وزیر امور خارجه ایران بر ضرورت لغو یکپارچه همه تحریم های ایران در شورای امنیت سازمان ملل متحد تاکید کرد و گفت: فرصتی برای توافق هسته ای به وجود آمده که نباید از دست برود. این توافق به نفع هر دو طرف مذاکره است. ایران به دنبال توافق تا ضرب الاجل تعیین شده است.
کد خبر: ۷۹۳۲۲۴
همه به دنبال توافق تا ضرب الاجل تعیین شده هستند

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از شبکه تلویزیونی پرس تی وی،محمد جواد ظریف روز چهارشنبه در دانشگاه نیویورک ضمن تاکید بر حقوق هسته ای ایران گفت: «ایران پس از ژاپن طی ده سال اخیر بیشترین بازرسی های هسته ای را داشته است.»

وزیر امور خارجه ایران با اشاره به ادامه مذاکرات برای نگارش متن توافق از فردا (پنجشنبه) صبح در نیویورک تصریح کرد: ایران با دیپلماسی چند جانبه تلاش می کند تفاهم حاصل شده را به صورت متنی نوشتاری درآورد و انتظار همکاری در این زمینه دارد.

وی برنامه صلح آمیز هسته ای تحت نظارت بین المللی را موضوع هراسناکی ندانست و گفت: ایران از تکنولوژی صلح آمیز هسته ای برای همه اعضای ان پی تی استقبال می کند.

وزیر امور خارجه ایران همچنین اسرائیل مجهز به سلاح هسته ای را تهدیدی برای ثبات منطقه دانست و گفت: این رژیم با 400 کلاهک اتمی، الزامات ان پی تی را نقض کرده است.

وی ضمن محکوم کردن تجاوز عربستان به یمن تصریح کرد با مقامات سازمان ملل درباره طرح ایران برای حل بحران یمن گفت و گو کرده است.

ظریف با تاکید بر ضرورت احترام به حاکمیت ملی یمن ابراز امیدواری کرد مسئله یمن با اجرای طرح ایران حل شود.

وزیر امور خارجه ایران در ادامه ضمن اشاره به وخامت اوضاع انسانی در یمن، اقدام عربستان در جلوگیری از ارسال کمک های انساندوستانه ایران به یمن را محکوم کرد و گفت: ایران طبق مقررات مجوزهای لازم را برای این کمک رسانی دریافت کرده بود.

وزیر خارجه ایران تاکید کرد مردم سوریه و یمن باید درباره سرنوشتشان تصمیم بگیرند.

توقیف کشتی ارتباطی با یمن ندارد

وزیر امور خارجه ایران گفت: توقیف کشتی در تنگه هرمز، ارتباطی به مسائل یمن ندارد.

ظریف گفت: «برای ما، آزادی دریانوردی در خلیج فارس، یک ضرورت است و ما نه تنها خودمان به این موضوع احترام می گذاریم، بلکه از همه می خواهیم به آزادی کشتیرانی احترام بگذارند.

مجری برنامه گفت: معمولاً این گونه مسائل حقوقی از طریق رویه های قانونی لازم در دادگاه ها اعمال می شود. این سوال در ذهن بسیاری از مردم مطرح شد که آیا ایران با توقیف کشتی (باری در تنگه هرمز) قصد داشت در بحبوحه تنش ها در منطقه خاورمیانه و بالاخص یمن، پیامی بفرستد؛ این طور نیست؟

ظریف پاسخ داد: این مسئله هیچ ارتباطی به یمن ندارد. متأسفانه در یمن حوادثی روی داده است و اجازه ورود کمک های بشردوستانه به این کشور داده نمی شود.

وی افزود: با وجود اینکه آتش بس اعلام شد، عملیات نظامی ادامه دارد و چند ساعت بعد از اعلام آتش بس روی داد و ما قطعاً امیدواریم که چهره های آرام و خونسرد، پیروز شوند و به سوی حل و فصل این مشکل حرکت کنند.

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: همان طور که می دانید ما طرح چهار ماده ای خود را برای عموم ارائه کردیم و من نیز در مقاله خود در نیویورک تایمز به این طرح اشاره کردم. ما نیز با همه بر مبنای این طرح همکاری می کنیم.

ظریف افزود: من به محض ورود به نیویورک، گفتگویی طولانی با معاون دبیر کل سازمان ملل داشتم؛ ما نیز درباره نحوه برگزاری نشستی بین یمنی ها برای یافتن راهکار و اینکه چگونه دیگران می توانند زمینه برگزاری چنین دیداری را فراهم کنند، تبادل نظر داشتیم.

وی گفت: متأسفانه با وجود آن که، کمک های بشردوستانه بخش اساسی هر گونه توافقی به شمار می رود، با این کمک ها مخالفت شده است. این هیچ ارتباطی به بحران یمن ندارد؛ این یک مورد قانونی است. از کشتی باری خواسته شد که به بندر بیایید، اما کشتی خودداری کرد. نیروهای دریایی ما نیز اقدام کردند تا این کشتی را تا بندر همراهی کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها