو سال آینده از این بازار چشمنواز فراری شوند.
این امر در سطح جهانی نیز در حال رخ دادن است و نباید تعجب کرد که در طول بازه زمانی 5 ساله شاهد خروج بسیاری از شرکتها از این بازار باشیم و به زودی شاهد وضعیت فعلی بازار کامپیوترهای خانگی در بازار تلفنهای همراه هوشمند خواهیم بود.
احمد محمدحسینی
جام جم کلیک
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
یک کارشناس روابط بینالملل در گفتگو با جامجمآنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد