به گزارش جامجم، بر اساس اظهارات مدیران تلویزیون، نظر مخاطبان و دیدگاههای آنها نقش تعیین کنندهای در تصمیمگیری برای برنامههای رادیو و تلویزیون دارد و در سرنوشت برنامهها موثر است. طبق آمار روابط عمومی رسانه ملی، روزانه بین 2200 تا 3000 تماس با روابط عمومی صدا و سیما برقرار میشود که در این تماسها، مردم نظراتشان را درباره برنامههای مختلف اعلام میکنند.
داوود نعمتی، مدیر کل روابط عمومی رسانه ملی از ثبت و ضبط نظرات مخاطبان خبر داد و اینکه پیشنهادات، انتقادات و اظهارات مردم بعد از ضبط مکتوب میشود و در اختیار مدیران و برنامهسازان قرار میگیرد تا بر اساس این نظرات برنامههای جدید تولید و برنامههای در حال پخش ارتقا پیدا کنند.
ارتباطات تلفنی با تلویزیون از طریق دو شماره 162 و 0212781 انجام میشود که اولی مختص شهروندان تهرانی است و دومی شمارهای است که در اختیار مخاطبان سراسر ایران قرار دارد. روزانه حدود 40 کارشناس در دو نوبت از ساعت 8 تا ساعت 16 و از ساعت 16 تا نیمه شب همراه مخاطبان هستند و از نیمهشب تا 8 صبح تماسهای مردم توسط دستگاههای پیامگیر ضبط میشود. قرار بر این است که گزارشهای روزانه نیز مانند گزارشهای ماهانه در اختیار همه مدیران رادیو و تلویزیون قرار بگیرد و برنامهسازان علاوه بر نظرات مردم درباره همه برنامهها یا یک برنامه مشخص، به صدای ضبط شده تماسهای مرتبط با برنامههای خود دسترسی پیدا کنند.
نظرات سرنوشتساز
گاهی تماسهای مردمی و نظرات مخاطبان باعث بازپخش یک سریال یا مستند یا هر نوع برنامه تلویزیونی دیگری شده است، اما دایره تاثیرگذاری نظرات مخاطبان از تکرار برنامهها وسیعتر است و به حذف یا تغییر یک مجری، تغییر ساختار یک برنامه یا تولید فصلهای دوم و سوم برای یک سریال موفق منجر شده است.
مدیرکل روابط عمومی سازمان صدا و سیما با اشاره به اینکه نظرات مردم میتواند در تعیین سرنوشت یک برنامه موثر باشد، توضیح داد: از مهمترین اتفاقاتی که اخیرا شاهدش بودیم، میتوانم به ادامه پخش سریال «درحاشیه» اشاره کنم. تماسهای مردم و حمایت آنها باعث شد این سریال متوقف نشود و باز همین حمایتها بود که سبب شد ساخت فصل دوم و سوم آن در دستور کار قرار بگیرد. همچنین میتوان سریالهایی مانند پایتخت و دردسرهای عظیم را در همین فهرست قرار داد چون بر اساس خواست مردم تولید فصل جدید این سریالها آغاز شد.آنطور که از توضیحات نعمتی استنباط میشود، تماسهای انتقادی مردم نیز در برنامههای تلویزیونی تاثیر داشته و در موارد متعددی به خواست مخاطبان، ساختار برنامهها تغییر کرده و مجریان تذکر گرفته یا حتی عوض شدهاند.از جمله مواردی که مدیر کل روابط عمومی رسانه ملی به آن اشاره میکند، پخش تصاویر ناهمگون به همراه آیاتی از کلامالله مجید است. چندی پیش تعداد زیادی از مخاطبان با روابط عمومی سازمان صدا و سیما تماس گرفتند و عنوان کردند که آیاتی درباره نعمات و برکات خداوند از تلویزیون پخش شده اما با تصاویری از کوههای آتشفشان و دیگر نشانههای عذاب الهی و خشم خداوند همراه بوده است. برنامه خندوانه نیز از دیگر برنامههایی است که به خواست مردم و بعد از تماسهای مکرر به فصل دوم رسیده و بعید نیست بر اساس خواست مردم پخش آن به جای نسیم از یک شبکه سراسری صورت بگیرد.
خوب، بد، چرا؟
تماسهای تلفنی مخاطبان رادیو و تلویزیون و پیشنهادات و انتقادات آنها برای تهیهکنندگان و برنامهسازان متعددی راهگشا بوده است. به عنوان نمونه سید مسعود صفوی، تهیهکننده انیمیشن شکرستان به تولید فصل دوم برنامه شکرستان اشاره میکند و اینکه براساس خواست مردم در فصل دوم به داستانهای عامیانه توجه بیشتری شد.
داوود هاشمی تهیهکننده سریالهای تلویزیونی نیز بر تاثیرگذاری نظرات مردم بر تولیدات نمایشی تلویزیون صحه گذاشته و درمورد سریال «همه چیز آنجاست» نظرات مردم را تعیین کننده دانست. طبق اظهارات این تهیهکننده، از آنجا که آخرین قسمتهای سریال در حالی نوشته میشد که قسمتهای ابتدایی در حال پخش بود، بسیاری از اتفاقات قصه این سریال بر اساس نظرات مردم طراحی شد. این تهیهکننده موفقیت سریال «همه چیز آنجاست» را نتیجه توجه به نیازها و خواستههای مردم دانست. سهیل سلیمانی، تهیهکننده برنامههای ترکیبی تلویزیون نیز نظرات مردم را بر کار برنامهسازان موثر دانست، چرا که این برنامهها برای مردم ساخته میشود. سلیمانی درباره اهمیت نظر مخاطبان به مسابقه ثانیهها اشاره کرد و گفت: مردم نظرات متعددی درباره این مسابقه ارائه کردند که از همه آنها استفاده کردیم. به عنوان نمونه آنها از ما درخواست داشتند دستهای از سوالات فرهنگی یا هنری را نیز در میان سوالات برنامه بگنجانیم و ما در مرحله دوم به این نکته توجه کردیم. به گفته این تهیهکننده، در برنامه کافه سوال نیز به خواست مردم توجه شده و موضوعاتی در این برنامه مد نظر قرار میگیرد که مردم آنها را پیشنهاد میدهند.
شکی نیست که مدیران تلویزیون در تصمیمگیری، علاوه بر خواست مخاطبان به نیازها و مصلحت آنها نیز توجه دارند اما بیشک آنها بر تصمیماتی که با حمایت و پشتیبانی مخاطبان گرفتهاند، استوارتر خواهند بود و قطعا از همین روست که داوود نعمتی مدیرکل روابط عمومی سازمان صدا و سیما از مخاطبان رادیو و تلویزیون میخواهد با روابط عمومی رسانه ملی در ارتباط باشند و نظراتشان را مطرح کنند.
وی در این باره پا را فراتر میگذارد و از مخاطبان میخواهد که نظرات کارشناسی خود را مطرح کنند و به اعلام رضایت یا عدم رضایت بسنده نکنند. نعمتی تاکید کرد: ما از نظرات مردم استقبال میکنیم حتی اگر فقط بگویند برنامهای بد یا خوب است اما از مخاطبان میخواهیم که درباره نظراتشان هم توضیح بدهند و بگویند چرا معتقدند برنامهای خوب است یا چه چیزهایی باعث میشود آنها برنامهای را دوست نداشته باشند.
آذر مهاجر / گروه رادیو و تلویزیون جام جم
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در گفت و گو با دکتر محمدهادی همایون روند«ظهور» را از آغاز تاریخ تا بازه کنونی بررسی کرده ایم
عزیز حسنویچ، مفتی اعظم کرواسی در گفتوگو با «جامجم»مطرح کرد
اکبرپور: آزادی استقلال را به جمع ۸ تیم نهایی نخبگان میبرد