یک تیم جراحی در دانشگاه شهید صدوقی یزد برای اولین بار در ایران از فناوری پرینتر سه بعدی ایرانی برای بهبود روش جراحی فک و صورت استفاده کرد که منجر به کاهش قابل توجه زمان بیهوشی بیمار و کاهش هزینه‌های عمل شد.
کد خبر: ۷۹۶۸۰۶
در ایران: استفاده از پرینتر سه بعدی در جراحی فک و صورت

به گزارش جام جم کلیک: عمل جراحی فک و صورت در بسیاری ازموارد منجر به برداشتن بخشی از استخوان بیمار می‌شود. پزشکان برای ترمیم بخش برداشته شده از قطعه‌ای به نام پلیت بازسازی استفاده می‌کنند که باید تا حد ممکن منطبق بر اندام طبیعی فرد باشد تا از تغییر ناهنجار چهره افراد پس از عمل جلوگیری شود. ساخت یک پلیت بازسازی کاملا منطبق بر چهره بیمار از وقت‌گیرترین بخش‌های یک عمل جراحی فک و صورت است. پزشکان برای این کار باید در هنگام بیهوشی بیمار پس از دیدن موضع، استخوان معیوب را خارج کرده و پلیت‌ بازسازی را در محل مناسب قرار دهند که این کار زمان گیر است و دقت زیادی ندارد. اما پرینتر سه بعدی ساخت یک شرکت دانش بنیان ایرانی به تیم جراحی دانشگاه شهید صدوقی یزد به سرپرستی دکتر علیرضا نواب عظم کمک کرد تا پیش از عمل جراحی، نمونه دقیق فک یک بیمار ۴۸ ساله مبتلا به سرطان (cancer) فک تحتانی SCC (Squamous Cell Carcinoma) را با کمک متخصصین ساخته و با استفاده از آن پلیت بازسازی را با چهره بیمار منطبق کنند. بنا به گفته متخصصین این روش موجب شد تا زمان عمل جراحی ۳۵ تا ۴۰ درصد کاهش یابد که این امر صرفه‌جویی قابل توجهی را در هزینه عمل و کاهش زمان بیهوشی به دنبال داشت.

متخصصین شرکت ماشین‌های هوشمند هزاره سوم به عنوان طراح و سازنده اولین پرینتر سه بعدی بومی که با حمایت شرکت سرمایه ‌گذاری شناسا به تولید صنعتی نیز رسیده‌ است، با تحلیل عکس‌های سی تی اسکن سه بعدی با 3D CT Scan بیمار، نمونه فک تحتانی را با خطایی کمتر از ۳۲ میکرون ساختند.

تیم جراحی با بررسی دقیق این نمونه سه بعدی ضمن به دست آوردن اطلاعات دقیق از شرایط بیمار، پیش از عمل جراحی اقدام به انطباق پلیت بازسازی کردند. با شروع عمل جراحی پس از قطع (resection) قسمت درگیر بلافاصله پلیت بازسازی که از قبل با دقت بسیار بالا منطبق و استریل شده بود مورد استفاده قرار گرفت.

دکتر نواب درباره مزایای در اختیار داشتن نمونه دقیق سه بعدی می‌گوید:

پیش از این برای ساخت مدل استخوان‌های صورت از استریولیتوگرافی استفاده می‌شده است که به دلیل هزینه بالای خدمات و عدم امکان خرید و استفاده در مطب و یا کلینیک توسط لابراتوارهای ساخت، مورد سفارش و ساخت قرار می‌گرفته‌ است این در حالی است که قیمت بسیار مناسب چاپگرهای سه بعدی(3D Printer) و خدمات مدل سازی، حتی‌ امکان خریداری و استفاده از آن را برای همکاران در مطب و کلینیک فراهم می‌کند.

وی می‌افزاید:

استفاده از این روش برای بیمارانی که قرینگی در مفاصل صورت آنها وجود ندارد و یا به عبارتی بعضی از قسمتها دچار ناقرینگی مفصل هستند در این نوع عمل جراحی بسیار مفید خواهد بود.

منبع: جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها