انــدروید در مقابل کــروم

مقایسه دو سیستم‌عامل اندروید و کروم

حتی یک لحظه هم نمی‌توان باور کرد عرصه تاخت و تاز ویندوز به پایان رسیده، اما برای افرادی که با فناوری‌های مدرن سر و کار دارند، سیستم‌ عامل فقط به ویندوز محدود نمی‌شود. از آنجا که پیش‌بینی می‌شود شرکت گوگل روزی تمام دنیا را در دست بگیرد، تصمیم گرفته‌ایم به مقایسه دو سیستم ‌عامل این شرکت، اندروید و کروم بپردازیم.
کد خبر: ۷۹۲۰۲۹
مقایسه دو سیستم‌عامل اندروید و کروم

قیمت

شاید بتوان گفت بخش بزرگی از موفقیت سیستم‌ عامل کروم، به دلیل کارایی آن نبوده است. از آنجا که هر دو سیستم ‌عامل گوگل رایگان هستند، شاید فکر کنیم از لحاظ مالی یک تساوی در میان است، اما این‌طور نیست. با این‌که اندروید یک نرم‌افزار آزاد است و شرکت گوگل از تولیدکنندگان ابزار‌های اندرویدی هزینه‌ای دریافت نمی‌کند، اما هزینه‌ای برای تائید این سیستم ‌‌عامل روی دستگاه‌ها وجود دارد. از سوی دیگر، سیستم‌ عامل کروم، به ‌صورت کامل رایگان است. یک دستگاه نسبتا مدل بالای Chromebook را با هزینه‌ای حدود 280 دلار می‌توان خرید، در صورتی که یک گوشی اندرویدی مدل بالا نزدیک به 600 دلار هزینه روی دست شما می‌گذارد.

امنیت

هر دو سیستم‌ عامل کروم و اندروید بر مبنای لینوکس هستند و امنیت بیشتری نسبت به سیستم‌‌های‌ عامل‌ رقیب دارند؛ هر چند لینوکس این سیستم‌های‌ عامل را ضدگلوله نکرده و هنوز هم نقایص امنیتی زیادی دارند. اگر میزان بدافزارها را در سیستم‌های ‌عامل آی.او.اس، ویندوز فون و اندروید بسنجیم، بازنده آشکار اندروید است. البته بیشتر این مشکلات در اندروید به دلیل دستکاری کاربران یا استفاده از برنامه‌های قفل شکسته است. با وجود این منصفانه است اگر بگوییم اندروید مشکلات امنیتی بیشتری دارد و تا امروز این مشکلات در سیستم ‌عامل کروم بارز نشده‌اند. از طرف دیگر، به‌روزرسانی‌های امنیتی، حتی برای قدیمی‌ترین دستگاه‌های کرومی نیز چند هفته پس از کشف مشکل منتشر می‌شوند، در حالی که این به‌روزرسانی در تبلت‌ها و تلفن‌های گران‌قیمت اندرویدی، معمولا ماه‌ها تاخیر دارد.

قابلیت‌ها

اندروید به عنوان یک سیستم‌ عامل «کاربر دوست» شناخته می‌شود. این سیستم‌ عامل انعطاف‌پذیر است و با توجه به خواسته‌های شما شکل می‌گیرد. آیا به یک ویجت نیاز دارید تا ساعت خواب را به شما یادآوری کند؟ اندروید آن را برای شما فراهم می‌کند. مشکل اندروید در این زمینه این است که تولیدکنندگان هر دستگاه می‌توانند ظاهر دلخواه خود را برای این سیستم ‌عامل بسازند که اغلب گمراه‌کننده است. برای مثال کاربران اچ‌تی‌سی نمی‌توانند براحتی با دستگاه‌های اندرویدی سامسونگ کار کنند و برعکس. در حالی‌ که گمراه شدن در کار با سیستم‌ عامل کروم یک شاهکار بزرگ محسوب می‌شود و بسیار بعید و به دور از تصور است، زیرا نه‌تنها کار با سیستم‌عامل کروم آسان است، بلکه در دستگاه‌های تمام شرکت‌های تولیدکننده به ‌صورت یکسان عمل می‌کند.

جذابیت

هیچ‌یک از دستگاه‌های کروم، زیبایی و جذابیت دستگاه‌های اندرویدی را ندارند. درست است جذابیت در دنیای فناوری یک کلیشه محسوب می‌شود، اما زیبایی و جذابیت دستگاه‌های اندرویدی، به شما شور و نشاط می‌بخشد و شما را مورد ستایش و گاهی حسادت اطرافیان قرار می‌دهد.

پشتیبانی نرم‌افزاری

سیستم ‌عامل کروم بر مبنای محاسبات ابری است و در نتیجه هر وبسایت تقریبا یک برنامه محسوب می‌شود. حقیقت این است که برنامه‌های زیادی در این سیستم ‌عامل وجود دارد که به ‌صورت آفلاین نیز قابل استفاده است؛ اما می‌توان گفت باز هم حس یک وبسایت را به کاربران القا می‌کنند. می‌توانیم بگوییم برنامه‌های سیستم‌ عامل اندروید به‌مراتب راضی‌کننده‌تر و با پشتیبانی بهتر نسبت به سیستم‌ عامل کروم ارائه می‌شوند.

کدام بهتر است؟

در نهایت تعجب، با یک حساب سرانگشتی می‌توان دریافت سیستم ‌عامل کروم برنده نهایی این رقابت است. در حالی که شاید همه ما تاکنون فکر می‌کردیم اندروید پیشتاز این رقابت است و حتی باید جایگزین سیستم‌ عامل ضعیف کروم شود. شاید دقیقا به همین دلیل است که این روز‌ها مایکروسافت سیستم‌ عامل کروم را رقیب جدی‌تری نسبت به اندروید تلقی می‌کند. اما در دنیای واقعی همه چیز به کیفیت برنمی‌گردد و گاهی کمیت نظر کاربران را به خود جلب می‌کند؛ شاخصه‌ای که ویندوز و اندروید هر دو بخوبی آن را به‌دست آورده‌اند.

رکسانا زارع‌نعمتی / کلیک (ضمیمه یکشنبه روزنامه جام جم)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها