همزمان با ادامه حملات رژیم سعودی به مردم مظلوم یمن و حمایت آمریکا و مدعیان حقوق بشر از این اقدام تجاوزکارانه، نمازگزاران جمعه در تهران و صدها شهر کشور در پایان این آیین، با برگزاری راهپیمایی ضمن محکوم کردن تجاوز ارتش رژیم آل‌سعود، همبستگی خود را با مردم مظلوم یمن اعلام کردند.
کد خبر: ۷۹۵۹۵۹

راهپیمایی مردم کشورمان در اعلام همبستگی با مردم یمن در حالی دیروز برگزار شد که مسئولان کشورمان نیز از زمان شروع بحران، ضمن تاکید بر ضرورت حل مشکل از مجاری گفت‌وگوهای داخلی و محکوم کردن مداخلات خارجی، از راه‌های مختلف تلاش کرده، کمک‌های انساندوستانه خود را به مردم یمن برسانند.

از جمله این کمک‌ها که البته به دلیل ممانعت غیرقانونی عربستان سعودی به دست مردم یمن نرسیده، کمک‌هایی است که در هفته‌های گذشته از طریق هواپیما به این کشور اعزام شده و آن طور که نماینده ولی‌فقیه در هلال‌احمر دیروز اعلام کرد امروز نیز یک کشتی از سوی هلال احمر برای رساندن کمک‌های انساندوستانه ایران، به سمت یمن حرکت می‌کند. حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالحسین معزی، این مطلب را در سخنان پیش از خطبه‌های نماز جمعه دیروز تهران اعلام کرد.

خطیب نماز جمعه تهران هم در خطبه‌های دیروز به ماجرای یمن اشاره کرد و گفت:‌ متاسفانه در 44 روز گذشته شورای امنیت سازمان ملل به جای حمایت از مظلوم عملا از ظالمان حمایت و شرایط را برای استمرار جنایات فراهم کرد.

خاتمی با انتقاد از سکوت و بعضا همراهی برخی از دولت‌های اسلامی در قبال جنایات رژیم سعودی خطاب به این حکام گفت: تاریخ امروز را به خاطر خواهد سپرد و مهر داغ خیانت را بر نام شما خواهد زد، همانگونه که امروز بسیاری از ملت‌ها مهر خائن‌الحرمین را برای آل‌سعود زده‌اند.

مردم کشورمان نیز دیروز در شهرهای مختلف ضمن راهپیمایی، با صدور قطعنامه‌ای، جنایت وحشیانه رژیم آل‌سعود را در یمن محکوم کردند.

راهپیمایان با اعلام انزجار و تنفر از تجاوز رژیم آل‌سعود از مجامع بین‌المللی بویژه سازمان همکاری‌های اسلامی و مجامع حقوقی جهان اسلام خواستند برای فراهم کردن مقدمات محاکمه سران جنایتکار و وابسته آل‌سعود اقدام کنند.

افخم: ریاض، یمن را به گروگان گرفته است

اما همزمان با واکنش‌ها به جنایات آل‌سعود، این رژیم همچنان به تجاوزهای خود ادامه می‌دهد و در اظهاراتی فرافکنانه تلاش می‌کند ایران را به دخالت در امور یمن متهم کند. یکی از آخرین این موارد، اظهارات عادل جبیر، وزیر خارجه این کشور بود که در کنفرانس خبری مشترک وی با جان کری، وزیر خارجه آمریکا مطرح و البته با واکنش سخنگوی وزارت خارجه کشورمان همراه شد.

مرضیه افخم با مردود دانستن این اتهامات گفت: این اظهارات فرافکنی و مبتنی بر یک رشته تحلیل‌های تکراری و بی فایده است.

وی افزود: مقام سعودی درحالی مدعی دخالت ایران در یمن است که بیش از 40 روز کشور یمن برای تامین منافع ریاض و هم‌پیمانانش بی وقفه هدف حملات نظامی قرار دارد و با محاصره کامل زمینی، دریایی و هوایی به گروگان گرفته شده است .

سخنگوی وزارت خارجه تصریح کرد: مردم یمن همانند همه ملت‌های مستقل اجازه دخالت در امورشان را تحت هیچ عنوانی به هیچ کشوری نخواهند داد.

افخم اظهار کرد: ایران در چارچوب اصول اسلامی و انسانی پایان محاصره یمن و ارسال فوری کمک‌های انسان‌دوستانه برای جلوگیری از فاجعه انسانی در این کشور مسلمان را بسیار ضروری می‌داند.سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به این که گفت‌وگو بهترین راه برای پایان بحران و رسیدن به یک راه‌حل منطقی و پایداراست ؛ اضافه کرد: توقف عملیات نظامی علیه یمن و از سرگیری گفت‌وگوهای یمنی برای تشکیل دولت فراگیر گام‌های فوری واساسی برای حرکت در مسیر راهکار سیاسی است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها