قشقاوی: وزارت خارجه عربستان به‌دنبال اشد مجازات برای مجرمان سعودی است

موج اعتراض‌های مردمی به‌ حوادث فرودگاه جده

جمع زیادی از مردم تهران، دیروز در واکنش به اتفاقات اخیر در فرودگاه جده و بی‌حرمتی به زائران ایرانی، مقابل سفارت عربستان تجمع و خواستار مجازات عاملان تعرض به دو نوجوان ایرانی در عربستان شدند؛ این در حالی بود که معاون وزیر خارجه کشورمان هم با اشاره به پیگیری‌های انجام شده در این زمینه اعلام کرد؛ وزارت خارجه عربستان به نوبه خود خواستار اشد مجازات در صدور حکم برای این دو مجرم سعودی است.
کد خبر: ۷۸۶۸۰۷

حسن قشقاوی، معاون وزیر امورخارجه در امور کنسولی و پارلمانی گفت: چهارشنبه گذشته ملاقات مهمی بین حسین صادقی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در ریاض با عالی‌رتبه‌ترین مقام مسئول سعودی درباره موضوع دومأمور مجرم عربستانی صورت گرفت.

به گزارش اداره ‌کل دیپلماسی عمومی وزارت خارجه، در این دیدار مسئول عالی‌رتبه سعودی در پاسخ به پیگیری‌های سفیر ایران اظهار کرد: اتفاقی که افتاد مایه تأسف شدید ما و خجالت‌آور است.وی گفت: مرتکبان این عمل غیرانسانی و ناشایست، اکنون در زندان به سر می‌برند و پرونده نزد مدعی‌العموم، مفتوح است.

این مقام مسئول در ادامه گفت: ما جز به اشد مجازات آنها هرگز رضایت نخواهیم داد و شما را از موعد آن مطلع خواهیم کرد تا خانواده قربانیان از نزدیک شاهد آن باشند.

آن‌طور که در این گزارش آمده، در ملاقات مشابه دیگری که میان صادقی، سفیر جمهوری اسلامی ایران با معاون وزیر خارجه عربستان انجام شده، وی نیز با حیوانی‌خواندن عمل انجام شده، گفت: وزارت خارجه عربستان نیز به نوبه خود خواستار اشد مجازات در صدور حکم برای این دو مجرم سعودی است. قشقاوی گفت: وزارت امور خارجه در جریان کامل جریحه‌دار شدن احساسات و افکار عمومی هموطنان عزیز است، به همین دلیل تا حصول نتیجه قطعی به پیگیری مستمر خود ادامه داده و همگان را از نتیجه پیگیری‌ها مطلع خواهد کرد.وی گفت: البته مطالب اغراق‌آمیز و غیرواقعی نیز عمدتا در فضاهای مجازی در حال انتشار است که نباید به آنها توجه شود.

تجمع خود جوش مردم

موج اعتراضات به عملکرد پلیس سعودی افزون بر برگزاری تجمع‌های مردمی مانند آنچه پیش از تجمع دیروز، دو روز قبل پس از برگزاری نمازجمعه نیز رخ داد، شبکه‌های اجتماعی را نیز دربر گرفته و علاوه بر آن، کمپین‌های تحریم سفر حج نیز به‌راه افتاده است. همزمان با این فعالیت‌های خودجوش، برخی از نمایندگان مجلس نیز از لغو سفر خود به حج عمره خبر داده‌اند تا نشان دهند احساسات مردم ایران تا چه اندازه نسبت به آنچه در فرودگاه جده رخ داده، جریحه‌دار‌شده است.

گزارش خبرگزاری فارس از تجمع دیروز مقابل سفارت عربستان حاکی است، جمع زیادی از مردم تهران ساعت ۹ صبح با حضور مقابل سفارت عربستان، با سر دادن شعارهای «عزا، عزاست امروز، ایرانی باغیرت صاحب عزاست امروز» و «نیروی انتظامی، حمایت حمایت»، «عمره مستحبی تعطیل باید گردد» «چه واجب، چه عمره تعطیل باید گردد» و «الموت‌لآل سعود»، خواستار تعطیلی سفارت عربستان در تهران و توقف عمره شدند.حاضران در این تجمع پلاکاردهایی به زبان عربی از جمله «یسقط آل سعود» در دست داشتند. تعدادی از معترضان نیز با چشمانی اشکبار شعار سر می‌دادند و خواستار احقاق حقوق ملت ایران شدند.

یکی از تجمع‌کنندگان همچنین بیانیه‌ای در این زمینه قرائت کرد که در بخشی از آن آمده بود: ملت ایران امروز در همبستگی با دو نوجوان ایرانی که مورد اهانت قرار گرفته‌اند، در جلوی سفارت سعودی حاضر شده‌اند تا صدای اعتراض خود را به گوش آل‌سعود برسانند و خواستار تقلیل سطح روابط کشورمان با عربستان شدند .

همچنین خبرگزاری فارس گزارش داد، در پی حمله تعدادی از معترضان به سفارت، درگیری جزئی بین مردم و نیروی انتظامی حاضر در محل رخ داد.

رسانه‌های مختلف از جمله رسانه‌های خارجی بویژه رسانه‌های عرب و ترک‌زبان، این تجمع را پوشش خبری دادند. براساس این گزارش، تجمع‌کنندگان خواستار عذرخواهی رسمی پادشاه عربستان شدند.

برپایه این گزارش، دو جوان حاضر در این تجمع با بالارفتن از دیوار اطراف سفارت اقدام به نصب پرچم ایران و چند پلاکارد اعتراضی کردند. در اواخر این مراسم، با وجود این‌که نیروی انتظامی خواستار پایان یافتن تجمع بود، معترضان از متفرق شدن خودداری می‌کردند؛ به همین دلیل بعضی گزارش‌ها از برخوردهای فیزیکی مختصری میان نیروی انتظامی و برخی معترضان حکایت داشت. این تجمع پس از حدود چهار ساعت پایان یافت.

دستور رئیس‌جمهور به وزیر ارشاد

رئیس‌جمهور در نامه‌ای به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به حادثه تعرض به دو نوجوان زائر ایرانی در فرودگاه جده تاکید کرد: سازمان حج و زیارت با همکاری وزارت امور خارجه، پیگیری‌های خود را ادامه داده و نسبت به مجازات مجرمان و تامین امنیت زائران اطمینان حاصل نماید و گزارش دقیق و جامعی برای تصمیم‌گیری ارائه کند.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، متن نامه حسن روحانی به علی جنتی به این شرح است: با توجه به حادثه تعرض به دو نوجوان زائر ایرانی در فرودگاه جده، گرچه احترام به علائق مذهبی مردم و تامین امکانات زیارتی برای علاقه‌مندان جزو سیاست‌ها و برنامه‌های دولت است، لیکن در صورتی که امنیت و کرامت زائران تامین نشود، استحباب این امر در مقابل گناه بزرگ توهین به زائران و صدمه به عزت ملی رنگ می‌بازد و در شرایطی ممکن است به حرام تبدیل شود. از این رو ضروری است سازمان حج و زیارت با همکاری وزارت امور خارجه، پیگیری‌های خود را با مقامات سعودی به طور جدی ادامه داده و نسبت به مجازات در مورد مجرمان و تامین امنیت زائران اطمینان حاصل نماید و گزارش دقیق و جامعی جهت تصمیم‌گیری ارائه کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها