میتسوبیشی ASX ، ژاپنی جا افتاده + فیلم + عکس

میتسوبیشی در زبان ژاپنی به معنای سه الماس است و آرم و نشان محصولات موتوری این کمپانی نیز همین امر را به تصویر می‌کشد. این کمپانی در سال 1870 میلادی توسط شخصی به نام یاتارو ایواساکی YATARO IWASAKI بنیان نهاده شد و سه سال بعد نامش به میتسوبیشی تغییر یافت.
کد خبر: ۷۹۶۲۶۴
میتسوبیشی ASX ، ژاپنی جا افتاده + فیلم + عکس

در آغاز این کمپانی تنها یک خط کشتیرانی را تأسیس نمود و هفت سال پس از آن و در سال 1877 میلادی، یک کارخانه ذوب آهن را خریداری کرد و با این اقدام به باشگاه تولیدکنندگان صنعتی ژاپن راه یافت.

در سال 1907 میلادی بخش‌های تولیدی و خدماتی شرکت از یکدیگر تفکیک شد و در سال 1917 میلادی نیز کمپانی کشتی‌سازی میتسوبیشی تأسیس شد؛ در همین سال اولین اتومبیل تولیدی آن به نام میتسوبیشی کلاس A به بازار آمد.

این اتومبیل مدلی هفت نفره بود و بر اساس فیات TIPPO 3 تکوین یافت. همچنین، این محصول اولین اتومبیل تولید سری ژاپن به شمار می‌آمد و از آنجایی که در زمان خود محصولی گران محسوب می‌شد، تا سال 1921 میلادی تنها 22 دستگاه از آن تولید شد.

در سال 1920 میلادی بخش ساخت موتورهای احتراق داخلی میتسوبیشی تأسیس شد که در سال 1928 میلادی به‌عنوان کمپانی هواپیمایی میتسوبیشی مجدداً سازمان‌دهی گردید. این بخش در 1934 میلادی در بخش کشتی‌سازی آن ادغام شد تا کمپانی صنایع سنگین میتسوبیشی را به وجود آورد.

در سال 1937 میلادی این کمپانی اولین اتومبیل چهارچرخ متحرک (FOUR WHEEL DRIVE) در ژاپن را به بازار عرضه کرد؛ این مدل PX33 نام داشت که تکنولوژی به‌کاررفته در آن، از زمان خودش بسیار جلوتر بود.

در طول جنگ جهانی دوم، این کمپانی به ساخت تانک، هواپیما، کشتی و تسلیحات سنگین برای ارتش ژاپن مشغول بود.

پس از جنگ، مدتی تحت کنترل نیروهای آمریکایی قرار گرفت و به سه بخش متفاوت تفکیک شد، این بخش‌ها به ساخت کشتی‌های کوچک، کامیون و موتورسیکلت‌ها و موتورهای سه‌چرخه سبک می‌پرداختند.

از سال 1950 میلادی، میتسوبیشی تولید جیپ و یک اتومبیل دیگر آمریکایی را تحت امتیاز کمپانی‌های مربوطه آغاز کرد. در سال 1959 میلادی هم اولین اتومبیل با طراحی خود کمپانی، روانه بازار شد.

این اتومبیل میتسوبیشی 500 نام داشت و مدلی 4 نفره و با پیشرانه‌ای 2 سیلندر بود که توان خروجی آن معادل 20 اسب‌بخار بود.

در سال 1962 میلادی، اتومبیل کولت 1000 به‌عنوان مدلی کوچک معرفی گردید و در سال 1969 میلادی هم مدل گالانت روانه بازار شد.

به موازات افزایش تولید اتومبیل در دهه 60 میلادی، بخش اتومبیل‌سازی میتسوبیشی نیز سازمان‌دهی جداگانه‌ای یافت.

در اوایل دهه 70 میلادی، بخشی از سهام این اتومبیل ساز توسط کمپانی کرایسلر آمریکا خریداری شد. برخی از منابع، حجم سهام خریداری شده را 15 درصد اعلام می‌کنند.

پیامد این کار هم بازاریابی محصولات میتسوبیشی توسط کرایسلر در بازار آمریکا بود. کمی بعد و در سال 1973 میلادی، صادرات اتومبیل گالانت تحت نام دوج کولت به این بازار آغاز شد، این اتومبیل در بازار استرالیا به نام کرایسلر سیگما فروخته می‌شد.

در سال 1979 میلادی تولید این اتومبیل ساز از مرز یک میلیون دستگاه عبور کرد و در این میان میتسوبیشی درزمینهٔ تکنولوژی طراحی اتومبیل نیز فعال شد و ازجمله در اواسط دهه 70 میلادی توانست طرح میله‌های موازنه گر برای کاهش ارتعاشات موتورهای چهار سیلندر خطی را، به نام خود ثبت کند.

میتسوبیشی سال‌ها تأمین‌کننده تکنولوژی و نیز پشتیبان فنی غول اتومبیل سازی کره، یعنی هیوندای بود و تا سال 2003 میلادی، یکی از سهامداران عمده آن به شمار می‌آمد. همچنین شرکت اتومبیل سازی مالزیایی –پروتون- نیز سال‌ها از پشتیبانی فنی میتسوبیشی بهره‌مند بوده است.

امروزه بسیاری از کمپانی‌های چینی از کمک‌های فنی و پیشرانه‌های ساخت این شرکت استفاده می‌کنند.

همچنین این شرکت همکاری‌های فنی متعددی را هم با برخی از اتومبیل سازان اروپایی همچون فولکس‌واگن، رنو، PSA و ولو و… داشته است که برخی از آن‌ها کماکان نیز ادامه دارد.

در حال حاضر، میتسوبیشی یکی از بزرگ‌ترین بازیگران صنعتی در ژاپن به شمار می‌رود و بخش موتوری آن 6 عدد از بزرگ‌ترین کارخانه‌های ژاپن را شامل می‌گردد.

علاوه بر آن، این کمپانی در عرصه‌های گوناگون تجاری اعم از تولید محصولات پتروشیمی تا بانک، بیمه، کشتی‌سازی، مواد غذایی، انرژی اتمی و…… فعال است. در مجموعه‌های تحت کنترل این کمپانی، در مجموع در حدود 350,000 نفر مشغول به کارند.

موضوع این مطلب درباره میتسوبیشی ASX است. این اتومبیل در فوریه سال 2010 میلادی به بازار ژاپن معرفی شد.

مدل مذکور در اقصی نقاط دنیا با نام‌های متفاوتی عرضه می‌شود مثلاً در کانادا با نام RVR و در آمریکا اوت‌لندر اسپرت، ولی در بیشتر مناطق جهان اعم از اروپا، چین، آمریکای لاتین و خاورمیانه با نام ASX فروخته می‌شود.

این اتومبیل علاوه بر ژاپن در کشورهایی همچون آمریکا، چین، برزیل و اندونزی نیز تولید می‌شود که تمامی مدل‌های عرضه شده در بازار امارات و همچنین کشورمان ساخت کشور ژاپن است.

چندی پیش جدیدترین نسخه از این اتومبیل توسط سایت «AUTOMIDDLEEAST» امارات تحت بررسی قرار گرفت که در این گزارش ارائه می شود.
خلاصه بررسی

کل امتیاز این اتومبیل: 4 از 5

با اشاره به اینکه، این مدل در بخشی از دنیا به نام RVR خوانده می‌شود، میتسوبیشی ASX یک کراس‌اوور کوچک محسوب می‌شود که با همتایانی همچون تویوتا RAV4 و فورد ESCAPE در حال رقابت است.

گرچه سال 2015 میلادی را می‌توان آغاز دوران سالخوردگی این اتومبیل به شمار آورد، اما از سویی این اتومبیل از بهایی بسیار رقابتی برخوردار است و ازاین‌رو باید مورد بررسی و سنجش دقیق قرار گیرد.

نمای ظاهری

هنگامی که در سال 2010 میلادی میتسوبیشی ASX روانه بازار شد، در قیاس با دیگر همتایانش کاملاً جدید و تااندازه‌ای منحصربه‌فرد به شمار می‌آمد، با این وجود، پس از سپری شدن 5 سال، احساس می‌شود که این اتومبیل یک مدل کهنه است که مدت زمان طولانی است که در خط تولید باقی مانده است.

رقبای این اتومبیل اعم از فورد ESCAPE و یا نسخه‌های اصلاح شده هیوندای، هیچ عمل خاصی را انجام نداده‌اند اما در قیاس با این میتسوبیشی پا به سن گذاشته، چشمگیرتر به نظر می‌رسند.

کابین

در کابین این اتومبیل هیچ دکمه و یا سوئیچ غیرضروری را مشاهده نمی‌کنید، در نتیجه، یک داشبورد ساده را پیش روی خود دارید که با نمایی زیبا و شکیل به استقبالتان می‌آید.

پیرامون دریچه‌های سیستم تهویه مطبوع وصفحه نمایشگر (اطلاعات) و همچنین بلندگوها را نواری نقره‌ای رنگ فراگرفته است.

گرچه همه این موارد خوب به نظر می‌رسند، ولی مهم‌ترین موضوع در این میان، بهره‌گیری فراوان از پلاستیک سخت و نیز استفاده از چرم با کیفیت نازل در اطراف فرمان و نیز امتداد پانل‌های در ها است.

مهندسی

این اتومبیل بر مبنای پلت فرم GS میتسوبیشی تکوین یافته است. پلت فرم GS – همانند یک پلت فرم جهانی جهت به‌کارگیری در اتومبیل های کوچک – توسط این اتومبیل ساز ژاپنی و دایملر کرایسلر توسعه یافت و این عمل پیش از جدایی این دو سازنده در سال 2004 میلادی، صورت گرفته بود.

میتسوبیشی ASX با دو گزینه تک دیفرانسیل (2WD) و نیز دو دیفرانسیل (4WD) ارائه می‌گردد. هر دو این گزینه‌ها، از پیشرانه‌ای یکسان و به حجم 2 لیتر و نیز از یک جعبه‌دنده CVT بهره می‌برند.

توضیح: اتومبیل هایی همچون میتسوبیشی لنسر، دوج کالیبر، پژو 4008 و سیتروئن C4 بر مبنای پلت فرم GS تکوین یافته‌اند.

آنچه در این اتومبیل ارائه می‌شود

یک پیشرانه 2 لیتری MIVEC و نیز یک سیستم انتقال قدرت پیوسته (CVT)، این‌ها تمامی آن چیزهایی است که میتسوبیشی تصمیم گرفته است برای رده‌های متفاوت ASX پیشکش کند. در حال حاضر، تنها یک گزینه دیفرانسیل جلو و یا چهارچرخ متحرک برای خرید وجود دارد.

با همه این‌ها، نمونه تک دیفرانسیل این اتومبیل کمی سریع‌تر از سرعت ادعاشده – 190 کیلومتری و نیز شتاب صفر تا صد 11.5 ثانیه‌ای – به نظر می‌رسد.

جمع‌بندی نهایی

پس از مرور موارد فوق شاید این امر موجب شگفتی‌تان گردد که چرا باید آیتمی همچون میتسوبیشی ASX مدل 2015 را برای خرید در نظر گرفت، در حالی که این اتومبیل نه از نمای ظاهری خوبی برخوردار است و نه مجهزتر از رقبای هم‌دوره خود، به نظر می‌رسد، درست است؟ خوب، چنانچه واژه «صرفه‌جویی قابل‌توجه» لبخند را بر روی لبانتان می‌نشاند پس شما خودتان بهتر می‌دانید که چرا باید مسیرتان را به سمت نمایشگاه میتسوبیشی طی کنید…

نکات مثبت این اتومبیل از دیدگاه سایت «AUTOMIDDLEEAST»

بهای خوب در قیاس با رقبای خود

کابین منظم و شسته‌رفته، که تا حدی ناشی از طرح داشبورد آن است.

نکات منفی این اتومبیل از دیدگاه سایت «AUTOMIDDLEEAST»

ظاهر کهنه و منسوخ این اتومبیل نیاز به آن دارد که جایش را به مدلی جدیدتر دهد.

همانند رقبایش انتخاب مناسبی محسوب نمی‌گردد.

مشخصات فنی

حجم موتور: 1998 سی‌سی

توان: 147 اسب‌بخار در 6000 دور در دقیقه

گشتاور: 197 نیوتن‌متر در 4200 دور در دقیقه

شتاب صفر تا صد: 11.5 ثانیه (در برخی از منابع 10 ثانیه هم ذکر شده است)

حداکثر سرعت:190 کیلومتر بر ساعت (در برخی منابع 180 کیلومتر ذکر شده است)

نوع گیربکس: CVT با قابلیت تعویض دستی در 6 مرحله و اهرم تعویض دنده پشت فرمان

نوع دیفرانسیل: جلو، با قابلیت تبدیل الکترونیکی آن به حالت دو دیفرانسیل هوشمند (4WD)

سیستم تعلیق جلو: مستقل، مک فرسون استرات

سیستم تعلیق عقب: مستقل، اتصال چندگانه (MULTI LINK)

سیستم ترمز: چرخ‌های جلو و عقب دیسکی (جلو: خنک شونده)

مصرف سوخت ترکیبی: 8.4 لیتر در هر صد کیلومتر

استاندارد آلایندگی: یورو 5

ابعاد

طول/عرض/ارتفاع:4295/1770/1625 میلی‌متر

فاصله بین دو محور: 2670 میلی‌متر

وزن:1370 کیلوگرم

گنجایش محل بار: 416 لیتر

اندازه تایرهای جلو و عقب: 215/60 R 17

ایمنی

5 ستاره از موسسه ایمنی EURONCAP اروپا

5 ستاره از موسسه ایمنی ANCAP استرالیا

4 ستاره از موسسه ایمنی NHTSA آمریکا

این اتومبیل در موسسه ایمنی بزرگراه‌های آمریکا (IIHS) نیز تحت تست‌های متعدد قرار گرفت و در اکثر بخش‌ها اعم از استحکام سقف، برخورد از نیمه جلو (هم‌پوشانی کامل)، برخورد از بغل (بخش کناری) و نیز حفاظت از سر و صندلی‌ها، بالاترین امتیاز و یا همان خوب (GOOD) را به دست آورد و تنها در تست SMALL OVERLAP (هم‌پوشانی کوتاه و یا برخورد از کناره جلوی اتومبیل) امتیاز قابل قبول (ACCEPTABLE) را کسب نمود.

تمامی اتومبیل های میتسوبیشی ASX (اوت لندر اسپرت) موجود در بازار آمریکا به‌طور استاندارد از 7 عدد کیسه هوا بهره می‌برند.

6 عدد کیسه هوا (راننده، سرنشین جلو، جانبی، پرده‌ای) – نمونه فول ارائه شده در ایران

2 کیسه هوا (راننده، سرنشین جلو) – نمونه نیمه‌فول عرضه شده در ایران

سیستم ضد بلوکه ترمز ABS

سیستم کنترل فعال پایداری ASC

سیستم کنترل کشش TCL

ترمز کمکی در هنگام بر روی سطوح شیب‌دار HAS

سیستم توزیع نیروی الکترونیکی ترمز EBD

کمربندهای ایمنی سه‌نقطه‌ای

برخی از تجهیزات رفاهی در این اتومبیل(مدل فول)

سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک

سیستم کروز کنترل بر روی فرمان

مجهز به دوربین دید عقب و قابلیت نمایش بر روی صفحه 7 اینچی

سیستم صوتی بر روی فرمان+ MP3 + پورت USB + قابلیت اتصال IPOD + اتصال تلفن همراه از طریق هندزفری بلوتوث

سیستم صوتی حرفه‌ای ROCKFORD FOSGATE با 4 عدد اسپیکر،4 تویتر و ساب ووفر + صفحه نمایش 7 اینچ

سیستم هوشمند ورود بدون کلید + دکمه استارت

گرم‌کن شیشه عقب با تایمر

مجهز به سنسور باران

روشنایی اتوماتیک چراغ‌های جلو

سنسور پارک روی سپر عقب + قفل کودک

سقف پانوراما

شوینده چراغ‌ها بر روی سپر چلو

گرم‌کن صندلی راننده و سرنشین جلو

چراغ‌های جلو زنون و مجهز به سیستم تنظیم اتوماتیک ارتفاع نور، چراغ‌های عقب LED و…(پدال)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها