با وجود گذشت چند روز از انتشار بیانیه لوزان، مقامات آمریکایی همچنان در حال مانور روی برداشت‌هایی هستند که به صورت یکجانبه از بیانیه لوزان ارائه کرده‌اند. این اقدام آنها علاوه بر این‌که واکنش‌هایی را در داخل کشورمان داشته با واکنش اتحادیه اروپا نیز مواجه شده، به طوری که این اتحادیه تاکید کرده است فقط بیانیه‌ای که در لوزان از سوی وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران و رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا قرائت شد، معتبر است.
کد خبر: ۷۸۵۹۷۷

آن‌طور که وزیر خارجه کشورمان چند روز قبل در برنامه نگاه یک اعلام کرد حتی درباره برخی از بخش‌های فکت شیت آمریکا، نماینده اتحادیه اروپا به وندی شرمن رئیس تیم مذاکره‌کننده آمریکایی ایمیل زده و از آنها انتقاد کرده و حتی اتحادیه اروپا به خود کری هم اعتراض رسمی کرده است. با وجود چنین واکنش‌هایی در خارج، در داخل کشورمان نیز انتقادهای زیادی از انتشار این مطالب از سوی آمریکا صورت گرفته است و محمدحسن آصفری، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس به ایرنا گفته جمعی از نمایندگان در نامه‌ای به وزارت امور خارجه، خواستار تسریع در انتشار فکت‌شیت ایرانی در مذاکرات لوزان شدند.

آماده شدن فکت شیت ایرانی

این همان موضوعی است که رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان هم دیروز در حاشیه جلسه دولت درباره آن صحبت کرد و با بیان این‌که فکت شیت ایرانی آماده شده اعلام کرد که این فکت شیت در اختیار وزیر خارجه است و در صورت صلاحدید، منتشر می‌شود.

علی‌اکبر صالحی در گفت‌وگو با خبرگزاری صدا و سیما اظهار کرد: آمریکایی‌ها در آذر 92، بعد از توافق ژنو هم، تحت عنوان فکت شیت بیانیه‌ای دادند و اعلامیه‌ای صادر کردند که واقعا از دید ما پر از اشتباه و استنباط غلط بود؛ برای مثال آن موقع گفتند که ما غنی‌سازی ایران را به رسمیت نشناختیم در حالی که الان می‌بینید این امر اتفاق افتاد و محقق شد.

وی افزود: الان هم فکت شیتی که آمریکایی‌ها دادند، درست و نادرست را در هم آمیخته و می‌توان گفت که روایت و استنباط خودشان را منتشر کردند تا در داخل ایران مقداری آشفتگی ایجاد کنند.

رئیس سازمان انرژی اتمی تاکید کرد: اما خدمت ملت بزرگوار عرض می‌کنم آن چیزی که مسئولان ایرانی می‌گویند عین حقیقت است و ما هیچ چیزی برای کتمان کردن نداریم.وی افزود: ما حتی در مذاکراتمان پای حرفی که می‌زدیم می‌ایستادیم، در صورتی که طرف مقابل در برخی اوقات وقتی روی موضوعی تفاهم می‌کردیم، می‌رفتند و دوباره می‌آمدند و با وجود این‌که تفاهم شده بود دوباره تغییراتی در آن ایجاد می‌کردند ولی گروه مذاکره‌کننده ما واقعا با هوشیاری، تسلط و اقتدار مذاکرات را انجام می‌داد و حرفی را هم که می‌زد یک کلام بود.صالحی گفت: درباره مساله فکت شیت تصمیم گرفته شد و آقای ظریف در حال بررسی هستند و سازمان انرژی اتمی و وزارت امور خارجه به همراه یکدیگر، فکت‌شیتی تهیه کرده‌اند که الان دست آقای ظریف است و اگر مصلحت بدانند این فکت شیت را اعلام می‌کنند تا برخی از این ابهاماتی که هرچند پاسخ داده شده است در چارچوب فکت شیت به اطلاع ملت بزرگ ایران برسد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها