عباسی: پیشرفت صنعت هسته‌ای، نشان‌دهنده رشد در تمام زمینه‌هاست

رئیس سابق سازمان انرژی اتمی با تبیین جایگاه صنعت هسته‌ای در پیشرفت کشور گفت: اکنون به مرحله‌ای از پیشرفت در دانش هسته‌ای رسیده‌ایم که می‌توانیم به دیگر کشورهای جهان خدمات تخصصی ارائه کنیم.
کد خبر: ۷۸۷۲۵۱

فریدون عباسی در مصاحبه با خبرگزاری صدا و سیما افزود: کشور ما چون در همه زمینه‌ها رشد کرده است تبلور آن رشد را می‌توان در صنعت هسته‌ای و ساخت قطعاتی چون رآکتور هسته‌ای مشاهده کرد.

وی با اشاره به اهمیت پیشرفت در دانش هسته‌ای گفت: کشوری که بتواند سانتریفیوژ بسازد یعنی توانسته است اجزای دقیق را «ماشین‌کاری» و مواد خاصی را تامین یا خریداری کند. ما در این زمینه به ساخت تجهیزات دقیق دست یافته و موفق شده‌ایم اندازه‌گیری‌های دقیقی را انجام دهیم.

عباسی با رد دیدگاه کسانی که دانش هسته‌ای را «روغن ریخته نذر امامزاده» می‌دانند، افزود: اگر می‌خواهیم تعداد سانتریفیوژها را به علت این که در مقطع کنونی به آن نیاز نداریم کاهش دهیم نباید ارزش این دستاورد بزرگ را پایین بیاوریم فقط به این علت که اهداف سیاسی داریم.

وی گفت: سانتریفیوژ، قدرت ما را بالا برده است، زیرا از تجربه آن می‌توان برای تولید بسیاری از تجهیزات دیگر استفاده کرد؛ تجهیزاتی که قبلا نمی‌توانستیم تولید کنیم.

عباسی همچنین استفاده از تجارب هسته‌ای را در مقابله با تحریم نفت موثر دانست و افزود: با استفاده از این تجارب می‌توان قطعات لازم در پالایشگاه‌ها و حفاری چاه‌های نفت را تولید کرد، همچنان که در گذشته نمایشگاهی در این زمینه برگزار کردیم.

رئیس سابق سازمان انرژی اتمی افزود: وقتی ما در صنعت هسته‌ای توانسته‌ایم مواد خاص را در داخل تولید کنیم پس می‌توانیم آن را به دیگر عرصه‌ها نیز تعمیم دهیم.

عباسی همچنین با اشاره به بالا بودن سطح ایمنی در تاسیسات هسته‌ای گفت: کشوری که به فناوری هسته‌ای بپردازد به طور خودکار سطح ایمنی صنعتی در آن بالا می‌رود.

ایران، یکی از 10 کشور دارنده چرخه کامل سوخت

رئیس پیشین سازمان انرژی اتمی گفت: ما اکنون یکی از ده کشور دارنده چرخه کامل سوخت هسته‌ای در دنیا هستیم و این که در این ده کشور اولیم یا آخر مهم نیست، زیرا هر کشوری برمبنای نیازش تولید می‌کند.عباسی با اشاره به توان کشورمان برای ارائه خدمات دانش صلح‌آمیز هسته‌ای به دیگر کشورها افزود:‌ ما می‌توانیم به کشورهای دیگر پیشنهاد کنیم که خدماتی با قیمت کمتر و کیفیت بهتر به آنان عرضه کنیم تا از خام‌فروشی بپرهیزند و ما نیز از معادن آنان استفاده کنیم.رئیس سابق سازمان انرژی اتمی با رد این شبهه که سرمایه‌گذاری در فناوری هسته‌ای به علت نداشتن اورانیوم در کشور مقرون به صرفه نیست، گفت: این شبهه‌افکنی مانند این است که به کشورهای فاقد نفت بگوییم پالایشگاه نداشته باشند. بسیاری از کشورها نفت ندارند، اما بنزین و گازوئیل و سوخت هواپیما تولید می‌کنند.

وی افزود: ما به این کشورها خام‌فروشی می‌کنیم و آنان به ما گازوئیل و بنزین عرضه می‌کنند. این درباره سوخت هسته‌ای نیز صدق می‌کند. پس سیاستمداران ما باید به نحوی عمل کنند که با عزت و افتخار از دوره تحریم گذر کنیم و بتوانیم مانند دیگر کشورها وارد صدور خدمات شویم.

عباسی با انتقاد از بی‌توجهی به توانمندی‌های درون‌زا در کشور تصریح کرد: تبلیغی که پس از مذاکرات اخیر در کشور افزایش یافته، اتکای مستمر به این است که افراد، در کجا تحصیل کرده‌اند یا زبان انگلیسی را کجا آموخته‌اند. مثلا در مذاکرات می‌گوییم افراد انگلیسی صحبت می‌کنند یا دانش‌آموخته آمریکا هستند و مدام دانشگاه ام‌آی‌تی به رخ کشور کشیده می‌شود.

وی افزود: اینها تبلیغاتی است که خواسته یا ناخواسته در رسانه‌ها بیان می‌شود. چرا به افرادی که بویژه در آمریکا و انگلیس تحصیل کرده‌اند نام دانشمند اطلاق می‌شود؟ چون غربی‌ها فضایی ایجاد کرده‌اند که متخصصان و دانشمندان دیگر کشورها را جذب و شرایط فنی، ‌اقتصادی، سیاسی و اجتماعی ایجاد کرده‌اند که هر کسی با هر فرهنگی در خدمتشان باشد.

عباسی با رد شبهه‌افکنی کسانی که سرمایه‌گذاری در دانش هسته‌ای را مقرون به صرفه نمی‌دانند، گفت: با این مغلطه هر رشته و فناوری دیگری را هم می‌توان کنار گذاشت. مثلا بگوییم چرا وارد صنعت هوانوردی شویم؟ می‌توانیم از هواپیمای تولیدی دیگر کشورها استفاده کنیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها