قائم مقام معاون باغبانی وزارت جهاد کشاورزی: پرتقال خارجی موجود در بازار بدون مجوز قانونی وارد شده است و گواهی سلامت و بهداشت و گواهی استاندارد ندارد.
کد خبر: ۷۹۶۲۱۲
پرتقال خارجی نخورید

جهانگیر عرب گفت: هم اکنون فقط آناناس، موز و انبه مجوز واردات دارد.

وی افزود: سال گذشته با توجه به میزان مصرف و تولید سرانه مشکلی برای تامین میوه مورد نیاز نداشتیم و مجوز رسمی برای واردات صادر نشد.

قائم مقام معاون باغبانی وزارت جهاد کشاورزی همچنین درباره ادعای صادرات محصولات نوبرانه به ترکیه افزود: صادرات خیلی اندکی داریم اما از آنجا که قیمت محصولات نوبرانه در داخل گران است انگیزه‌ای برای صادرات وجود ندارد.

عرب گفت: پس از تعطیلات نوروز هزار تن پرتقال تولید داخل در سردخانه ها بود که توزیع شد و مشکل تامین میوه شب عید مربوط به بخش اجرا بود و سبب شد میوه به صورت منطقی توزیع نشود و مردم نتوانند میوه را با قیمت مناسب تهیه کنند.

دستورالعمل صادرات محصولات باغی

عرب همچنین با اشاره با اشاره به اینکه مثبت کردن تراز تجاری محصولات باغی ازاولویت‌های وزارت جهاد کشاورزی در معاونت باغبانی است، افزود: استفاده از فناوری‌ها و روش‌های نوین فنی و علمی در تولید و آبیکاری محصول و هماهنگی باسازمانهای استاندارد، گمرک و وزارت بهداشت و درمان برای ارتقای استاندارد از مهم ترین محورهای دستورالعمل صادرات محصولات باغی است.

وی گفت: بر اساس گزارش‌های موجود در سال 92 میزان صادرات محصولات باغی 800 هزار تن بود که پارسال با 8 درصد رشد به یک میلیون تن رسید و سال گذشته به رشد بالای 12 درصد دست یافت.

افزایش ارزش صادرات در محصولات باغی

قائم مقام معاون باغبانی وزارت جهاد کشاورزی گفت: ارزش صادرات محصولات باغی در سال گذشته در مقایسه با میانگین سه سال گذشته 29 درصد رشد داشته است.

وی میزان تولید محصولات باغی را در سال گذشته حدود 16 میلیون تن اعلام کرد و افزود: میزان تولید محصولات باغی در سال 92 حدود 15 میلیون تن بوده است.

قائم مقام معاون باغبانی وزارت جهاد کشاورزی گفت: صادرات سیب در سال گذشته در مقایسه با سال 92 حدود 50 درصد افزایش یافت و به 394 هزار تن رسید.

وی افزود: صادرات خرما در سال گذشته 162 هزار تن بود که از لحاظ وزنی 32 درصد و از لحاظ ارزشی 40 درصد در مقایسه با سال 92 رشد داشت، صادرات خرما در سال 92 حدود 146 هزار تن بود.

قائم مقام معاون باغبانی وزارت جهاد کشاورزی، صادرات زعفران را در سال 92 حدود 137 تن اعلام کرد و افزود: سال گذشته 159 تن زعفران صادر شد که از لحاظ وزنی 16 درصد و از لحاظ ارزشی 13 درصد رشد داشت.

این مقام مسئول میزان صادرات پسته را در سال گذشته 180 هزار تن دانست و گفت : میزان صادرات پسته در سال 92 حدود 120 هزار تن بود.

عرب افزود: امسال نیز مانند سال گذشته تشکل های غیر دولتی صادراتی و تولیدی محصولات باغی برای صادرات برنامه ریزی و مشارکت خواهند کرد.(خبرگزاری صدا و سیما)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها