معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزیرامور خارجه در واکنش به اظهارات اخیر وزیر امور خارجه آمریکا که از بازرسی‌های ابدی در ایران خبر داده بود، گفت: فکر نمی‌کنم خیلی ‌چیز عجیب و غریبی باشد، این یکی ‌از اصول اولیه ان.پی.‌تی‌ است و کشورهایی که به این معاهده ملحق می‌شوند، بازرسی‌های آژانس را می‌پذیرند.
کد خبر: ۷۹۵۰۳۲

سیدعباس عراقچی در مصاحبه با خبرگزاری صداوسیما در نیویورک تاکید کرد: این‌که نظارت‌هایی وجود داشته باشد که از صلح‌آمیز بودن این برنامه‌ها اطمینان حاصل شود، یکی ‌از اصول اولیه ان.پی‌.تی‌ است و ما سال‌هاست به این معاهده ‌پیوسته‌ایم و براساس آن، یک موافقت‌نامه پادمان میان ایران و آژانس امضا شده که دائم است و این چیز عجیب و غریبی نیست.

معاون وزیر امور خارجه به لزوم تصویب پروتکل الحاقی از سوی مجلس شورای اسلامی اشاره کرد و گفت: یکی ‌از مواردی که موضوع مذاکره است، پروتکل الحاقی است که اگر مجلس بپذیرد، پروتکل الحاقی هم اجرایی خواهد شد و آن هم هیچ چیز عجیب و غریبی نیست، چون بیش از 100 کشور دنیا، پروتکل الحاقی را اجرا می‌کنند.

عراقچی در پاسخ به این پرسش که در مذاکرات نیویورک، چقدر درباره لغو تحریم‌ها صحبت شده است، گفت: همان‌طور که بارها گفته‌ایم، یکی‌ از خواسته‌های اصلی‌ ما، لغو فوری همه تحریم‌های اقتصادی و مالی در مرحله‌ای است که توافق اجرایی می‌شود.وی افزود: وقتی‌که نگارش این توافق پایان یابد و آن روزی که به توافق برسیم، تاریخی‌ را مقرر می‌کنیم که این توافق از چه زمان اجرایی شود. مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای کشورمان به نیاز طرف‌ها به دوره زمانی برای اجرایی شدن توافق اشاره کرد و گفت: آن روزی که اعلام می‌کنیم توافق اجرایی خواهد شد، در آن روز همه تحریم‌های اقتصادی و مالی باید حتما لغو شود و بر همین اساس، مذاکرات کنونی جریان دارد و توافقات کلی ‌در این زمینه به‌وجود آمده است و در حال نگارش مسائل و جزئیات آن هستیم.مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای کشورمان که در نیویورک به سر می‌برد، کار نگارش پیش‌نویس متن توافق جامع را آهسته و پیوسته خواند و گفت: در حال پیشرفت هستیم و امیدواریم بتوانیم این کار را در موعد مقرر به پایان رسانیم.

عراقچی افزود: هنوز درخصوص بعضی‌ از موارد مثل ادبیات نگارش و برخی‌ از مسائل اختلاف نظر وجود دارد و هنوز تعداد مواردی که در کروشه یا پرانتز قرار دارند، زیاد است.

روند بازرسی‌ها به روایت کمالوندی

در همین حال معاون حقوقی، امور بین‌الملل و سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: براساس مذاکرات هسته‌ای، دسترسی‌ها به تاسیسات کشورمان،‌ تعریف شده و براساس پروتکل الحاقی خواهد بود.بهروز کمالوندی در مصاحبه با خبرگزاری صدا و سیما، افزود: درخصوص شفاف‌سازی قرار است ما علاوه بر پادمان، پروتکل الحاقی را نیز مشروط به پذیرش مجلس شورای اسلامی اجرا کنیم.سخنگوی سازمان انرژی اتمی همچنین با بیان این که بازرسی‌ها نیز ساز و کار خاص خود را دارد، افزود: بازرسی‌ها باید بر حسب مذاکره و توافق با کشور عضو باشد و دسترسی‌ها باید تعریف شود.

وی تصریح کرد: بازرسی‌ها به آن نحو که برخی فکر کنند تمام درها باز شده یا باید باز شود نیست، بلکه روش‌های خاص خود را دارد و حتما باید رضایت کشور عضو جلب و مبتنی بر توافق باشد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها