ظریف: طرف آمریکایی اطمینان داد که به اجرای توافق متعهد است

ادامه نگارش توافق هسته‌ای از‌ امروز

رایزنی‌های وزیر امور خارجه کشورمان در نیویورک ادامه دارد . پس از گفت‌وگوهایی که ظریف با وزیر خارجه آمریکا و مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی داشت، امروز قرار است با ورود هیات‌های اروپایی به نیویورک، نگارش متن توافق نهایی که چند روز قبل در وین آغاز شده بود، پی گرفته شود.
کد خبر: ۷۹۲۹۰۳

آن‌طور که وزیر خارجه کشورمان اعلام کرده، گفت‌وگوها برای نگارش متن توافق، تمام وقت خواهد بود و رایزنی‌ها هفته آینده نیز ادامه می‌یابد تا متن نهایی حاصل شود. به گفته ظریف، طرفین توافق کرده‌اند که همه وقت لازم را برای این کار اختصاص دهند و هر قدر‌که کار کارشناسی یا مذاکره در سطح مدیران سیاسی و حتی در سطح وزیران نیاز باشد، انجام شود.

اما آنچه در یکی دو روز گذشته از حضور وزیر خارجه کشورمان، بیش از سایر مسائل مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفته است، رایزنی وزیران خارجه ایران و آمریکا بود که با حضور جان کری در محل اقامت محمدجواد ظریف، وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران در نیویورک انجام شد.

ظریف در مصاحبه با خبرگزاری صداوسیما، در پاسخ به سوالی که علت حضور جان کری در محل اقامت وزیر خارجه ایران را جویا شد، توضیح داد: از ابتدا قرارمان با طرف‌های مذاکره، این بوده است که یک نوبت ما مهمان آنها باشیم و یک‌بار آنها مهمان ما.

وی افزود: معمولا این کار را در ژنو، لوزان و در وین نیز انجام می‌دادیم، یعنی ‌یک‌بار محل مذاکرات را ما تعیین می‌کردیم و یک‌بار هم محل مذاکرات را طرف مقابل تعیین می‌کرد و این بار نوبت طرف آمریکایی بود که به محل اقامت ما بیاید و محل مذاکرات را ما انتخاب کردیم و با توجه به این‌که بنده در اقامتگاه سفیر ایران مستقر هستم، از این محل استفاده کردیم، کما این‌که نوبت قبل ما به هتل اقامت آنها رفتیم و این روشی‌بود که ما تابه حال انجام داده‌ایم و اتفاق جدیدی نیفتاده است.

ظریف همچنین درباره جزئیات گفت‌وگویی که با کری داشت گفت: در دیدار با جان کری درباره نحوه ادامه کار صحبت کردیم و من نگرانی‌هایمان را از بحث‌هایی که در آمریکا شد، مطرح کردم.

ظریف در پاسخ به پرسشی درباره تعهدات بین‌المللی آمریکا در قبال توافق هسته‌ای با ایران گفت: در این دیدار هیات آمریکایی بار دیگر به ما اطمینان داد که اگر توافقی حاصل شود، دولت آمریکا متعهد به اجرای توافق خواهد بود.

وزیر امور خارجه در پاسخ به پرسش دیگری درباره واکنش هیات آمریکایی به مصوبه اخیر کمیته روابط خارجی سنای آمریکا درباره توافق احتمالی با ایران و نیز پیگیری آن در نشست‌های کنگره گفت: آنچه که ما از دولت آمریکا و سایر دولت‌ها توقع داریم، این است که به تعهدات بین‌المللی خود پایبند باشند و یک بار دیگر آقای کری تکرار کرد که اگر به توافق برسیم، آمریکا بخش مربوط به خودش از توافق را اجرا خواهد کرد؛ البته آنها مقررات داخلی ‌دارند که مسئولیت خود آنهاست که پیگیری کنند.

وزیر خارجه کشورمان همچنین در روزهای گذشته با مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و وزیر خارجه ژاپن دیدار و گفت‌وگو کرد.

کری: بیش از هر زمانی به توافق با ایران نزدیکیم

در همین حال، وزیر خارجه آمریکا در جریان سخنرانی در کنفرانس ان.‌پی.‌تی گفت: ایران و 1+5 از هر زمان دیگر به توافق نزدیک‌تر هستند.

به گزارش فارس، جان کری گفت: می‌خواهم بدانید که کارهای سخت هنوز به اتمام نرسیده‌اند و برخی مسائل اساسی حل‌نشده باقی مانده‌اند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها