خبر سلامت

درمان واریکوسل همیشه ضروری نیست

واریکوسل یکی از بیماری‌های مردان پس از بلوغ است که حدود 10درصد آنها را مبتلا می‌کند. البته در مردانی که دچار ناباروری هستند، این رقم بالاتر است و به 40 درصد نیز می‌‌رسد.
کد خبر: ۷۹۳۷۵۱

درمان واریکوسل در مواردی ضروری نیست. یعنی اگر واریکوسل در فرد، عارضه‌ای ایجاد نکند نیازی به درمان نخواهد بود، اما اگر مشکل ناباروری یا تحلیل‌رفتگی بیضه‌ها در شخص مبتلا بروز کند ترمیم واریکوسل ضرورت می‌یابد. ‌ دکتر علیرضا قدیان، فوق‌تخصص ارولوژی در گفت‌وگو با جام‌جم با اشاره به این که سن شروع بیماری معمولا در زمان بلوغ یا بلافاصله پس از بلوغ است، ولی در سن کمتر یا سن بالا نیز ممکن است ایجاد شود، گفت: واریکوسل شایع‌ترین علت کاهش تعداد و کیفیت اسپرم در مردان است، گرچه همه واریکوسل‌ها بر تولید اسپرم اثر نمی‌گذارند.

وی می‌افزاید: واریکوسل، اغلب علامتی در پی ندارد و بندرت با درد همراه است. البته ممکن است در طول روز به علت فعالیت‌های جسمی درد ناک نیز بشود که با خوابیدن به پشت تخفیف می‌یابد. در طول زمان نیز ممکن است واریکوسل‌ها بزرگ‌تر شوند.حتی ممکن است بیمار با شکایت بزرگی یا نداشتن تقارن بیضه‌ها یا پس از ازدواج به دلیل ناباروری مراجعه کند و متوجه این بیماری شود. ‌ دکتر قدیان با تاکید بر این که در 15 تا 25 سالگی، بیشترین احتمال بروز واریکوسل وجود دارد، اظهار کرد: از آنجا که واریکوسل معمولا علامتی ندارد،‌ اغلب در حین ارزیابی ناباروری یا معاینه جسمی کشف می‌شود. با این حال آقایان در صورت احساس درد یا تورم در ناحیه بیضه‌ها باید به پزشک مراجعه کنند.

این ارولوژیست با بیان این که واریکوسل ممکن است منجر به عوارضی چون تحلیل رفتن بیضه و ناباروری بشود، توضیح داد: البته روشن نیست که واریکوسل چگونه باعث ناباروری می‌شود. اما ممکن است واریکوسل با مسدود‌ کردن جریان عادی خون باعث شود درجه حرارت بیضه‌ها بیش از حد بالا رود و به این ترتیب بر تولید اسپرم و حرکت آن اثر بگذارد. گرچه درمان واریکوسل همیشه ضروری نیست، اما اگر بیمار مبتلا به واریکوسل ازدواج نکرده یا خواستار داشتن فرزند دیگری در آینده باشد، باید هر 6 ماه با آزمایش اسپرم، از نظر باروری بررسی شود. چرا که درصورت شروع تغییرات و ضعیف شدن نطفه احتیاج به درمان خواهد داشت.

دکتر قدیان تصریح کرد: متاسفانه درمان دارویی برای واریکوسل وجود ندارد و درمان آن صرفا از طریق جراحی باز یا جراحی از طریق لاپاراسکوپی ممکن است. عمل جراحی ترمیم واریکوسل برای درمان یا جلوگیری از ناباروری انجام می‌شود و خود منجر به ناباروری نمی‌شود. پس از جراحی نیز فرد می‌تواند به فعالیت‌های عادی روزمره و انجام ورزش و کار به طور معمول و قبل از جراحی بازگردد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها